Jak se vede Dacii u nás

V době před rokem 1989 byla po boku vozů Lada,Wartburg,Trabant a dalších podobných značek prodávána i Dacia a prodává se i dnes.
Jak se vede Dacii u nás
Tehdejší model se jmenoval 1300/1310/1320 a jednalo se o tříprostorový sedan popř. kombi se čtyřválcem o objemu 1300ccm, který ničím výrazným nevynikal, ale byl u tehdejších motoristů relativně Klepněte pro větší obrázekoblíben. Po listopadu se však trh začal sytit západními značkami a Dacia se úplně přestala prodávat. Neznamená to však, že firma zanikla. Mezitím, co se u nás neprodávala, došlo ke vstupu Renaultu do rumunské automobilky. To se psal rok 1999.

V té době byl na výrobním programu typ SuperNova, který je k dostání dodnes. Jeho hlavní prodejní devizou je používání motoru Renault, ale podle statistiky prodejů se zdá, že ani to není s výjimkou ceny příliš přitažlivé. Po dlouholeté odmlce je od roku 1999 možnost koupit si Dacii i u nás.

U nás jsou v prodeji tři typy:

Dacia SuperNova (od 209.000 Kč),
Doublecabin (od 180.000 Kč bez DPH),
Pickup (od 170.000 Kč bez DPH).

Statistika prodejů za prvních 11 měsíců letošního roku říká, že Dacia prodala 294 aut, z toho 266 lehkých užitkových, což stačilo na 32. příčku v prodejnosti mezi osobními auty a na 13. mezi LUV, když obě kategorie vykázali proti roku 2000 nárůst.

Ale co se vlastně skrývá za názvem Dacia Supernova?

Jde o vůz, který z velké části vychází z předchozích typů, ale podobnost není naštěstí příliš velká. Tříprostorový sedan s motorem umístěným vpředu a pohonem předních kol. Jde o motor značky Renault, který je velmi dobře znám z Clia 1,4. Motor celkem dobře koresponduje s podvozkem a vozu uděluje Klepněte pro větší obrázeksolidní dynamiku vzhledem ke svému určení a i spotřeba není příliš vysoká.

Je jasné, že SuperNova není vůz, který si koupí člověk, který v něm bude trávit většinu  svého pracovního času, ale spíše motorista, který vyžaduje příznivé Klepněte pro větší obrázekprovozní náklady a je ochoten obětovat trochu zastaralé tvary karoserie i interiéru, který dává najevo, že prioritou byly co nejnižší náklady.

SuperNova se dodává ve třech stupních výbavy označených COMFORT, RAPSODIE a CLIMA, když nejdražší CLIMA stojí 265.000 Kč. Mezi standardní výbavu tohoto modelu patří např. nastavitelný volant, imobilizér, centrální zamykání, rádio a hlavně klimatizace. Dost velkou slabinou, podobně jako u Lady 2110, je absence airbagů nebo například ABS, což jsou věci, které si člověk ani nemůže objednat za příplatek.

Základní technické údaje SuperNovy:

Celková hmotnost vozu 1385 kg
Užitečná hmotnost 395 kg
Délka vozu 4030 mm
Výška vozu 1395 mm
Šířka vozu 1640 mm
Motor Objem (ccm) 1390
Max. výkon (kW/ks) 55/75 při 5250 ot./min.
Max. točivý moment (Nm) 114 při 2800 ot./min.
Objem palivové nádrže 44 l
Spotřeba paliva dle norem EU 96/112:
Mimo město 5,6 l/100 km
Městský provoz 8,3 l/100 km
Max. rychlost (km/h) 162

Jak už jsem výše zmínil, Dacia nabízí i dva další modely, Double Cab a Pick-Up, což je Klepněte pro větší obrázekvlastně verze Double Cab s jedněmi dveřmi. U nich je velkým pozitivem především to (mimo velmi nízké ceny), že užitečná hmotnost je 1070 kg a fakt, že lze za příplatek cca 15.000 Kč doobjednat pohon 4x4, což rozšiřuje jejich použití a v určitém prostředí mohou ve své cenové kategorii konkurovat Ladě Nivě upravené jako LUV.

Dosti zlé je ale to, že oba tyto modely jsou pouze derivací staré známé Dacie z 80. let, včetně motoru o objemu 1,6 L (50 kW), proto lze možná i cenu považovat za přiměřenou, nikoliv však nízkou.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 1 příspěvek
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků