9
Fotogalerie

Jak se vyrábí Porsche: navštívili jsme továrnu na automobilové hodinky

V moderní továrně Porsche v Lipsku jsem neviděl žádnou ženu, staršího člověka a cizince. Na dotaz, kolik zde zaměstnanci berou, jsem zprvu nedostal odpověď. Nakonec jsem byl odkázán na někoho, koho jsem ale během krátké návštěvy nemohl dostihnout. Takové byly moje první dojmy z jednoho z nejmodernějších automobilových závodů v Evropě…

Lidé u pásů, z nichž sjížděly Cayenny a Panamery, pracovali strojově přesně, nepanovalo tu žádné vzrušení. Nebyl tu halas, jaký jsem zažil v továrně Toyoty ve Francii, ani tu neběžel „zrychlený“ film jako v Nošovicích u Hyundaie. Tady se „jelo“ na akurátnost. Na přesnost přímo hodinářskou.

Ne nadarmo má zdejší továrna pověst jedné z nejlepších. „Denně u nás sjede z výrobních linek 500 automobilů. Dvě třetiny produkce tvoří vozy Cayenne, jednu třetinu vozy Panamera,“ řekl skupině evropských novinářů Joachim Lamla, druhý nejvýše postavený muž v závodě.

Porscheu.jpg
Výjimečný pohled. V lipském závodě pracuje 900 lidí, jen osm procent z tohoto počtu tvoří ženy.

Před několika dny v tomto závodě, který byl postavený v roce 2002, proběhla malá slavnost. Vyrobili tu 500 000 vůz.

„Loňský rok byl velmi úspěšný. Vyrobili jsme 62 004 Cayennů a 31 834 Panamer. Dohromady 93 838 vozů. Ve srovnání s rokem předcházejícím jsme vylepšili náš výsledek o 47 procent,“ řekl finanční ředitel Lamla. „Abychom vyhověli silné poptávce po našich vozech, tak od ledna letošního roku jedeme od pondělí do pátku na tři směny. V sobotu pak je jedna směna. Dohromady jich je tedy za týden šestnáct.“

Jen patnáct procent produkce lipského závodu zůstává v Německu, zbytek míří do 120 zemí světa. Po železnici. Stejně tak sem přijíždějí jednotlivé komponenty, z nichž tu montují vozy. Každý den jeden vlak z Bratislavy přiváží karoserie pro Cayenny a jeden přijíždí z továrny Volkswagenu v Hannoveru s obdobnými díly pro Panameru. Téměř všechny motory pro oba modely pak jsou dováženy nákladními auty z továrny Porsche v Zuffenhausenu.

P09_1003_a5u.jpg
Vše je zde velkoryse řešené. Panuje tu poklid až nebývalý...

„Máme zásoby náhradních dílů jen na jeden den dopředu,“ odpověděl na dotaz AR ředitel Lamla. „Tady musí vše na sebe navazovat. A navazuje. Máme to promyšlené.“

Neuvěřitelné, jak si byl jistý. Vždyť by stačil malý zádrhel, třeba porucha na trati - a továrna by zůstala „na suchu“. Ale to se tady prý nikdy nestalo. Stejně přesní jsou i při vyřizování objednávek v logistickém centru, které má rozlohu tří fotbalových stadionů. Odsud putují jednotlivé součástky ke stanovištím u pásu. A chybovost? Na jeden milion objednávek pouze  30 zmýlených. 

Chystá se nový model

„Teď je pro nás nejvyšší výzvou výstavba nové haly pro nový model, pro malé SUV Macan,“ řekl nám náš další průvodce Christopher Beelhater. 

Macan se objeví poprvé v roce 2013. Staví se pro něj nová obří hala na ploše 17 hektarů. Viděli jsme z ní jen skelet a opět mne napadlo, jak si mohou být tak jistí, že vše stihnout. Vzápětí jsem dostal nepřímou odpověď.

Porsche_PSD_5368u.jpg
Odsud bude již brzy vyjíždět novinka – Porsche Macan.

„Ta investice je ve výši 500 milionů eur,“ řekl nám průvodce. Ohromující částka. Kdepak, v úspěšném Porsche dnešních dnů na ničem nešetří. „Ke stávajícím více než 900 zaměstnancům přibude 1000 dalších.“

Macan bude pátý model automobilky (vedle 911, Boxsteru, Cayennu, Panamery). V Lipsku ho začnou vyrábět v roce 2013. Měl by sehrát klíčovou roli v plánech německé automobilky. Ta chce od roku 2018 prodávat na celém světě každoročně více než 200 000 vozů. (V roce prodalo Porsche 118 867 vozů.)

Asi to není nic nemožného, ale co to udělá se značkou? Bude ještě vnímána jako výjimečná? Byť vyrábí neobyčejné vozy?

V čase naší návštěvy v Lipsku se objevila v německém týdeníku WirtschaftsWoche zpráva (bez uvedení zdroje), že hned první rok vyjede z lipského závodu 75 000 nových Macanů. Přitom údaj od německé automobilky zněl jinak – 45 000 vozů. 

Zpráva týdeníku se opírala hlavně o slova Uwe-Karstena Staedtera, představitele automobilky Porsche. Ten informoval dodavatele, aby se připravili na to, že produkce v Lipsku bude zvýšená z původních 45 000 vozů na 75 000 vozů do konce roku.  

Macan byl až donedávna znám pod kódovým označením Cajun (odvozeno od Cayenne Junior), to slovo znamená v indonéštině tygr. Nový vůz bude sdílet některé části s SUV Q5 od sesterské značky Audi.

Poutní místo

Co mne snad v lipské továrně na „automobilové hodinky“ zaujalo ještě více, než nevzrušený a přesný projev dělníků u pásu, bylo to, jakým způsobem se zde starají o zákazníky. Ti zde mají k dispozici závodní okruh (dlouhý 3,7 kilometru a široký 12 metrů), na kterém si mohou vyzkoušet svůj příští vůz. A také přilehlý off-roadový okruh o délce 6 kilometrů. Ten leží na ploše bývalého vojenského cvičiště.

Nevím, kolik zákazníků či zájemců tuto možnost využilo. Tuto informaci jsme se nedostali. Za to jsme se dozvěděli, že si zde loni svůj vůz osobně převzalo 2500 lidí. Celý areál pak navštívilo v roce 2011 více než 35 000 příznivců značky. 

Porsche_PSD_5525u.jpgPorsche_PSD_5763u.jpgPorsche_PSM_0154u.jpg 
Zákazníci mají příležitost si vyzkoušet svůj nový vůz v terénu...
EG1A5629u.jpgFR418214u.jpgPorsche_PLG_2773u.jpg 
... i na okruhu. 

Foto: Porsche

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud