Jak pustit nezávislé topení v novém Volvu? Jen tak, že do něj nastoupíte

Majitelé nových automobilů značky Volvo jsou rozhořčeni nad tím, že v České republice nefunguje aplikace Volvo On Call. Tuzemské zastoupení automobilky s tím zatím neumí nic udělat.
Jak pustit nezávislé topení v novém Volvu? Jen tak, že do něj nastoupíte

Je to velmi podobné, jako kdybyste si koupili špičkový televizor a doma při jeho rozbalení nenašli dálkový ovladač ani návod, jak stáhnout aplikaci pro ovládání přístroje prostřednictvím mobilu. Asi každý by pak tuto záležitost reklamoval. Jenže prodavač by vám řekl: "Ovladač není, nebude, a i kdyby byl, s vaším televizorem stejně fungovat nebude... 

Případ, který se snaží již od září s tuzemským zastoupení švédsko-čínské automobilky vyřešit majitel nového Volva XC90 Jiří K. (jeho celé jméno má redakce společně se souhlasem celou záležitost zveřejnit k dispozici), má s výše popsanou absurdní situací bohužel mnoho společného. Jelikož on sám uvízl ve snaze o nápravu na mrtvém době, rozhodl se se svým problémem seznámit také redakci Autorevue.cz. 

Jádrem všeho je nefunkčnost aplikace Volvo On Call na území České republiky (a podle našich informací také na Slovensku a v Maďarsku). Tato aplikace má mít podobné schopnosti jako Care Connect tuzemské Škodovky, Opel OnStar, AudiConnect a mnoho dalších. Tedy majitel má například možnost ve svém mobilním telefonu zjistit polohu zaparkovaného vozu, ověřit si stav paliva v nádrži, ujistit se o zamčení dveří, lze si stáhnout data o minulých jízdách a ověřit si i technický stav. V neposlední řadě pak třeba pustit na dálku přídavné topení, pokud je samozřejmě ve vozidle nainstalováno.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Modul VOC je obvykle nainstalován u vnitřního zpětného zrcátka. Kdyby systém fungoval, bylo by ho možné ovládat například i pomocí chytrých hodinek

Volvo pomoci neumí

A zde se dostáváme k tomu, proč si Jiří K. už čtyři měsíce dopisuje s kompetentními pracovníky společnosti Volvo Car Czech Republic.

Jelikož auto parkuje ve svém bydlišti v Hradci Králové venku, zaškrtl si v při objednávání vozu v listopadu roku 2015 kromě jiných příplatkových prvků také položku přídavné topení. To stojí 42 300 Kč. Ze zhruba dvou milionů korun, kolik musel zaplatit to činí sice pouze něco přes dvě procenta, ale jen pro málokoho je to úplně bezvýznamná částka. Tehdy v dealerství získal informaci, že systém Volvo on Call (VOC) bude ve vozech dodávaných pro Českou republiku v roce 2016. Nedělal si proto z toho žádnou hlavu. Volvo ovšem tvrdí, že dealer již na počátku musel zákazníka upozornit, že VOC mít nebude, protože si ho ani (je za příplatek) nelze objednat. Zde možná došlo k nedorozumění...

Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD

Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD

V únoru si pan K. vůz šel převzít. Čekalo ho ale zklamání. Nejenže v autě nebyl zabudován modul systému VOC, ale nikdo mu nebyl schopen vysvětlit, kdy se zjedná náprava, a jak vlastně topení spustit.

Volvo totiž vzhledem k prakticky plošnému rozšíření systému VOC na všechny světové trhy, vůbec nevyvinulo klasické dálkové ovládání přídavného topení, jaké známe už skoro padesát let z různých typů vozů.

Vzhledem k tomu, že se celé jaro i léto nic nedělo, obrátil se pan K. v polovině září na tuzemské zastoupení značky. "Blíží se opět období, kdy bude nutné v autě topit... Mám tedy na vás tyto žádosti: "1) Kdy bude v ČR VOC, 2) Bude VOC v mém autě?, 3) Pokud nebude v mém voze VOC, jak bude dořešeno dálkové ovládání nezávislého topení?

Až od roku 2018, dodatečně nikdy...

Odpověď, kterou mu zaslal produktový manažer Martin Mazari, přišla sice rychle, ale nijak ho nepotěšila. "Bohužel je otázka dostupnosti Volvo on Call stále zcela otevřená, stejně tak jako dostupnost aplikace umožňující mimo jiné i Vámi žádané ovládaní přídavného topení... Stejně tak zatím není známé žádné jiné technické řešení pro dálkové ovládání topení..."4

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Ovladač k dálkovému topení nabízí drtivá většina běžných značek, Volvo nikoli

Korespondence v obdobném duchu pak pokračovala i v dalších měsících. Jediné, co se z toho pan K. nakonec dozvěděl, byl fakt, že dálkový ovladač není a nejspíše nebude, systém Volvo on Call sice bude i v ČR zaveden nejpozději od ledna 2018, kdy se povinně spustí systém tísňového volání z aut eCall, avšak jeho vozu se to netýká. Modul totiž z technických důvodů nepůjde do starších exemplářů současné generace Volva XC90 zabudovat ani dodatečně.

Neuspěl ani se svými odbornými návrhy, jak tuto záležitost vyřešit. Pan K. totiž pracuje ve firmě, která se zabývá chytrými technologiemi ve vnitřním vybavení budov. Například doufal, že bude možno najít řešení v propojení ovladače topení s produktem mobilní společnost T-Mobile, která umožňuje dálkový přístup k vozům prostřednictvím zařízení zapojeného do standardní OBD zásuvky ve voze. Dále navrhl úpravu klasického klíčku k vozu s dálkovým centrálním zamykáním.

"Bylo by to vlastně úplně jednoduché," vysvětluje. Po klasickém zamčení zaparkovaného vozu a po uplynutí určité doby, by mohl majitel klíčku stisknout znovu tlačítko pro uzamčení auta. V případě, že by venkovní  teplota nedosahovala určité hranice, spustilo by se přídavné topení, "vysvětluje.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Zatímco Volvo nabízí ovládání funkcí jen pomocí aplikace v mobilu, někteří mají i "chytrý" klíček

Nic se v celé záležitosti nezměnilo ani poté, co se o problém začala zajímat redakce Autorevue.cz. "Česká republika patří mezi země, které službu Volvo on Call zatím nenabízejí, proto tuto technologii zatím nelze na našem trhu zadat do výroby," sdělila nám v odpovědi na dotaz "Proč není možno v současnosti v nových XC90 službu využívat?" mluvčí tuzemského zastoupení Petra Doležalová.

Dodala, že "podle informací z naší centrály je zavedení VOC zejména na přechodu Volva na vyšší úroveň cloudových služeb, která bude kapacitně schopna absorbovat stabilně prudký nárůst počtu vozů, které se ke službě přihlašují a v budoucnosti ještě přihlásí." Podle ní nemá pan K. nárok ani na žádné odškodnění či kompenzaci, protože ze strany Volvo Car Czech Republic nedošlo k žádnému pochybení.

"Auto prodávat nehodlám a pomalu se smiřuji s tím, že nápravy se nedočkám," říká trochu rezignovaně Jiří K. pro Autorevue.cz. "Už je mi také pomalu jasné, že stejně jako teď, budu i v budoucnu každou zimu v pantoflích vybíhat z domu ke svému zaparkovanému autu, čekat půl minuty, než se nastartuje systém Sensus, manuálně pak spouštět přídavné topení, a nakonec se zase za pobavení všech přihlížejících vracet do vyhřátého domova...."  Možnost využít časovač spouštění nezávislého topení je pro něj v praxi takřka nepoužitelná, protože v jeho pozici lze jen velmi stěží přesně dodržovat časový program odjezdů k dalším aktivitám během dne.  

"Hlavně nechápu, proč jsou tuzemští zákazníci Volva takto diskriminováni. Kdybych si totiž stejné auto koupil například v Německu nebo Polsku, modul by v autě mohl být, mohl bych si tam nechat aktivovat službu VOC a pak ji bez problémů používat i na českém území," uzavírá smutně. 

Test Renaultu Clio R.S. po faceliftu: Je to opravdu ztracená generace?

Renault Clio R.S. 2017

Někteří odklon od jednoduššího pohonného ústrojí Renaultu neodpustí. Není to ale škoda? Jaké je Clio R.S. po faceliftu?

dnes | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh manažerských sedanů vstupuje jako černý kůň. Je dobré se rozhodnout právě pro tento model?

21.  7.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Test: Nissan Micra zpět na vrcholu své třídy! Má ale jednu zásadní vadu

Nissan Micra

Po předchozí nevýrazné generaci je Nissan Micra zpátky v plné síle. Vyzkoušeli jsme jej s motorem 0,9 I-GT.

13.  7.  2017 | Milan Lažanský | 15 příspěvků