Jak připravit nový Ford Transit na 10 let dřiny? Šesti měsíci trápení

Jak připravit nový Ford Transit na 10 let dřiny? Šesti měsíci trápení

V dnešní době neexistuje mnoho produktů, od nichž by se očekávalo, že vydrží deset let náročného používání – obzvlášť tehdy, když mají každodenně sloužit k pracovním účelům.

Ford se ale postaral, aby byl nový model legendárního Transitu na takovou zátěž připraven. Proces zrychleného stárnutí dokáže za pouhých šest měsíců nasimulovat deset let nejhoršího zacházení v rukou zákazníků.

Při testech životnosti najezdily prototypy ekvivalent jedenácti milionů kilometrů, často za extrémních klimatických podmínek. Teploty se během testování pohybovaly od -40 do +40 °C.

„Myslím, že řada zákazníků by nevěřila, čím vším si vůz prošel,“ řekl David Gregory, šéfkonstruktér programu Transit. „Napodobujeme nejhorší možné zacházení, jakému lze dodávku vystavit, a spokojeni jsme až tehdy, když nový model projde bez ztráty kytičky – což byl případ Transitu.“

Nový model je v historii Transitu první, který se bude prodávat jak v Evropě, tak v Severní Americe. Proto se testoval ve zkušebních areálech Fordu v belgickém Lommelu i michiganském Romeu.

V Lommelu Ford připravil pro nový Transit ve variantách Van (dodávka), Chassis Cab (podvozek s kabinou) a Minibus více než 30 náročných zkoušek. Byl mezi nimi i test odolnosti při jízdě s přívěsem, prováděný se zatížením na nejvyšší přípustnou hmotnost.

Došlo také na dva měsíce non-stop jízdy na nejvyšší dosažitelnou rychlost, rozbité štěrkové cesty i solné a bahenní lázně. Odolnost proti korozi se testovala rovněž v klimatických komorách, kde byly vozy po dobu 12 týdnů vystaveny vysoké vlhkosti vzduchu. Při dalším testu musel prototyp celý měsíc jezdit po krátké dráze ve tvaru číslice 8.

Technici přejeli s novým Transitem více než pěttisíckrát speciální úsek s extrémními nerovnostmi a najížděli s ním rychlostí 60 km/h do 140 mm vysokého obrubníku.

Ford navíc testoval prototypy Transitu v pečlivě vybraných lokalitách v Evropě, Severní Americe, Africe i Asii. V Arizoně, Dubaji či Jižní Africe čelily vozy čtyřicetistupňovému vedru, ve Finsku a Kanadě měla teplota vzduchu stejnou hodnotu, ale s minusovým znaménkem. Jízdní zkoušky nicméně probíhaly i na mnoha dalších místech od rakouských Alp až po Death Valley.

Před uvedením na trh nový model najezdil více než 500 000 km u vybraných provozovatelů Transitu. Vznětový motor 2.2 Duratorq musel vydržet desetitisíce hodin testování ve zkušebně. Jeden z testů motoru například simuloval 46 dnů nepřetržitého městského provozu. Životnost jednotlivých komponentů ověřovaly speciální zkušební stolice, které za 30 dnů zvládnou provést stejný počet cyklů, jaký odpovídá deseti letům reálného používání.

Na základě poznatků získaných při testování provedl Ford více než 100 důležitých modifikací nového Transitu – například zesílení příčníků rámu u verze podvozek.

„To, že jsme dotlačili Transit až na limit jeho možností, nám pomohlo přivést na trh robustnější produkt, který bude v reálném nasazení u zákazníků spolehlivější,“ dodal Gregory.

Nový Transit je vlajkovou lodí kompletně modernizované a rozšířené řady Ford Transit, kam vedle něj patří ještě modely Transit Custom, Transit Connect a Transit Courier.

Velký Transit je již v prodeji i v České republice za cenu od 449 900 Kč bez DPH.

bazar

Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 158 232 km
Cena: 109 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 141 941 km
Cena: 110 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 678 km
Cena: 127 000 Kč
Ford Focus 1,8
Rok výroby: 2006
Stav: 231 797 km
Cena: 56 000 Kč
Ford Mondeo 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 92 694 km
Cena: 250 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2005
Stav: 250 658 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků