Jak se jezdilo v lednu

Čtení ve statistikách dopravních nehod není nijak zábavné, ale může být poučné. Z následující údajů lze vydedukovat leccos zajímavého.
Jak se jezdilo v lednu
Nahlášeno bylo celkem 14771 nehod, při kterých bylo 61 osob usmrceno, 251 osob těžce zraněno a 1 569 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda dopravní policií na místě nehody je 663,4 mil. Kč. Porovnání hodnot základních ukazatelů s lednem roku 2001 je následující:

Nárůst:

  • počet nehod o 162, tj. o 1,1%
  • odhad hmotné škody o 75,16 mil. Kč, tj. o 12,8%.
Pokles:
  • počet usmrcených o 21 osob, tj. o 25,6%
  • počet těžce zraněných o 94 osob, tj. o 27,2%.
  • počet lehce zraněných o 175 osob, tj. o 10,0%

Počet nehod v letošním lednu je mírně vyšší, než v roce 2001, ale celkově lze konstatovat, že Klepněte pro větší obrázekpokračuje příznivý trend z loňského roku, resp. od dubna roku 2000. Rozhodující vliv na statistický vývoj počtu nehod (významný pokles) má i legislativní změna, neboť zjednodušeně řečeno od 1.1.2001 je povinnost hlásit polici nehodu až při škodě převyšující 20 000 Kč nedojde-li ke zranění nebo usmrcení (dříve 1000 Kč).

V tabulce je přehled o počtech nehod a počtech usmrcených osob podle sledovaných viníků.

Viník, zavinění nehody
Počet nehod
tj. %
Počet usmrcených
tj. %
Řidičem motorového vozidla
13901
94,1
55
90,2
Řidičem nemotorového vozidla
42
0,3
0
0
Chodcem
140
0,9
6
9,8
Jiným účastníkem
14
0,1
0
0
Závadou komunikace
84
0,6
0
0
Technickou závadou vozidla
109
0,7
0
0
Lesní, domácí zvěří
410
2,8
0
0
Jiné zavinění
71
0,5
0
0

V návaznosti na úpravu pravidel silničního provozu (platné od 1.1.2001) týkající se přednosti Klepněte pro větší obrázekchodců na přechodech pro chodce, je zajímavé porovnání následků nehod chodců při nehodách na těchto místech. V lednu 2002 při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel z důvodu „nedání Klepněte pro větší obrázekpřednosti chodci“, přecházejícímu po vyznačeném přechodu, zahynulo celkem 5 chodců (- 1 osoba oproti loňskému lednu), 16 bylo těžce zraněno (- 4 osoby) a 56 bylo lehce zraněno (+ 20 osob). Klepněte pro větší obrázekBilance následků chodců na vyznačených přechodech se tedy oproti loňskému lednu zlepšila, přesto je horší, než v roce 2000 – tedy před účinností příslušného zákona, kdy zahynuli jen dva chodci. Celkem při nehodách zahynulo v lednu 2002 dvacetšest chodců, tj. téměř 43% z celkového počtu silničních obětí a tento podíl je značně vysoký – dvakrát vyšší než v roce 2001.

Nejčastější lednovou příčinou nehod byl nesprávný způsob jízdy, na který připadá téměř 60% nehod, dalších téměř 25% nehod zavini­li řidiči motorových vozidel z důvodu nepřiměřené rychlosti jízdy, ale těmto nehodám připadá prvenství v počtu usmrcených osob - 24 osob, tj. přes 43% z následků nehod řidičů. Oproti lednu loňského roku je počet nehod vyšší u všech hlavních příčin, s výjimkou nepřiměřené rychlosti jízdy, kde došlo k poklesu o 17,9%. Počet usmrcených je vyšší jen u nedání přednosti v jízdě - o 1 osobu, u ostatních je pokles.

Nehody v jednotlivých krajích ČR

Kraj
Počet nehod
Index rok 2001=100%
Počet usmrcených
Index rok 2001=100%
Rozdíl usmrcených
Hlavní město Praha
2718
95,6
5
71,4
-2
Středočeský
1790
92,6
11
84,6
-2
Jihočeský
1029
100,9
8
114,3
1
Západočeský
1298
84,1
6
85,7
-1
Severočeský
1743
102,7
6
120
1
Východočeský
1769
121,7
5
31,3
-11
Jihomoravský
2157
108,8
12
80
-3
Severomoravsk
2267
106,2
8
66,7
-4

Počet nehod byl nižší na území třech krajů a největší relativní pokles registrujeme na území Západočeského kraje - o 15,9% a naopak nejvyšší relativní nárůst byl na území Východočeského kraje – o 21,7%. Nejvíce nehod připadlo na středy a pátky, primát počtu usmrcených připadá na středeční nehody, kdy bylo us­mrceno 16 osob. Nejhorším lednovým dnem bylo úterý 22., kdy se stalo 790 nehod.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků