Jak se prodávaly automobily v prvním čtvrtletí

Ani začátkem roku nedošlo k výrazným pohybům na českém trhu s osobními a lehkými užitkovými automobily. Počet prodaných vozů se proti loňsku příliš nezměnil, stejně jako dominantní postavení značky Škoda. Její podíl na trhu osobních automobilů mírně oslabil a to se projevilo v celkovém nevýrazném poklesu prodejů o 3,44%.
Jak se prodávaly automobily v prvním čtvrtletí
V prvním čtvrtletí se u nás prodalo celkem 34 141 nových osobních, 3 455 lehkých užitkových a 1 587 nákladních automobilů, 80 autobusů a 3 117 motocyklů.

Nejvíc osobních vozidel prodala Škoda (17 869 ks, tj. 52,34% trhu), dále Renault (2 123; 6,22%), Peugeot (2 065; 6,05%), Volkswagen (1 798; 5,27%) a Opel (1 343; 3,93%). Nejvíce se stále prodávají vozidla kategorií mini a malá s celkovým podílem 52,81%.

V kategorii mini dominuje Daewoo Matiz s 550 prodanými vozidly, což je více než polovina celkového počtu této kategorie. Následují Renault Twingo a Fiat Seicento. Mezi malými automobily drtí ostatní Škoda Fabia s počtem 12 866 kusů a více než tříčtvrtinovým podílem. Za ní je Peugeot 206 a s dalším značným odstupem Renault Thalia a Opel Corsa. V nižší střední třídě už nejsou rozdíly tak velké. Nejúspěšnější je Peugeot 307, jehož 13,56% znamená prodej 654 automobilů. Druhé a třetí místo dělí nepatrný rozdíl mezi VW Golf a Fordem Focus. Na dostřel jsou ještě Opel Astra a Renault Mégane.

Škoda opanovala i střední třídu díky octavii, jíž se prodalo 4 653 kusy, tj. 63,84% tohoto segmentu. Šestkrát méně se prodalo vozů VW Passat a desetkrát méně Fordů Mondeo. Také ve vyšší střední třídě patří prvenství škodovce s 350 prodanými superby, což je 44,64%. S velkým odstupem následují Audi A6 a Peugeot 607. Luxusní kategorii vede BMW řady 7 s 38 prodanými vozy (48,1%) před Mercedesem S-class a Audi A8. V kategorii terénních vozů a SUV je nejúspěšnější Toyota RAV4 se 113 prodanými vozy (12,2%) před Mitsubishi Pajerem Sport a Mitsubishi Pajerem. Stále oblíbenější kategorii MPV/minivan vede Citroën Xsara Picasso (315;14,56%), následují Citroën Berlingo a Renault Scénic. Nejméně se prodalo sportovních vozů s tím, že 18 automobilů stačí BMW řady 3 na vítězství v kategorii (36%). Renault Mégane (5 ks), Mercedes-Benz SL a Porsche 911 (vždy 4 ks) jsou na dalších místech.

Svaz dovozců letos poprvé použil klasifikaci vozů do kategorií podle mezinárodně uznávané britsko-holandské organizace JATO. Tímto způsobem se zařazují vozidla do kategorií ve většině evropských zemí, vždycky záleží na dohodě výrobce a JATO. Proto se mohou názory na kategorizaci lišit – viz zařazení Škody Octavia – ale takové je rozhodnutí výrobců.

Proti srovnatelnému období loňského roku zaznamenala největší procentuální nárůst prodeje osobních a užitkových vozidel značka Daewoo a zařadila se na deváté místo s 727 prodanými vozy proti 149 loňským (487,92%). Úspěch provází rovněž Chrysler-Jeep (190,63%), Ladu (163,04%) a Citroën (156,65%). Kromě francouzské značky jde ale o nevýznamné absolutní počty. Naopak nejhlubší propad čekal Kiu ( 41,38%) a dále Mazdu (60,72%), Mercedes-Benz (69,87%), Opel, Alfu Romeo, Saab, VW, Volvo atd.

Mezi motocykly je stále nejúspěšnější Yamaha (357 ks; 18,83%), následují Honda (275;14,5%) a Manet/Korado (251 ks;13,24%).

Mezi prodejci nákladních automobilů je nejúspěšnější Mercedes-Benz, autobusů prodala nejvíc Karosa (28; 35,0%) Přestože začátek roku nebývá v tomto ohledu směrodatný - nebyly ještě uvolněny státní dotace – zůstává výsledek stejně tristní, jako ostatně v posledních letech průběžně. Autobusový park stárne a vloni se obměnil jen z 4,5%.
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků