Jak rychle musíte jet, abyste v kabrioletu nezmokli? Záleží na sklonu čelního okna

Otázka, na kterou jste určitě hledali odpověď celý svůj život. Teda nejspíš…

Není žádnou novinkou, že při jízdě otevřeným kabrioletem se můžete dostatečně rychlou jízdou částečně vyhnout zmoknutí a jednoduše prorážet deštěm. YouTube kanál Drivetribe se nyní tímto tématem zaobíral trochu podrobněji a na základě vysvětlení aerodynamiky dokonce uvádí, jak rychle musíte v autě upalovat, abyste nezmokli.

Při jízdě kabrioletem vzniká nad kabinou za okrajem čelního okna oblast turbulentního proudění vzduchu, která zvyšující rychlostí navyšuje na intenzitě a dokáže nakonec při dostatečné rychlosti odvanout i padající kapky deště. Velký význam v proudění vzduchu nad kabinou má ovšem také samotný sklon čelního okna.

Mazda MX-5 je s námi již třicet let. Oslaví to edicí s nápadnou barvou karoserie

Mazda MX-5 je s námi již třicet let. Oslaví to edicí s nápadnou barvou karoserie

Drivetribe tak vysvětluje, že v případě vozů se strmým sklonem čelního okna jako například u Mazdy MX-5 je oblast turbulentního vzduchu dostatečně silná ochránit vás před deštěm už kolem 72 km/h. Na druhou stranu u vozů s větším sklonem čelního okna bude muset být rychlost ještě vyšší, jelikož okno nevytváří takový odpor vzduchu.

Některé kabriolety už ostatně používají aktivní deflektory na vrchním okraji čelního okna pro usměrnění proudění vzduchu nad kabinou, zatímco klasické deflektory za posádkou zajišťují minimalizaci turbulentního proudění v interiéru, aby někomu z pasažérů neuletělo tupé. Proudění vzduchu u kabrioletů je pěkně zobrazeno v samotném videu…

TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

včera | Petr Schnagl | 6 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 67 příspěvků
TEST Ford Ranger Raptor: The Rock s pisklavým hláskem. I tak je ale boží

Ford Ranger Raptor

Další dva válce by evropský Raptor potřeboval jako prase drbání. Naopak automat klidně mohl mít o tři nebo čtyři kvalty méně. Svým speciálním podvozkem však nový Ranger beztak o parník převyšuje všechno, co jste dosud ve třídě pick-upů znali.

13.  8.  2019 | Miro Mihálik | 8 příspěvků