Jak se dostat autem bezpečně na dovolenou a pak zpátky domů

Letošní prázdniny nezačaly na silnicích vůbec dobře. Ještě poslední červnový den zahynulo při haváriích sedm lidí, což byl nejvyšší počet za celý měsíc. Právě letní měsíce patří v dopravních statistikách nejtragičtějším a na první pohled dochází paradoxně k většímu počtu nehod než v zimě. Příčin by se dalo najít několik, ale všechny mají společného jmenovatele, jímž je selhání lidského faktoru.

Během prázdnin působí v dopravě několik rizikových faktorů. Na silnicích se objevují se řidiči, kteří v zimě nejezdili a ve větší míře také cyklisté a motorkáři. Podíl na zvýšené nehodovosti má i počasí. „V létě je člověk vlivem prodlouženého dne mnohem aktivnější, čímž se zároveň víc unaví. Při řízení v letních měsících je řidič také méně ostražitý,“ řekla AutoRevue.cz dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Klepněte pro větší obrázek

„Snížení ostražitosti může pramenit z vyšších teplot ve vozidle i venku, ze změny  každodenních povinných jízd (do práce, služební cesty) na příjemnější výjezdy za zábavou a rekreací. Vybočení ze stereotypu se také může týkat i složení osádky auta - přibudou děti či přátelé,“ pokračovala psycholožka.

Káva oddálí únavu jen krátkodobě

Desetitisíce řidičů se v létě vydávají na zahraniční dovolenou vlastním vozem a v tomto případě hrozí na dlouhých cestách únava, kterou způsobuje nadměrné zatížení. Nejrizikovější jsou noční přesuny, kdy se organismus dostává do přirozeného útlumu. V těchto okamžicích je důležité nejen chování řidiče, ale také ostatní posádky, zejména spolujezdce. Ten by měl řidiče sledovat a při zpozorování známek únavy jej přimět zastavit a udělat přestávku. Ideální je s řidičem konverzovat na lehké téma.

Maximální doba nepřetržitého řízení by neměla přesáhnout čtyři hodiny. Zvýšenou pozornost je třeba věnovat noční jízdě po dálnici, kde je riziko usnutí za volantem nejvyšší. Řidiči se v takových situacích snaží s únavou bojovat pitím kávy. Experti ale radí účinek kofeinu nepřeceňovat. „Káva sice krátkodobě oddálí pocit únavy, ten se ale později může dostavit mnohem intenzivněji,“ upozornila doktorka Rehnová, členka Asociace dopravních psychologů.

Nepodcenit přípravu na cestu

Vyhnout se únavě při řízení na dlouhých cestách možné není, ale podle odborníků jsou nejlepší prevencí před nehodami při výpravách do zahraničí dobrá příprava před odjezdem a odpočinek během cesty. Své o tom vědí řidiči z povolání, pro něž je ujetí stovek kilometrů každodenní rutinou. „Jako profesionál mám výhodu kvalitního zázemí. Dispečink spočítá časový plán jízdy včetně přestávek a průběžně mě informuje o aktuální situaci na trase,“ sdělil Jiří Plosza, který jako řidič logistické společnosti Šmídl najezdil více než dva miliony kilometrů bez nehody.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na trase by připraveného řidiče nemělo nic překvapit. „Řidič musí mít představu, jak daleko pojede, aby si mohl rozvrhnout síly. Nestačí jen zadat do navigace cíl trasy a počítat s časem příjezdu, který přístroj ukáže. Je třeba si sehnat co nejvíce aktuálních informací. Třeba o dopravních omezeních na trase, mít časovou rezervu a počítat s přestávkami,“ dodal Plosza s tím, že stejnou přípravu je nutné věnovat i cestě zpátky, pro níž platí obdobná rizika. Člověk má navíc po bezstarostné dovolené tendenci zpáteční cestu podcenit. Poslední den rekreace by měl řidič odpočívat.

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

včera | David Rusol | 12 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky