Unikátní pohled do zákulisí: Jak se volilo evropské Auto roku 2019 (COTY)

Letošního nositele titulu Vůz roku 2019 (COTY) známe od pondělního odpoledne. Je jím Jaguar I-Pace. Jak ale tato mezinárodní volba probíhá?

Proces volby COTY 2019 oficiálně odstartoval loni 20. listopadu, kdy vedení jury volící Vůz roku (COTY) zveřejnilo definitivní seznam třiceti osmi automobilových novinek, jež splnily všechny podmínky pro zařazení do ročníku 2019. Následně každý z 60 porotců z 23 vesměs západoevropských zemí nominoval sedm z nich (zatím bez bodování) a 26. listopadu bylo zveřejněno sedm automobilových novinek, jež se o titul utkají.

Letošní ročník COTY postoupil do své závěrečné fáze tradičním testováním finalistů na okruhu CERAM v Mortefontaine, jež proběhlo ve dnech 18. a 19. února. Do 1. března pak musel každý z porotců rozdělit svých 25 bodů mezi sedm finalistů, přičemž samozřejmostí je povinné slovní zdůvodnění u každého z vozů (všechny detaily byly  zveřejněny na webu tady). Slavnostní vyhlášení Vozu roku 2019 (COTY) proběhlo v areálu výstavního komplexu Palexpo 4. března, tedy tradičně v předvečer otevření ženevského autosalonu.

Evropské Auto roku 2019: O vítězství se popral sporťák s elektromobilem

Evropské Auto roku 2019: O vítězství se popral sporťák s elektromobilem

Odborná anketa volící Vůz roku (Car of the Year, COTY) běží bez přerušení od roku 1963. Česká republika v ní má jednoho zástupce od roku 1993, vždy šéfredaktora magazínu Automobil. Do roku 2000 jím byl Milan Jozíf, do roku 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 za Českou republiku volí autor článku.

Tannistesten

Největší nezávislé novinářské testování nových automobilů na světě se letos konalo ve svém 41. ročníku. Na počátku podzimu se do hotelu Tannishus v osadě Tannisby na pobřežním výběžku dánského městečka Tversted každý rok sjíždí porotci volící evropský Vůz roku (Car of the Year), aby se seznámili s nejnovějšími automobily, které se utkají v souboji o titul COTY. Letos bylo připraveno celkem 59 automobilů reprezentujících 28 typů devatenácti značek, jež zde byly od 22. do 29. září 2018 k dispozici porotcům z patnácti zemí.

Měli jsme tak příležitost v běžném provozu vyzkoušet nové vozy, jejichž oficiální výstavní premiéra proběhla až o týden později na autosalonu v Paříži. Tannistesten jsou „neoficiálně oficiální“ součástí kalendáře porotců volících Vůz roku (COTY) a stejně jako ostatní si hradí každý z porotců z vlastních prostředků: jakákoli forma sponzoringu ze strany nějaké automobilky by byla proti duchu zcela nezávislé soutěže.

Toto jsou finalisté ankety Světové auto roku 2019. Tipněte si vítěze!

Toto jsou finalisté ankety Světové auto roku 2019. Tipněte si vítěze!

Jak je patrné už z tradičního společného snímku na pláži, naprostou většinu automobilových novinek letos tvořila SUV. Je to trend, který v posledních letech podporují automobilky s tím, aby mohly prodávat vozy s vyšší marží. Nicméně v době boje o každý gram CO2 se tento jejich záměr začíná obracet proti nim: vyšší hmotnost a větší odpory výrobcům osobních vozů díky SUV negativně ovlivňují průměrné hodnoty emisí. Do finále volby COTY 2019 však nakonec postoupilo SUV jediné.

Mezi absolutní novinky letos patřily například vozy Seat Tarraco a Citroën C5 Aircross. Přivítali jsme možnost důkladně vyzkoušet také mimořádně zdařilé automobily pro budoucnost: elektromobil Jaguar I-Pace a Hyundai Nexo s vodíkovými články. Toto již nejsou žádné futuristické experimenty, ale v reálném provozu praktické a perfektně fungující vozy, čekající už jen na snížení výrobních nákladů po zavedení velkosériové produkce a vybudování dostatečné infrastruktury.

Součástí Tannistesten byly také letos zkoušky systémů autonomního brzdění (AEB). Konaly se 25. září na sportovním letišti v Sindalu a jejich absolutními vítězi se staly nové SUV Hyundai Santa Fe a již zmíněné Nexo s pohonem na palivové články: před certifikovanou překážkou spolehlivě zastavily z rychlosti 85, resp. 80 km/h, což se žádnému jiném novému automobilu letošní sezóny nepodařilo. Zatímco před čtyřmi lety, kdy jsme v Dánsku s testy AEB začínali, bylo tímto systémem osazeno jen několik vozů, letos jím již disponovaly prakticky všechny.

Nejbezpečnější auto roku 2018? Podle hodnocení Euro NCAP je to Volvo XC40

Nejbezpečnější auto roku 2018? Podle hodnocení Euro NCAP je to Volvo XC40

Tradičním prvkem zkoušek v Tannisu je také „elk test“ (losí test), tedy legendární vyhýbací manévr. Původně šlo o běžnou nutnost řidičů v severských zemích prudce vyhnout velkému zvířeti do protisměru a rychle se vrátit do vlastního jízdního pruhu a v průběhu let se tento test stal normou pro zjišťování stability automobilu v extrémních podmínkách. Také v tomto případě se jezdí s plně vytíženým vozem a rychlost nájezdů se postupně zvyšuje.

A také zde překvapilo vodíkové Nexo: kužely vytyčenou trasu projelo i při rychlosti nájezdu 80 km/h. Srovnatelného výsledku se z 59 zkoušených vozů podařilo dosáhnout již pouze sportovnímu Aston Martinu Vantage! Připomeňme ještě, že zkoušky v Tannisu jsou, stejně jako celá odborná anketa Car of the Year, naprosto nezávislé. Veškeré náklady na cestu, ubytování či stravu si platí každý porotce sám a ze vstupního poplatku se hradí papíry do tiskárny, žádná automobilka nemá příležitost jakkoli sponzorovat účastníky ani organizaci samotnou. Výrobci pouze dostávají příležitost přivézt své vozy a servisní zázemí, a také odborníky z konstrukce a marketingu pro neformální diskuse.

O autorovi článku

Jiří Duchoň, jediný zástupce České republiky v portě volící mezinárodní Vůz roku (COTY), byl v letech 2006 až 2014 redaktorem webu Autorevue.cz. Dodnes zde najdete řadu jeho příspěvků. Od roku 2015 je členem poroty COTY a od roku 2016 šéfredaktorem magazínu Automobil.

Pokračujte na další list!

Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 46 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků