Řada automobilek věří, že ve vodíku je budoucnost. Vodíková auta ale mohou sloužit také jako jakési čističe vzduchu, což nyní demonstruje Hyundai Nexo.
Není to tak dávno, co jsme psali o netradičním testu britského zastoupení automobilky Hyundai. Byl založen na zájmu veřejnosti o čistotu vzduchu ve městech, přičemž z průzkumu mimo jiné vyplynulo, že až 56 % dotázaných má starost, že může znečištěný vzduch ohrožovat zdraví jejich potomků. Takový průzkum byste mohli provést v každém velkém městě a jistě by se našla řada respondentů, kterým není kvalita vzduchu ukradená. Otázkou zůstává, jak z toho ven.
Jednou z možností je redukce dopravy, o čemž se jedná také v našich končinách. I nad Prahou se nedávno vznášela možnost vypouštět do ulic auta podle čísel na registračních značkách, zatím ale k takovému kroku nedošlo. Anebo všichni začneme jezdit v elektromobilech, které sice samy o sobě žádné zplodiny nevypouštějí, ale energie pro jejich dobíjení se nějak musí vyrobit. To už je ale na jinou diskusi.
Hyundai nedělal průzkum jenom tak. Jde o reklamu na nový model Nexo s palivovým článkem, který se objeví i na našem trhu. Nexo, stejně jako dříve představená Toyota Mirai, produkuje pouze čistou vodu a podle vyjádření korejské značky má tak účinnou filtraci, že dokáže zachytit až 99,9 % jemného prachu, který již nadále nevypouští do ovzduší. Funguje tak jako obří vysavač, a jak vyplývá z testování, rozhodně není marný.
Vůz v rámci takzvaného měsíce čisté jízdy jezdil po těch nejšpinavějších ulicích Londýna a „čistil“ je od oxidu dusičitého (NO2) a pevných částic. Akce vrcholila o uplynulém víkendu, přičemž Hyundai tvrdí, že vůz během jednatřiceti dnů ujel 350 mil (asi 560 km) a vyčistil celkem 918,75 kilogramů vzduchu. Takové množství prý jeden dospělý nadýchá za 60 dnů, případně 1455 dospělých za jednu hodinu.
Filtrace vstupního vzduchu uvnitř vozu probíhá natřikrát, přičemž už v prvotní fázi je vzduch očištěn o 97 % ultrajemných částic a škodlivých plynů, jako jsou oxid dusičitý a oxid siřičitý. Tyto látky už dál vozidlo nevypouští, ale zůstávají uvnitř filtračního systému. Jediným „odpadním“ produktem je voda, která je třeba v případě Toyoty Mirai tak čistá, že je možné ji vypít. Problém vodíkových aut je pouze ten, že je u nás zatím není kde tankovat. To se ale časem změní.