Tannistesten: Největší nezávislé novinářské testování nových automobilů na světě se letos konalo ve svém 41. ročníku. Na počátku podzimu se do hotelu Tannishus v osadě Tannisby na pobřežním výběžku dánského městečka Tversted každý rok sjíždí porotci volící evropský Vůz roku, aby se seznámili s nejnovějšími automobily, které se utkají v souboji o titul COTY. Autor: Jiří Duchoň

Tannistesten: Největší nezávislé novinářské testování nových automobilů na světě se letos konalo ve svém 41. ročníku. Na počátku podzimu se do hotelu Tannishus v osadě Tannisby na pobřežním výběžku dánského městečka Tversted každý rok sjíždí porotci volící evropský Vůz roku, aby se seznámili s nejnovějšími automobily, které se utkají v souboji o titul COTY. | Autor: Jiří Duchoň

Tannistesten: Letos bylo připraveno celkem 59 automobilů reprezentujících 28 typů devatenácti značek, jež zde byly od 22. do 29. září 2018 k dispozici porotcům z patnácti zemí. Autor: Jiří Duchoň

Tannistesten: Letos bylo připraveno celkem 59 automobilů reprezentujících 28 typů devatenácti značek, jež zde byly od 22. do 29. září 2018 k dispozici porotcům z patnácti zemí. | Autor: Jiří Duchoň

Tannistesten: Měli jsme tak příležitost v běžném provozu vyzkoušet nové vozy, jejichž oficiální výstavní premiéra proběhla až o týden později na autosalonu v Paříži. Tannistesten jsou „neoficiálně oficiální“ součástí kalendáře porotců volících Vůz roku (COTY) a stejně jako ostatní si hradí každý z porotců z vlastních prostředků. Autor: Jiří Duchoň

Tannistesten: Měli jsme tak příležitost v běžném provozu vyzkoušet nové vozy, jejichž oficiální výstavní premiéra proběhla až o týden později na autosalonu v Paříži. Tannistesten jsou „neoficiálně oficiální“ součástí kalendáře porotců volících Vůz roku (COTY) a stejně jako ostatní si hradí každý z porotců z vlastních prostředků. | Autor: Jiří Duchoň

Tannistesten: Součástí Tannistesten byly také letos zkoušky systémů autonomního brzdění (AEB). Autor: Jiří Duchoň

Tannistesten: Součástí Tannistesten byly také letos zkoušky systémů autonomního brzdění (AEB). | Autor: Jiří Duchoň

Tannistesten Autor: Jiří Duchoň

Tannistesten | Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Na počátku předposledního únorového týdne jsme s kolegy z poroty volící Vůz roku 2019 (COTY) měli poslední příležitost vyzkoušet všech sedm finalistů. Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Na počátku předposledního únorového týdne jsme s kolegy z poroty volící Vůz roku 2019 (COTY) měli poslední příležitost vyzkoušet všech sedm finalistů. | Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Sestava porotců volících Vůz roku (COTY) Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Sestava porotců volících Vůz roku (COTY) | Autor: Jiří Duchoň

Jiří Duchoň, jediný zástupce České republiky v portě volící mezinárodní Vůz roku (COTY), byl v letech 2006 až 2014 redaktorem webu Autorevue.cz. Dodnes zde najdete řadu jeho příspěvků. Od roku 2015 je členem poroty COTY a od roku 2016 šéfredaktorem magazínu Automobil. Autor: Jiří Duchoň

Jiří Duchoň, jediný zástupce České republiky v portě volící mezinárodní Vůz roku (COTY), byl v letech 2006 až 2014 redaktorem webu Autorevue.cz. Dodnes zde najdete řadu jeho příspěvků. Od roku 2015 je členem poroty COTY a od roku 2016 šéfredaktorem magazínu Automobil. | Autor: Jiří Duchoň

Mercedes-Benz třídy A Autor: Jiří Duchoň

Mercedes-Benz třídy A | Autor: Jiří Duchoň

Jako první jsme v Mortefontaine dostali příležitost vyzkošet maskovaný prtotyp čtvrté, zatím tajné karosářské varianty řady Kia Ceed. Autor: Jiří Duchoň

Jako první jsme v Mortefontaine dostali příležitost vyzkošet maskovaný prtotyp čtvrté, zatím tajné karosářské varianty řady Kia Ceed. | Autor: Jiří Duchoň

Jako první jsme v Mortefontaine dostali příležitost vyzkošet maskovaný prtotyp čtvrté, zatím tajné karosářské varianty řady Kia Ceed. Autor: Jiří Duchoň

Jako první jsme v Mortefontaine dostali příležitost vyzkošet maskovaný prtotyp čtvrté, zatím tajné karosářské varianty řady Kia Ceed. | Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine | Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Svět potřebuje dobré sedany střední třídy, a nová 508 je jedním z posledních vojáků v tomto poli. Dostali jsme příležitost důkladně se seznámit s prototypy osazenými plug-in hybridním poháněcím ústrojím, na něž u PSA vsadili celou svoji budoucnost. Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Svět potřebuje dobré sedany střední třídy, a nová 508 je jedním z posledních vojáků v tomto poli. Dostali jsme příležitost důkladně se seznámit s prototypy osazenými plug-in hybridním poháněcím ústrojím, na něž u PSA vsadili celou svoji budoucnost. | Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Typ C5 Aircross je jediným čistokrevným SUV ve finále letošní volby. Sdílí mechanický základ v podobě platformy EMP2 s Peugeotem 3008 (COTY 2017) a osloví upřímností. Designem ani celkovým naladěním totiž nesvádí k rychlé jízdě, ale nabízí mimořádný komfort daný speciální konstrukcí sedadel či tlumiči pérování PHC s kapalinovými dorazy. Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Typ C5 Aircross je jediným čistokrevným SUV ve finále letošní volby. Sdílí mechanický základ v podobě platformy EMP2 s Peugeotem 3008 (COTY 2017) a osloví upřímností. Designem ani celkovým naladěním totiž nesvádí k rychlé jízdě, ale nabízí mimořádný komfort daný speciální konstrukcí sedadel či tlumiči pérování PHC s kapalinovými dorazy. | Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Značka Alpine přivezla čtyři vozy, tři modré a jeden šedý. Technická trať CERAM nové A110 skutečně slušela a všechny automobily byly prakticky po celé dva dny v nestálé permanenci. Lehká konstrukce, nízké těžiště a „točivý“ motor před zadní nápravou jsou zárukou fantastických zážitků jak na okruhu, tak na běžných silnicích. Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Značka Alpine přivezla čtyři vozy, tři modré a jeden šedý. Technická trať CERAM nové A110 skutečně slušela a všechny automobily byly prakticky po celé dva dny v nestálé permanenci. Lehká konstrukce, nízké těžiště a „točivý“ motor před zadní nápravou jsou zárukou fantastických zážitků jak na okruhu, tak na běžných silnicích. | Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Typ C5 Aircross je jediným čistokrevným SUV ve finále letošní volby. Sdílí mechanický základ v podobě platformy EMP2 s Peugeotem 3008 (COTY 2017) a osloví upřímností. Designem ani celkovým naladěním totiž nesvádí k rychlé jízdě, ale nabízí mimořádný komfort daný speciální konstrukcí sedadel či tlumiči pérování PHC s kapalinovými dorazy. Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Typ C5 Aircross je jediným čistokrevným SUV ve finále letošní volby. Sdílí mechanický základ v podobě platformy EMP2 s Peugeotem 3008 (COTY 2017) a osloví upřímností. Designem ani celkovým naladěním totiž nesvádí k rychlé jízdě, ale nabízí mimořádný komfort daný speciální konstrukcí sedadel či tlumiči pérování PHC s kapalinovými dorazy. | Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Čtvrtá generace Fordu Focus vyniká moderní technikou, v praxi nejvíce potěší objemným a skvěle odhlučněným interiérem. Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Čtvrtá generace Fordu Focus vyniká moderní technikou, v praxi nejvíce potěší objemným a skvěle odhlučněným interiérem. | Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Jaguar I-Pace. Tento elektromobil s motory na obou nápravách má dohromady 294 kW (400 k), zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,8 s a jede až 200 km/h. Také na závodní trati je velmi rychlý a stabilní, ale též překvapivě komfortní. Nicméně i přes takřka kompletně hliníkovou konstrukci váží přes 2,2 tuny, jež vůz nemilosrdně táhnou ze zatáčky ven. Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Jaguar I-Pace. Tento elektromobil s motory na obou nápravách má dohromady 294 kW (400 k), zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,8 s a jede až 200 km/h. Také na závodní trati je velmi rychlý a stabilní, ale též překvapivě komfortní. Nicméně i přes takřka kompletně hliníkovou konstrukci váží přes 2,2 tuny, jež vůz nemilosrdně táhnou ze zatáčky ven. | Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Značka Kia přivezla Ceed jako hatchback, kombi i shooting brake Proceed se všemi dostupnými motory. Takřka po roce vyslyšeli mé volání a zvýšili intenzitu podsvícení ukazatelů klimatizace. Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine: Značka Kia přivezla Ceed jako hatchback, kombi i shooting brake Proceed se všemi dostupnými motory. Takřka po roce vyslyšeli mé volání a zvýšili intenzitu podsvícení ukazatelů klimatizace. | Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine | Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine Autor: Jiří Duchoň

Mortefontaine | Autor: Jiří Duchoň

Tannistesten: Letos bylo připraveno celkem 59 automobilů reprezentujících 28 typů devatenácti značek, jež zde byly od 22. do 29. září 2018 k dispozici porotcům z patnácti zemí. Autor: Jiří Duchoň
Tannistesten: Měli jsme tak příležitost v běžném provozu vyzkoušet nové vozy, jejichž oficiální výstavní premiéra proběhla až o týden později na autosalonu v Paříži. Tannistesten jsou „neoficiálně oficiální“ součástí kalendáře porotců volících Vůz roku (COTY) a stejně jako ostatní si hradí každý z porotců z vlastních prostředků. Autor: Jiří Duchoň
Tannistesten: Součástí Tannistesten byly také letos zkoušky systémů autonomního brzdění (AEB). Autor: Jiří Duchoň
Tannistesten Autor: Jiří Duchoň
21
Fotogalerie

Unikátní pohled do zákulisí: Jak se volilo evropské Auto roku 2019 (COTY)

Letošního nositele titulu Vůz roku 2019 (COTY) známe od pondělního odpoledne. Je jím Jaguar I-Pace. Jak ale tato mezinárodní volba probíhá?

Proces volby COTY 2019 oficiálně odstartoval loni 20. listopadu, kdy vedení jury volící Vůz roku (COTY) zveřejnilo definitivní seznam třiceti osmi automobilových novinek, jež splnily všechny podmínky pro zařazení do ročníku 2019. Následně každý z 60 porotců z 23 vesměs západoevropských zemí nominoval sedm z nich (zatím bez bodování) a 26. listopadu bylo zveřejněno sedm automobilových novinek, jež se o titul utkají.

Letošní ročník COTY postoupil do své závěrečné fáze tradičním testováním finalistů na okruhu CERAM v Mortefontaine, jež proběhlo ve dnech 18. a 19. února. Do 1. března pak musel každý z porotců rozdělit svých 25 bodů mezi sedm finalistů, přičemž samozřejmostí je povinné slovní zdůvodnění u každého z vozů (všechny detaily byly  zveřejněny na webu tady). Slavnostní vyhlášení Vozu roku 2019 (COTY) proběhlo v areálu výstavního komplexu Palexpo 4. března, tedy tradičně v předvečer otevření ženevského autosalonu.

Odborná anketa volící Vůz roku (Car of the Year, COTY) běží bez přerušení od roku 1963. Česká republika v ní má jednoho zástupce od roku 1993, vždy šéfredaktora magazínu Automobil. Do roku 2000 jím byl Milan Jozíf, do roku 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 za Českou republiku volí autor článku.

Tannistesten

Největší nezávislé novinářské testování nových automobilů na světě se letos konalo ve svém 41. ročníku. Na počátku podzimu se do hotelu Tannishus v osadě Tannisby na pobřežním výběžku dánského městečka Tversted každý rok sjíždí porotci volící evropský Vůz roku (Car of the Year), aby se seznámili s nejnovějšími automobily, které se utkají v souboji o titul COTY. Letos bylo připraveno celkem 59 automobilů reprezentujících 28 typů devatenácti značek, jež zde byly od 22. do 29. září 2018 k dispozici porotcům z patnácti zemí.

Měli jsme tak příležitost v běžném provozu vyzkoušet nové vozy, jejichž oficiální výstavní premiéra proběhla až o týden později na autosalonu v Paříži. Tannistesten jsou „neoficiálně oficiální“ součástí kalendáře porotců volících Vůz roku (COTY) a stejně jako ostatní si hradí každý z porotců z vlastních prostředků: jakákoli forma sponzoringu ze strany nějaké automobilky by byla proti duchu zcela nezávislé soutěže.

Jak je patrné už z tradičního společného snímku na pláži, naprostou většinu automobilových novinek letos tvořila SUV. Je to trend, který v posledních letech podporují automobilky s tím, aby mohly prodávat vozy s vyšší marží. Nicméně v době boje o každý gram CO2 se tento jejich záměr začíná obracet proti nim: vyšší hmotnost a větší odpory výrobcům osobních vozů díky SUV negativně ovlivňují průměrné hodnoty emisí. Do finále volby COTY 2019 však nakonec postoupilo SUV jediné.

Mezi absolutní novinky letos patřily například vozy Seat Tarraco a Citroën C5 Aircross. Přivítali jsme možnost důkladně vyzkoušet také mimořádně zdařilé automobily pro budoucnost: elektromobil Jaguar I-Pace a Hyundai Nexo s vodíkovými články. Toto již nejsou žádné futuristické experimenty, ale v reálném provozu praktické a perfektně fungující vozy, čekající už jen na snížení výrobních nákladů po zavedení velkosériové produkce a vybudování dostatečné infrastruktury.

Součástí Tannistesten byly také letos zkoušky systémů autonomního brzdění (AEB). Konaly se 25. září na sportovním letišti v Sindalu a jejich absolutními vítězi se staly nové SUV Hyundai Santa Fe a již zmíněné Nexo s pohonem na palivové články: před certifikovanou překážkou spolehlivě zastavily z rychlosti 85, resp. 80 km/h, což se žádnému jiném novému automobilu letošní sezóny nepodařilo. Zatímco před čtyřmi lety, kdy jsme v Dánsku s testy AEB začínali, bylo tímto systémem osazeno jen několik vozů, letos jím již disponovaly prakticky všechny.

Tradičním prvkem zkoušek v Tannisu je také „elk test“ (losí test), tedy legendární vyhýbací manévr. Původně šlo o běžnou nutnost řidičů v severských zemích prudce vyhnout velkému zvířeti do protisměru a rychle se vrátit do vlastního jízdního pruhu a v průběhu let se tento test stal normou pro zjišťování stability automobilu v extrémních podmínkách. Také v tomto případě se jezdí s plně vytíženým vozem a rychlost nájezdů se postupně zvyšuje.

A také zde překvapilo vodíkové Nexo: kužely vytyčenou trasu projelo i při rychlosti nájezdu 80 km/h. Srovnatelného výsledku se z 59 zkoušených vozů podařilo dosáhnout již pouze sportovnímu Aston Martinu Vantage! Připomeňme ještě, že zkoušky v Tannisu jsou, stejně jako celá odborná anketa Car of the Year, naprosto nezávislé. Veškeré náklady na cestu, ubytování či stravu si platí každý porotce sám a ze vstupního poplatku se hradí papíry do tiskárny, žádná automobilka nemá příležitost jakkoli sponzorovat účastníky ani organizaci samotnou. Výrobci pouze dostávají příležitost přivézt své vozy a servisní zázemí, a také odborníky z konstrukce a marketingu pro neformální diskuse.

O autorovi článku

Jiří Duchoň, jediný zástupce České republiky v portě volící mezinárodní Vůz roku (COTY), byl v letech 2006 až 2014 redaktorem webu Autorevue.cz. Dodnes zde najdete řadu jeho příspěvků. Od roku 2015 je členem poroty COTY a od roku 2016 šéfredaktorem magazínu Automobil.

Pokračujte na další list!

Pokračování 2 / 3

Mortefontaine

Na počátku předposledního únorového týdne jsme s kolegy z poroty volící Vůz roku 2019 (COTY) měli poslední příležitost vyzkoušet všech sedm finalistů. Že se současné automobily podobají jako vejce vejci? To je nesmysl, což dokazuje už jen pohled na společný snímek všech sedmi typů, které ze seznamu 38 novinek pro rok 2019 postoupily do finále letošní volby Car of the Year (COTY). Je mezi nimi jen jedno SUV, dále pak dvě řady nižší střední třídy, prémiový kompakt, sedan a kombi střední třídy, rychlý elektromobil a čistokrevný dvoumístný sporťák.

Na testovací trati CERAM ve francouzském Mortefontaine u Paříže a v jejím okolí se ve dnech 18. a 19. února uskutečnilo tradiční testování těchto adeptů. Automobilky i tentokrát pro potřeby poroty COTY přivezly své vozy v řadě provedení, aby si každý z nás měl možnost udělat co nejpřesnější obrázek o každém z nových typů a porovnávat. K setkání poroty v Mortefontaine zároveň patří výroční valná hromada, na níž také zazní jména pro dosažení věkového limitu odstupujících členů a jejich nástupců (limit činí 65 let, letos byli dva). Další významnou součástí jsou prezentace výrobců.

Každá automobilka, jejíž produkt se dostal do finále, zde má k dispozici přesně 15 minut (další prostor je pro dotazy) na to, aby na poslední chvíli porotce přesvědčila o kvalitách svého vozu (možnosti nevyužil Mercedes-Benz). O trvalém respektu ankety Car of the Year svědčí také skutečnost, že se těchto prezentací zpravidla osobně chopí nejvyšší představitelé.

Letos odstartoval Jean-Philippe Imparato, výkonný ředitel Peugeotu. Ve svém tradičně velmi emotivním a důrazném proslovu uvedl, že typ 508 vyniká elegancí a hospodárností a znamená nový přístup značky k mobilitě budoucnosti. Ta podle něj nebude nudná, zážehové i vznětové motory pokračují a řada 508 se na konci roku stane jednou z prvních v rámci koncernu PSA, jež nabídne také plug-in hybridní provedení (podle čerstvých výsledků prý s přehledem vykáže kombinované emise CO2 pod 48 g/km).

Za Ford zde vystoupil Helmut Reder, šéf produktové nabídky evropského Fordu, a připomněl, že se nový Focus vrací k principům první generace. Leo Roeks, ředitel divize výkonných vozů Ford of Europe, nám představil špičkové provedení ST s výkonem 280 koní a řadou dalších technických fines. Stejně jako loni se Stingerem, i letos dorazilo takřka kompletní vedení evropské centrály Kia včetně výkonného ředitele Emilia Herrery. Prezentace se však ujal Artur Martins, viceprezident pro marketing a produktové plánování. Zdůraznil, že Kia v Evropě za deset let zdvojnásobila prodeje i tržní podíl (z 1,6 na 3,2 %) a je zde jedinou značkou, která po celou tuto dobu vykazuje růst prodejů.

Znovuzrozenou Alpine zastupoval její šéf Sébastien Erphelin. Připomněl historii Alpine od jejího zakladatele Jeana Rédelé až po konstrukci nové Alpine A110. Erphelin uvedl, že prodejní síť průběžně rozšiřují, zatím poslední novou zemí se stalo Švédsko (u nás se ale zřejmě dealerství Alpine jen tak nedočkáme). Vloni prodali 2000 vozů, letos zatím 350, čekací doba se pohybuje okolo devíti měsíců.

Linda Jackson, CEO Citroënu, připomněla 100. výročí značky. K novému C5 Aircross připustila, že se do SUV pustili později než ostatní, ale pravdou je, že vůz skutečně v určitých ohledech nad konkurencí vyniká. Vzpomněla na typy GS, CX a XM, jež získaly trofej COTY v letech 1971, 1975 a 1990, a uvedla, že by podle ní slušela i nové C5 Aircross. Sérii prezentací uzavřel šéfkonstruktér Jaguaru Dave Shaw. Typ I-Pace je podle něj „první supersportovním elektromobilem na světě“ (?), 94 % jeho skeletu je z hliníkových slitin a byl důkladně testován při teplotách od +40 do -40 stupňů. Roční kapacita činí 27.000 vozů, baterie pro ně prý mají zajištěny.

Pokračujte na další list!

Pokračování 3 / 3

Finalisté COTY 2019 v abecedním pořadí

Alpine A110

Značka Alpine přivezla čtyři vozy, tři modré a jeden šedý. Technická trať CERAM nové A110 skutečně slušela a všechny automobily byly prakticky po celé dva dny v nestálé permanenci. Lehká konstrukce, nízké těžiště a „točivý“ motor před zadní nápravou jsou zárukou fantastických zážitků jak na okruhu, tak na běžných silnicích.

Citroën C5 Aircross

Typ C5 Aircross je jediným čistokrevným SUV ve finále letošní volby. Sdílí mechanický základ v podobě platformy EMP2 s Peugeotem 3008 (COTY 2017) a osloví upřímností. Designem ani celkovým naladěním totiž nesvádí k rychlé jízdě, ale nabízí mimořádný komfort daný speciální konstrukcí sedadel či tlumiči pérování PHC s kapalinovými dorazy.

Ford Focus

Čtvrtá generace vyniká moderní technikou, v praxi nejvíce potěší objemným a skvěle odhlučněným interiérem. Na druhý den našeho testování byla naplánována světová virtuální premiéra špičkového provedení Focus ST. Přivezli nám na ježdění jeden z prototypů, jezdili jsme ale i s prototypem Focus Hybrid (embargo do dubna).

Jaguar I-Pace

Tento elektromobil s motory na obou nápravách dává dohromady 294 kW (400 k), zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,8 s a jede až 200 km/h. Také na závodní trati je Jaguar I-Pace velmi rychlý a stabilní, ale též překvapivě komfortní. Nicméně i přes takřka kompletně hliníkovou konstrukci váží přes 2,2 tuny, jež vůz nemilosrdně táhnou ze zatáčky ven.

Kia Ceed

Značka Kia přivezla Ceed jako hatchback, kombi i shooting brake Proceed se všemi dostupnými motory. Takřka po roce vyslyšeli mé volání a zvýšili intenzitu podsvícení ukazatelů klimatizace. Překvapením bylo představení čtvrté karosářské verze (ve zvláštním stanu; pod embargem). Testovali jsme maskované prototypy tohoto „CUV“ i Ceedu SW Hybrid.

Mercedes-Benz třídy A

Úrovní použitých technologií i komfortem nové „áčko“ patří k nejlepším kompaktním vozům současnosti. Jezdí znamenitě a dozadu si bez jakýchkoli problémů sednou i dva dospělí běžného vzrůstu. Standardně digitální dvoudílný přístrojový štít potěší i nejnáročnější milovníky konektivity a digitálního světa. Bohužel stojí zhruba to, co sedan třídy C.

Peugeot 508

Svět potřebuje dobré sedany střední třídy, a nová 508 je jedním z posledních vojáků v tomto poli. Ve skutečnosti je to ovšem praktický liftback, nebo kombi. Dostali jsme příležitost důkladně se seznámit s prototypy osazenými plug-in hybridním poháněcím ústrojím, na něž u PSA vsadili celou svoji budoucnost. Zároveň jsme si mohli důkladně prohlédnout novou generaci Peugeot 208 a koncept 508 Peugeot Sport, připravené k premiérám na ženevském autosalonu.

Doporučujeme

Články odjinud