Hyundai Nexo Hyundai

Hyundai Nexo | Hyundai

Hyundai Nexo Hyundai

Hyundai Nexo | Hyundai

Hyundai Nexo

Hyundai Nexo

Hyundai Nexo Hyundai

Hyundai Nexo | Hyundai

Hyundai Nexo Hyundai

Hyundai Nexo | Hyundai

Hyundai Nexo Hyundai

Hyundai Nexo | Hyundai

Hyundai Nexo Hyundai

Hyundai Nexo | Hyundai

Hyundai Nexo Hyundai

Hyundai Nexo | Hyundai

22
Fotogalerie

Jak schopný je Hyundai Nexo vysavač? Za měsíc vyčistil 918 kg vzduchu!

Řada automobilek věří, že ve vodíku je budoucnost. Vodíková auta ale mohou sloužit také jako jakési čističe vzduchu, což nyní demonstruje Hyundai Nexo.

Není to tak dávno, co jsme psali o netradičním testu britského zastoupení automobilky Hyundai. Byl založen na zájmu veřejnosti o čistotu vzduchu ve městech, přičemž z průzkumu mimo jiné vyplynulo, že až 56 % dotázaných má starost, že může znečištěný vzduch ohrožovat zdraví jejich potomků. Takový průzkum byste mohli provést v každém velkém městě a jistě by se našla řada respondentů, kterým není kvalita vzduchu ukradená. Otázkou zůstává, jak z toho ven.

Jednou z možností je redukce dopravy, o čemž se jedná také v našich končinách. I nad Prahou se nedávno vznášela možnost vypouštět do ulic auta podle čísel na registračních značkách, zatím ale k takovému kroku nedošlo. Anebo všichni začneme jezdit v elektromobilech, které sice samy o sobě žádné zplodiny nevypouštějí, ale energie pro jejich dobíjení se nějak musí vyrobit. To už je ale na jinou diskusi.

Hyundai nedělal průzkum jenom tak. Jde o reklamu na nový model Nexo s palivovým článkem, který se objeví i na našem trhu. Nexo, stejně jako dříve představená Toyota Mirai, produkuje pouze čistou vodu a podle vyjádření korejské značky má tak účinnou filtraci, že dokáže zachytit až 99,9 % jemného prachu, který již nadále nevypouští do ovzduší. Funguje tak jako obří vysavač, a jak vyplývá z testování, rozhodně není marný.

Vůz v rámci takzvaného měsíce čisté jízdy jezdil po těch nejšpinavějších ulicích Londýna a „čistil“ je od oxidu dusičitého (NO2) a pevných částic. Akce vrcholila o uplynulém víkendu, přičemž Hyundai tvrdí, že vůz během jednatřiceti dnů ujel 350 mil (asi 560 km) a vyčistil celkem 918,75 kilogramů vzduchu. Takové množství prý jeden dospělý nadýchá za 60 dnů, případně 1455 dospělých za jednu hodinu.

Filtrace vstupního vzduchu uvnitř vozu probíhá natřikrát, přičemž už v prvotní fázi je vzduch očištěn o 97 % ultrajemných částic a škodlivých plynů, jako jsou oxid dusičitý a oxid siřičitý. Tyto látky už dál vozidlo nevypouští, ale zůstávají uvnitř filtračního systému. Jediným „odpadním“ produktem je voda, která je třeba v případě Toyoty Mirai tak čistá, že je možné ji vypít. Problém vodíkových aut je pouze ten, že je u nás zatím není kde tankovat. To se ale časem změní.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Doporučujeme

Články odjinud