Jak se vyvíjel kabriolet BMW M3 v pěti generacích

Připomeňme si slovem i obrazem evoluci nejrychlejšího trojkového bavoráku se stahovací střechou. Poprvé se objevil už na konci 80. let.

Nové BMW M3 Cabrio už se sice jmenuje M4 Cabrio, ale protože je to přímý následovník rodové linie, zařadíme ho do našeho výpisu také. Je zvláštní, že otevřený model M3 nebyl původně vůbec v plánu a vznikl vlastně jen na zkoušku, aby se zjistily reakce zákazníků.

Nové BMW M3 a M4 jsou přesvědčiví arcikacíři jízdní dojmy

Nové BMW M3 a M4 jsou přesvědčiví arcikacíři jízdní dojmy

Zbytek už je historie. A nutno říci, že docela úspěšná. Otevřená M3 se dočkala už páté generace a nevypadá to, že by na tomto receptu chtěla automobilka v budoucnu něco měnit. I když model se stahovací střechou nikdy nebyl tak precizní řidičský nástroj jako uzavřené kupé (hlavně kvůli vyšší hmotnosti), prodával se kabriolet vždycky velmi dobře.

BMW M3 E30

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Kabriolet M3 E30 se začal vyrábět v květnu 1988 a poslední auto sjelo z výrobní linky v červnu 1991. Celkem vzniklo jen 786 sériových kusů (plus jeden Sport Evolution Cabrio) s motorem S14B23 o výkonech od 195 do 215 koní. Kabriolet měl o 160 kg vyšší hmotnost než kupé, takže se na stovku dostal v nejsilnějším provedení o 0,6 sekundy později a měl také o 2 km/h nižší maximální rychlost.

BMW M3 E36

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Otevřený model M3 E36 se vyráběl od roku 1994 až do konce produkce této generace v roce 1999. Bylo vyrobeno 12 114 kabrioletů z celkového počtu 71 242 modelů M3 generace E36. Pod kapotou pracoval buď třílitr S50B30 o výkonu 210 kW (286 k) nebo později modernizovaný motor S50B32 o objemu 3,2 l a vžkonu 236 kW (326 k). Hmotnost kabrioletu byla opět vyšší, v závislosti na výbavě o 120 až 160 kg.

BMW M3 E46

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Nová generace M3 Cabrio zůstala u šestiválce, poháněl ji modernizovaný motor s označením S54B32 o výkonu 252 kW (343 k). S hmotností 1730 kg, která byla zhruba o 160 kg vyšší než u kupé, nebyl kabriolet zrovna čiperka. Vedle klasického šestistupňového manuálu mělo docela dost aut robotizovanou převodovku SMG, kterou BMW prvně zkoušelo už v minulé generaci E36. Maximální rychlost vozu byla omezena na 250 km/h, auto bez omezovače víc jak 275 km/h nezvládlo.

BMW M3 E93

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

V nové generaci poprvé přišel osmiválec. Čtyřlitrová jednotka S65B40 si zachovala atmosférické sání a na zadní kola posílala výkon 309 kW (420 k) ve vysokých 8300 ot./min. Nový motor byl dokonce o 15 kg lehčí než původní šestiválec v E46. Nově se pod kapotu vedle šestistupňového manuálu dostala i sedmirychlostní dvouspojková převodovka, která nahradila kritizovanou robotizovanou převodovku SMG. Největší změnou u M3 Cabrio E93 byla pevná skládací střecha. Tím se ovšem hmotnost kabrioletu zvýšila o masivních 230 kg proti kupé.

BMW M4 F83

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Nejnovější M3... ehm, pardon, vlastně M4 jsme si už představili v samostatném článku. Jen připomeneme, že se novinka vrátila k šestiválci, ovšem tentokrát poprvé v historii M3 s přeplňováním. Šestiválec S55B30 konstrukčně vychází z motoru N55, ale v M4 posílá na zadní kola výkon 317 kW (431 k). Vůz si nechal pevnou střechu a s hmotností 1865 kg je o šílených 250 kg těžší než kupé. Opět můžete mít tradiční manuál nebo sedmirychlostní dvouspojkový automat. BMW zájemcům prodá i posunutí omezovače rychlosti na 280 km/h.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků