Jak schopný je Hyundai Nexo vysavač? Za měsíc vyčistil 918 kg vzduchu!

Řada automobilek věří, že ve vodíku je budoucnost. Vodíková auta ale mohou sloužit také jako jakési čističe vzduchu, což nyní demonstruje Hyundai Nexo.

Není to tak dávno, co jsme psali o netradičním testu britského zastoupení automobilky Hyundai. Byl založen na zájmu veřejnosti o čistotu vzduchu ve městech, přičemž z průzkumu mimo jiné vyplynulo, že až 56 % dotázaných má starost, že může znečištěný vzduch ohrožovat zdraví jejich potomků. Takový průzkum byste mohli provést v každém velkém městě a jistě by se našla řada respondentů, kterým není kvalita vzduchu ukradená. Otázkou zůstává, jak z toho ven.

Britové chtějí zlepšit kvalitu vzduchu. Pomůže pojízdný vysavač Hyundai?

Britové chtějí zlepšit kvalitu vzduchu. Pomůže pojízdný vysavač Hyundai?

Jednou z možností je redukce dopravy, o čemž se jedná také v našich končinách. I nad Prahou se nedávno vznášela možnost vypouštět do ulic auta podle čísel na registračních značkách, zatím ale k takovému kroku nedošlo. Anebo všichni začneme jezdit v elektromobilech, které sice samy o sobě žádné zplodiny nevypouštějí, ale energie pro jejich dobíjení se nějak musí vyrobit. To už je ale na jinou diskusi.

Hyundai nedělal průzkum jenom tak. Jde o reklamu na nový model Nexo s palivovým článkem, který se objeví i na našem trhu. Nexo, stejně jako dříve představená Toyota Mirai, produkuje pouze čistou vodu a podle vyjádření korejské značky má tak účinnou filtraci, že dokáže zachytit až 99,9 % jemného prachu, který již nadále nevypouští do ovzduší. Funguje tak jako obří vysavač, a jak vyplývá z testování, rozhodně není marný.

Nový Hyundai s palivovými články se jmenuje Nexo. Zezadu je to spíše Opel

Nový Hyundai s palivovými články se jmenuje Nexo. Zezadu je to spíše Opel

Vůz v rámci takzvaného měsíce čisté jízdy jezdil po těch nejšpinavějších ulicích Londýna a „čistil“ je od oxidu dusičitého (NO2) a pevných částic. Akce vrcholila o uplynulém víkendu, přičemž Hyundai tvrdí, že vůz během jednatřiceti dnů ujel 350 mil (asi 560 km) a vyčistil celkem 918,75 kilogramů vzduchu. Takové množství prý jeden dospělý nadýchá za 60 dnů, případně 1455 dospělých za jednu hodinu.

Filtrace vstupního vzduchu uvnitř vozu probíhá natřikrát, přičemž už v prvotní fázi je vzduch očištěn o 97 % ultrajemných částic a škodlivých plynů, jako jsou oxid dusičitý a oxid siřičitý. Tyto látky už dál vozidlo nevypouští, ale zůstávají uvnitř filtračního systému. Jediným „odpadním“ produktem je voda, která je třeba v případě Toyoty Mirai tak čistá, že je možné ji vypít. Problém vodíkových aut je pouze ten, že je u nás zatím není kde tankovat. To se ale časem změní.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 10 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 59 příspěvků