Jak se jezdilo v lednu

Čtení ve statistikách dopravních nehod není nijak zábavné, ale může být poučné. Z následující údajů lze vydedukovat leccos zajímavého.
Jak se jezdilo v lednu
Nahlášeno bylo celkem 14771 nehod, při kterých bylo 61 osob usmrceno, 251 osob těžce zraněno a 1 569 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda dopravní policií na místě nehody je 663,4 mil. Kč. Porovnání hodnot základních ukazatelů s lednem roku 2001 je následující:

Nárůst:

  • počet nehod o 162, tj. o 1,1%
  • odhad hmotné škody o 75,16 mil. Kč, tj. o 12,8%.
Pokles:
  • počet usmrcených o 21 osob, tj. o 25,6%
  • počet těžce zraněných o 94 osob, tj. o 27,2%.
  • počet lehce zraněných o 175 osob, tj. o 10,0%

Počet nehod v letošním lednu je mírně vyšší, než v roce 2001, ale celkově lze konstatovat, že Klepněte pro větší obrázekpokračuje příznivý trend z loňského roku, resp. od dubna roku 2000. Rozhodující vliv na statistický vývoj počtu nehod (významný pokles) má i legislativní změna, neboť zjednodušeně řečeno od 1.1.2001 je povinnost hlásit polici nehodu až při škodě převyšující 20 000 Kč nedojde-li ke zranění nebo usmrcení (dříve 1000 Kč).

V tabulce je přehled o počtech nehod a počtech usmrcených osob podle sledovaných viníků.

Viník, zavinění nehody
Počet nehod
tj. %
Počet usmrcených
tj. %
Řidičem motorového vozidla
13901
94,1
55
90,2
Řidičem nemotorového vozidla
42
0,3
0
0
Chodcem
140
0,9
6
9,8
Jiným účastníkem
14
0,1
0
0
Závadou komunikace
84
0,6
0
0
Technickou závadou vozidla
109
0,7
0
0
Lesní, domácí zvěří
410
2,8
0
0
Jiné zavinění
71
0,5
0
0

V návaznosti na úpravu pravidel silničního provozu (platné od 1.1.2001) týkající se přednosti Klepněte pro větší obrázekchodců na přechodech pro chodce, je zajímavé porovnání následků nehod chodců při nehodách na těchto místech. V lednu 2002 při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel z důvodu „nedání Klepněte pro větší obrázekpřednosti chodci“, přecházejícímu po vyznačeném přechodu, zahynulo celkem 5 chodců (- 1 osoba oproti loňskému lednu), 16 bylo těžce zraněno (- 4 osoby) a 56 bylo lehce zraněno (+ 20 osob). Klepněte pro větší obrázekBilance následků chodců na vyznačených přechodech se tedy oproti loňskému lednu zlepšila, přesto je horší, než v roce 2000 – tedy před účinností příslušného zákona, kdy zahynuli jen dva chodci. Celkem při nehodách zahynulo v lednu 2002 dvacetšest chodců, tj. téměř 43% z celkového počtu silničních obětí a tento podíl je značně vysoký – dvakrát vyšší než v roce 2001.

Nejčastější lednovou příčinou nehod byl nesprávný způsob jízdy, na který připadá téměř 60% nehod, dalších téměř 25% nehod zavini­li řidiči motorových vozidel z důvodu nepřiměřené rychlosti jízdy, ale těmto nehodám připadá prvenství v počtu usmrcených osob - 24 osob, tj. přes 43% z následků nehod řidičů. Oproti lednu loňského roku je počet nehod vyšší u všech hlavních příčin, s výjimkou nepřiměřené rychlosti jízdy, kde došlo k poklesu o 17,9%. Počet usmrcených je vyšší jen u nedání přednosti v jízdě - o 1 osobu, u ostatních je pokles.

Nehody v jednotlivých krajích ČR

Kraj
Počet nehod
Index rok 2001=100%
Počet usmrcených
Index rok 2001=100%
Rozdíl usmrcených
Hlavní město Praha
2718
95,6
5
71,4
-2
Středočeský
1790
92,6
11
84,6
-2
Jihočeský
1029
100,9
8
114,3
1
Západočeský
1298
84,1
6
85,7
-1
Severočeský
1743
102,7
6
120
1
Východočeský
1769
121,7
5
31,3
-11
Jihomoravský
2157
108,8
12
80
-3
Severomoravsk
2267
106,2
8
66,7
-4

Počet nehod byl nižší na území třech krajů a největší relativní pokles registrujeme na území Západočeského kraje - o 15,9% a naopak nejvyšší relativní nárůst byl na území Východočeského kraje – o 21,7%. Nejvíce nehod připadlo na středy a pátky, primát počtu usmrcených připadá na středeční nehody, kdy bylo us­mrceno 16 osob. Nejhorším lednovým dnem bylo úterý 22., kdy se stalo 790 nehod.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků