Seat Leon Sportstourer je španělská představa praktického kombi. Jak to vypadalo před padesáti lety? Podle všeho až na pár rozdílů v podstatě stejně.
Automobilka Seat letos slaví 70. narozeniny. U této příležitosti se tak moc ráda ohlíží do minulosti za svými úspěšnými modely, kterých rozhodně nebylo málo. Nyní je řada zavzpomínat na rodinné kombi Seat 1430 a při té příležitosti jej srovnat s novým modelem Leon v provedení Sportstourer.
Seat 1430 v provedení kombi letos slaví padesátku. Není tajemstvím, že tento model má základy ve Fiatu 124 Special a přední masku z Fiatu 125. Seat vyráběl licenčně vozy Fiat již od svého prvního modelu v roce 1953. Model 1430 v provedení kombi odpovídal na potřeby španělských rodin, které potřebovaly velký prostor v kompaktním balení.
Model 1430 měl pod kapotou čtrnáctistovku s rozvodem OHV a s karburátorem Weber 32 DHS. Jednotka disponovala výkonem 55 kW (75 koní) při 5400 otáčkách a 111 N.m točivého momentu ve 3400 otáčkách. Provedení sedan vážilo pouhých 910 kilogramů a dokázalo se rozjet až na 155 km/h.
Praktické provedení modelu 1430 bylo oproti sedanu o 3 centimetry vyšší a o centimetr delší. Nový Seat Leon Sportstourer pak přerostl model 1430 na délku o 60 centimetrů. I přes rezervní kolo v kufru byl model 1430 používán španělskými záchranářskými a hasičskými jednotkami.
Při přestavbě na kombi zvětšili konstruktéři objem palivové nádrže ze 39 na 47 litrů, což si vyžádalo zásah do konstrukce a hrdlo nádrže se tak přesunulo na druhý bok vozidla. Něco takového se u nového auta vzhledem k jasně dané koncepci už jen tak nestane. Jak se představa kompaktního kombi u Seatu za 50 let změnila si můžete podrobně prohlédnout v galerii.