Jak se prodávaly automobily v prvním čtvrtletí

Ani začátkem roku nedošlo k výrazným pohybům na českém trhu s osobními a lehkými užitkovými automobily. Počet prodaných vozů se proti loňsku příliš nezměnil, stejně jako dominantní postavení značky Škoda. Její podíl na trhu osobních automobilů mírně oslabil a to se projevilo v celkovém nevýrazném poklesu prodejů o 3,44%.
Jak se prodávaly automobily v prvním čtvrtletí
V prvním čtvrtletí se u nás prodalo celkem 34 141 nových osobních, 3 455 lehkých užitkových a 1 587 nákladních automobilů, 80 autobusů a 3 117 motocyklů.

Nejvíc osobních vozidel prodala Škoda (17 869 ks, tj. 52,34% trhu), dále Renault (2 123; 6,22%), Peugeot (2 065; 6,05%), Volkswagen (1 798; 5,27%) a Opel (1 343; 3,93%). Nejvíce se stále prodávají vozidla kategorií mini a malá s celkovým podílem 52,81%.

V kategorii mini dominuje Daewoo Matiz s 550 prodanými vozidly, což je více než polovina celkového počtu této kategorie. Následují Renault Twingo a Fiat Seicento. Mezi malými automobily drtí ostatní Škoda Fabia s počtem 12 866 kusů a více než tříčtvrtinovým podílem. Za ní je Peugeot 206 a s dalším značným odstupem Renault Thalia a Opel Corsa. V nižší střední třídě už nejsou rozdíly tak velké. Nejúspěšnější je Peugeot 307, jehož 13,56% znamená prodej 654 automobilů. Druhé a třetí místo dělí nepatrný rozdíl mezi VW Golf a Fordem Focus. Na dostřel jsou ještě Opel Astra a Renault Mégane.

Škoda opanovala i střední třídu díky octavii, jíž se prodalo 4 653 kusy, tj. 63,84% tohoto segmentu. Šestkrát méně se prodalo vozů VW Passat a desetkrát méně Fordů Mondeo. Také ve vyšší střední třídě patří prvenství škodovce s 350 prodanými superby, což je 44,64%. S velkým odstupem následují Audi A6 a Peugeot 607. Luxusní kategorii vede BMW řady 7 s 38 prodanými vozy (48,1%) před Mercedesem S-class a Audi A8. V kategorii terénních vozů a SUV je nejúspěšnější Toyota RAV4 se 113 prodanými vozy (12,2%) před Mitsubishi Pajerem Sport a Mitsubishi Pajerem. Stále oblíbenější kategorii MPV/minivan vede Citroën Xsara Picasso (315;14,56%), následují Citroën Berlingo a Renault Scénic. Nejméně se prodalo sportovních vozů s tím, že 18 automobilů stačí BMW řady 3 na vítězství v kategorii (36%). Renault Mégane (5 ks), Mercedes-Benz SL a Porsche 911 (vždy 4 ks) jsou na dalších místech.

Svaz dovozců letos poprvé použil klasifikaci vozů do kategorií podle mezinárodně uznávané britsko-holandské organizace JATO. Tímto způsobem se zařazují vozidla do kategorií ve většině evropských zemí, vždycky záleží na dohodě výrobce a JATO. Proto se mohou názory na kategorizaci lišit – viz zařazení Škody Octavia – ale takové je rozhodnutí výrobců.

Proti srovnatelnému období loňského roku zaznamenala největší procentuální nárůst prodeje osobních a užitkových vozidel značka Daewoo a zařadila se na deváté místo s 727 prodanými vozy proti 149 loňským (487,92%). Úspěch provází rovněž Chrysler-Jeep (190,63%), Ladu (163,04%) a Citroën (156,65%). Kromě francouzské značky jde ale o nevýznamné absolutní počty. Naopak nejhlubší propad čekal Kiu ( 41,38%) a dále Mazdu (60,72%), Mercedes-Benz (69,87%), Opel, Alfu Romeo, Saab, VW, Volvo atd.

Mezi motocykly je stále nejúspěšnější Yamaha (357 ks; 18,83%), následují Honda (275;14,5%) a Manet/Korado (251 ks;13,24%).

Mezi prodejci nákladních automobilů je nejúspěšnější Mercedes-Benz, autobusů prodala nejvíc Karosa (28; 35,0%) Přestože začátek roku nebývá v tomto ohledu směrodatný - nebyly ještě uvolněny státní dotace – zůstává výsledek stejně tristní, jako ostatně v posledních letech průběžně. Autobusový park stárne a vloni se obměnil jen z 4,5%.
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků