Jak přežít vedro v autě? Tyto základní rady byste měli určitě znát

Lidl  |  18. 07. 2018 09:20

staci zapnout klimatizaci

Odpovědět  |   | 
tom  |  18. 07. 2018 13:38

A kdyz ji ze zdravotních duvodu nemuzu zapnout?

Odpovědět  |   | 
kuk  |  18. 07. 2018 13:41

Tak to máš blbý a budeš se muset vopejkat a minimálně si nekupovat černý auto.

Odpovědět  |   | 
Jan Taraba  |  19. 07. 2018 11:42

Těmi zdravotními důvody je co? Že v autě není?
Jinak je tu opět nesmyslné klišé, že teplota v autě by měla být o 5-7°C nižší, než venku. To je úplný blábol. Jet při venkovní teplotě 38°C dlouhou štreku v 31°C je blbost, budete úplně stejně zničení, jako při 38°C, obojí je těžce nekomfortní teplota. Proto výrobci aut jako jeden muž píší do návodů "teplotu si nastavte celoročně na 22°C".
Jiný případ je poskakování po krátkých trasách při extrémní venkovní teplotě, tam by opakované teplotní skoky problém málo odolným jedincům způsobit mohly, ovšem daleko podstatnější je přímý ofuk chladným vzduchem, než nízká teplota sama.

Odpovědět  |   | 
Josef  |  18. 07. 2018 18:17

Stojí za úvahu ze zdravotních důvodů vyzkoušet pořádné auto s pořádnou automatickou vícezónovou klimatizací a nastavenou hodnotu teploty snižovat případně postupně a každý sám podle vlastního vnímání (třeba i podle toho, na koho svítí sluníčko a na koho ne). Není klimatizace jeko klimatizace a jsou auta, kde "to" na člověka nefučí a o klimatizaci skoro ani neví, že je zapnutá. Konstrukční řešení funkce klimatizace v pořádném autě je důkladně "vychytané" z hlediska komfortu cestujícího. Mechanická klimatizace instalovaná v podobě koncernové unifikované "stavebnice" v konfekčním autě je "něco", co každý po přesednutí z "lepšího" auta okamžitě pozná...
Též okna s ochrannou vrstvou snižující prostupnost teplého světla (infra záření) je snad zbytečné připomínat, bohužel dává se to do dražších aut a příplatek není malý. Ale také to funguje a je to poznat.

Odpovědět  |   | 
Aladin  |  18. 07. 2018 18:56

Okna s ochrannou vrstvou měla ve výbavě sport i Almera kolem roku 2000. Je smutné, že z toho ostatní dělají exkluzivní výbavu ještě dnes.

Odpovědět  |   | 
D.a.l.i  |  18. 07. 2018 21:32

Dá se to udělat dodatečně, na svého Civica 8G mě to stálo tuším 4.500Kč na všechna okna kromě předního. Mám keramické fólie, které jsou zatmavené jen minimálně, ale infrazáření filtrují velmi slušně - na první pohled nikoho nenapadne, že mám na oknech fólie.

Odpovědět  |   | 
Ludek_II  |  18. 07. 2018 18:59

Tak si zapni topení, ty zdravotní důvode.

Odpovědět  |   | 
vzpomínka  |  19. 07. 2018 08:50

Pokud ovšem klimatizace funguje. Kdysi mi přestala fungovat při cestě, kdy do cíle zbývalo ještě párset km a teploměr venku ukazoval přes 31°C. Otveřená okna sice tenkrát trochu pomohla, ale nedávno jsem zažil nefunkční klimatizaci v rychlíku EC, kde také nefungovala našem vagonu klimatizace a navíc tam nebyla ani otevírací okna. Takže zážitek asi jako 6 hodin v sauně.

Odpovědět  |   | 
Kubert  |  18. 07. 2018 09:54

"Ideálně má být vnitřní teplota auta o 5 až 7 stupňů nižší než teplota venkovní."
Dobrý den, prosím poraďte, jak v zimě nastavit teplotu klimatizace na -20C.

Odpovědět  |   | 
tom  |  18. 07. 2018 13:37

A co nepouzivat klimatizaci v zimě? Kdyz teda pominu, ze pri minus 20 ji stejne nezapnes...

Odpovědět  |   | 
Jan Taraba  |  19. 07. 2018 11:44

autor příspěvku měl na mysli nikoli konkrétní teplotu v zimě, ale absolutní nesmyslnost tohoto klišé o rozdílu teplot.

Odpovědět  |   | 
D.a.l.i  |  18. 07. 2018 10:34

Jako první věc (než do auta sednu) otevírám okna, pokud možno, tak i dveře a nechám horký vzduch utéct (stojím venku).

