Jak se dostat autem bezpečně na dovolenou a pak zpátky domů

Letošní prázdniny nezačaly na silnicích vůbec dobře. Ještě poslední červnový den zahynulo při haváriích sedm lidí, což byl nejvyšší počet za celý měsíc. Právě letní měsíce patří v dopravních statistikách nejtragičtějším a na první pohled dochází paradoxně k většímu počtu nehod než v zimě. Příčin by se dalo najít několik, ale všechny mají společného jmenovatele, jímž je selhání lidského faktoru.

Během prázdnin působí v dopravě několik rizikových faktorů. Na silnicích se objevují se řidiči, kteří v zimě nejezdili a ve větší míře také cyklisté a motorkáři. Podíl na zvýšené nehodovosti má i počasí. „V létě je člověk vlivem prodlouženého dne mnohem aktivnější, čímž se zároveň víc unaví. Při řízení v letních měsících je řidič také méně ostražitý,“ řekla AutoRevue.cz dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Klepněte pro větší obrázek

„Snížení ostražitosti může pramenit z vyšších teplot ve vozidle i venku, ze změny  každodenních povinných jízd (do práce, služební cesty) na příjemnější výjezdy za zábavou a rekreací. Vybočení ze stereotypu se také může týkat i složení osádky auta - přibudou děti či přátelé,“ pokračovala psycholožka.

Káva oddálí únavu jen krátkodobě

Desetitisíce řidičů se v létě vydávají na zahraniční dovolenou vlastním vozem a v tomto případě hrozí na dlouhých cestách únava, kterou způsobuje nadměrné zatížení. Nejrizikovější jsou noční přesuny, kdy se organismus dostává do přirozeného útlumu. V těchto okamžicích je důležité nejen chování řidiče, ale také ostatní posádky, zejména spolujezdce. Ten by měl řidiče sledovat a při zpozorování známek únavy jej přimět zastavit a udělat přestávku. Ideální je s řidičem konverzovat na lehké téma.

Maximální doba nepřetržitého řízení by neměla přesáhnout čtyři hodiny. Zvýšenou pozornost je třeba věnovat noční jízdě po dálnici, kde je riziko usnutí za volantem nejvyšší. Řidiči se v takových situacích snaží s únavou bojovat pitím kávy. Experti ale radí účinek kofeinu nepřeceňovat. „Káva sice krátkodobě oddálí pocit únavy, ten se ale později může dostavit mnohem intenzivněji,“ upozornila doktorka Rehnová, členka Asociace dopravních psychologů.

Nepodcenit přípravu na cestu

Vyhnout se únavě při řízení na dlouhých cestách možné není, ale podle odborníků jsou nejlepší prevencí před nehodami při výpravách do zahraničí dobrá příprava před odjezdem a odpočinek během cesty. Své o tom vědí řidiči z povolání, pro něž je ujetí stovek kilometrů každodenní rutinou. „Jako profesionál mám výhodu kvalitního zázemí. Dispečink spočítá časový plán jízdy včetně přestávek a průběžně mě informuje o aktuální situaci na trase,“ sdělil Jiří Plosza, který jako řidič logistické společnosti Šmídl najezdil více než dva miliony kilometrů bez nehody.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na trase by připraveného řidiče nemělo nic překvapit. „Řidič musí mít představu, jak daleko pojede, aby si mohl rozvrhnout síly. Nestačí jen zadat do navigace cíl trasy a počítat s časem příjezdu, který přístroj ukáže. Je třeba si sehnat co nejvíce aktuálních informací. Třeba o dopravních omezeních na trase, mít časovou rezervu a počítat s přestávkami,“ dodal Plosza s tím, že stejnou přípravu je nutné věnovat i cestě zpátky, pro níž platí obdobná rizika. Člověk má navíc po bezstarostné dovolené tendenci zpáteční cestu podcenit. Poslední den rekreace by měl řidič odpočívat.

Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

VW Touareg Masaj 3.0 TDI (minitest)

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci Volkswagenu Touareg. Velké a bytelné SUV s oprávněnými terénními ambicemi tady s námi bude už doslova jenom pár týdnů.

21.  1.  2018 | Jan Mička | 26 příspěvků
Test Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D: Žádný úkol není nesplnitelný

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D

Toyota sice v Evropě propaguje hybridy, stále však nabízí i nezničitelná auta, která ji v minulosti proslavila.

18.  1.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků
Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

16.  1.  2018 | Milan Lažanský | 2 příspěvky