Jak se jezdí v Srbsku aneb džungle na silnicích

Jak se jezdí v Srbsku aneb džungle na silnicích

Před několika dny jsem se vrátil ze zajímavé cesty, která vedla přes Slovensko, Maďarsko a Srbsko. Cílovou stanicí bylo malé město na srbsko-rumunských hranicích. Projel jsem také hlavní město Bělehrad. Zážitky z výpravy jsou zajímavé, mnohdy šokující.

Kapitoly článku:


Dávno před odjezdem do Srbska jsem byl připraven na nekvalitní vozovky a džungli na silnicích. Riziko válečného konfliktu či případného bombardování země vojsky NATO je však minulostí. Tuto skutečnost jsem musel k mému údivu několika lidem složitě vysvětlovat.

Cesta přes Maďarsko - příjemné překvapení

Přes Maďarsko jsem projížděl již několikrát. Vůbec poprvé jsem však cestoval po ose Mosonmagyarovár, Budapest a Szeged. Spojnicí mezi zmíněnými městy je dálnice, 60 km před Szegedem dálnice končí, dále na jih vede normální, i když velmi kvalitní cesta. Dlužno podotknout, že maďarské cesty, respektive cesty první třídy, nejsou cestami ledajakými. Vozovky nejsou extrémně široké, tam i zpět vede středně široký pruh. Povrch cest však pokrývá kvalitní asfalt, záplaty nejsou téměř cítit.

Poznámka: Do Srbska jsem cestoval zapůjčeným vozem Seat Alhambra 1.9 TDI 96 kW, který tak prodělal jeden z nejnáročnějších redakčních testů. Výsledky testu naleznete v některém z dalších vydání Autorevue.cz.

   
V neděli okolo poledne se maďarská dálnice zcela vyprázdnila. Musím zaplatit, do peněženky
sáhnu pro 940 HUF

Největším zážitkem je jízda po maďarské dálnici. Asfaltový povrch nezná hrbolů, můžete zapomenout na panely a díry. Povrch dálnice připomíná zrcadlo, za celou cestu jsem nepřejel byť jediný výstupek. Jelikož jsem do Srbska vyrazil v neděli, nebyl provoz na dálnici hustý. V některých okamžicích jsem po dálnici uháněl zcela sám, kam až oko dohlédlo, rozprostíralo se přede mnou liduprázdné asfaltové moře. Stačilo rozjet Alhambru na 130 km/h, aktivovat tempomat a otáčet pouze volantem.

   
V Szegedu (v Tescu) stojí lidé frontu. V národní loterii je přes 3 miliardy forintů - to už stojí
za risk. Za necelé 2 000 000 HUF je tu dárkové balení faceliftovaného Punta. -- První
ukázka vozového parku v Srbsku. Značku i typ automobilů určitě poznáte

Jednou, zhruba 50 km před Budapeští, mě minula maďarská dálniční policie v Octavii RS, po zbytek cesty tam i zpět jsem policii nepotkal. Výhodou maďarské dálnice je bezpochyby její kvalita, horší je to s cenou. Jelikož síť dálnic vlastní dva různé subjekty, musíte dvakrát, respektive třikrát zaplatit. První platba na vás čeká při vstupu do země a to zakoupením dálniční známky. Ta vás opravňuje k jízdě po dálnici M1, M3 a M7, jejíž vlastníkem je stát. Dálniční známka s platností na 9 dní stojí 1900 HUF (1 měsíc přijde 3200, rok na 29 000 HUF).

Chceš jet, tak zaplať

Po M1 pádíte od rakousko-maďarských či maďarsko-slovenských hranic až do Budapešti. V Budapešti vás nepřehlédnutelné zelené cedule navedou do centra města, nebo na okruh M0, po němž objedete celou Budapešť (za jízdu po M0 se neplatí). Rychlost je omezena na 80 km/h, cesta okolo Budapešti potrvá v nejlepším případě cca 15 min. Pokud máte namířeno do Szegedu (jako já), napojíte se na dálnici M5, kterou drží v rukou soukromý subjekt. První platba přijde po vjezdu na dálnici, poplatek činí 2310 HUF za úsek Budapest-Kecskemét, podruhé sáhnete do kapsy pro 940 HUF za úsek Kecskemét-Kiskunfélegyháza.

   
Značení nelze v Maďarsku téměř nic vytknout -- Blížím se k srbským hranicím, automobily
na cestách začínají povážlivě stárnout -- Potkat krajana před srbskými hranicemi v neděli
kolem 15 hod odpoledne je opravdový zázrak. Pražská poznavací značka Čecha v Audi A3
usvědčila

Suma sumárum zaplatíte za cestu napříč Maďarskem 5150 HUF. Ušetřit lze vypuštěním úseku M5, kdy pokračujete z Budapešti po normální cestě do Kiskunfélegyházy, tam se pak napojíte na cestu, jež vede do Szegedu. Pokud zvolíte rychlejší, pohodlnější ale také dražší cestování po dálnici, zaplatíte za výlet tam i zpět 8400 HUF (stihnete-li se vrátit do 9 dní), což je podle současného kurzu asi 1000 Kč. Maďaři dobře vědí, že jejich země je zemí tranzitní a dle toho se chovají.

   
To, že v Maďarsku vznikají vozy značky Suzuki, není třeba připomínat. Na Maďarských
cestách to je znát. Nové Suzuki Ignis se po maďarských vozovkách prohání v nejrůznějších
barevných kombinacích. -- Už za 400 000 HUF vám může stát před domem nová Fabia

Zdražování poplatků za dálnice není v Maďarsku nic neobvyklého, děje se pravidelně a mnohdy několikrát za rok. V létě se dle znalců poměrů přizpůsobí kurz forintu, aby se na korzujících vozidlech vydělalo co nejvíce peněz. Maďaři si holt za své kvalitní dálnice nechají pořádně zaplatit. Zmínit se musím také o značení, které odpovídá kvalitě dálnic. Dáváte-li pozor, nemůžete zkrátka zabloudit.

Seat Alhambra

Seat Alhambra je prostorné MPV se sedmi sedadly. Na trhu vydržel model 24 let a za dobu svého působení si prošel dvěma generacemi. V roce 2020 se spekuluje o ukončení výroby Seatu Alhambra.

Test Seat Alhambra 2.0 TDI 

Doporučujeme

Články odjinud