Vozím s sebou rozprašovač s čistou vodou. Vyřeší hned 2 mouchy - jednak po rozprášení na přístrojovku se voda velmi rychle vypaří a odebere část tepla, druhak kompenzuje vysušování vzduchu klimatizací.

Navíc se člověk může tou vodou osvěžit, popř. stříknout proti proudu vzduchu z výdechů.

Odpovědět  |   | 
mtb_  |  18. 07. 2018 11:09

A to normálne strekneš na palubku? Veď potom ju máš aj čelné okno zafŕkané.

Odpovědět  |   | 
D.a.l.i  |  18. 07. 2018 15:03

Ano, párkrát stříknu na palubku a do vzduchu. Na plastové černé palubce (ve 2 autech) to nic viditelného nedělá (máme u nás měkkou vodu). Pokud z kohoutku teče tvrdá voda, tak je řešením destilka, popř. voda ze sušičky.

Odpovědět  |   | 
Anti-automat  |  18. 07. 2018 18:29

zaujimavy tip

Odpovědět  |   | 
D.a.l.i  |  18. 07. 2018 21:35

Zajímalo by mě, proč mám tolik mínusů - je to jednoduchá věc podložená fyzikou (skupenské teplo vypařování). Mínuskáři, můžete prosím napsat, co je na tom tak špatně? :)

Odpovědět  |   | 
mpolan  |  19. 07. 2018 08:05

Špatně je přeci to, že nezapínáš hned klimatizaci, protože ta je univerzální všelék na vše.

Odpovědět  |   | 
Josef  |  19. 07. 2018 11:41

Možná je to s těmi minusy proto, aby sis uvědomil, že "pár stříknutí" vyprodukuje jen tolik vody, které z hlediska fyziky skupenského tepla prakticky nepomůže. Určitě účinnější je nechat otevřené všechny dveře a auto nechat před nasednutím pořádně "proluftovat", což dělá naprostá většina lidí. Pokud to luftování podporuješ tím sprejováním pár kapkami vody, tak účinek je v celkovém souhrnu zanedbatelný a je jen v podobě placeba (pokud tedy to "stříknutí" není v podobě kbelíku vody...). Když tomu "stříknutí" ale věříš a vnímáš jeho "velkou účinnost", je to tvoje věc a nic proti tomu. Nediv se ale těm minusům, které jsou jednoduší reakcí, než moje reakce v podobě napsání několika vět.

Odpovědět  |   | 
D.a.l.i  |  20. 07. 2018 22:25

Tak to rozprášení vody je samozřejmě jedna z věcí vedle otevřených okýnek a klimatizace. Minimálně zvlhčení klimou vysoušeného vzduchu je dle mého názoru dostatečný argument (a ano, připouštím, že odběr tepla vypařováním není nijak zásadní).

A osvěžit se rozprášenou vodou je v tom vedru taky příjemné :)

Odpovědět  |   | 
Josef  |  21. 07. 2018 08:57

Osvěžit se vodou, kterou vozíš s sebou v rozprašovači s čistou vodou?
Já to řeším jednodušeji a účinně. Když jdu v létě k autu , tak si beru s sebou pití vychlazené (vymražené) z chladničky z domova nebo z kanceláře. A v autě to strčím do autochladničky. Když potřebuji, tak se napiji chlazeného nápoje, který mne zaručeně osvěží. A pokud vychlazenou vodu naleji do čistého kapesníku a otřu se v obličeni a v zátylku, tak to tedy člověk osvěží více, než stříknutí zteplalé vody z rozprašovače, kterou asi není dobré pít a je tím pádem jen jednoúčelovým roztokem. (Jo a kdo zažije zácpy na dálnicích v Německu nebo i v Česku na D1, tak určitě ocení autochladničku se zásobou vychlazených nápojů víc, něž nějaký pofiderní rozpračovač s 2 dcl "zasmrádnuté" zteplalé vody...)
Jsem překvapen, co jsou lidé, jako ty, schopni "vykoumat". Mezi námi, kolik km ročně najezdíš s autem (strávíš času za volantem)?
Jo, a pokud jde o zajištění vlhkosti pro "citlivky", tak je vhodné klimatizaci pustit na vnitřní okruh a jen občas vyvětrat otevřeními okny. Vniřní cirkulace "vydýchaného" (tím i vlhkého) vzduchu zajistí udržení jeho dostatečné vlhosti. A "šetřílci" to poznají i na spotřebě, protože logicky klimatizace, kterou cirkuluje vychlazený vzduch, spotřebuje méně energie, než klimatizace, která neustále zchlazuje horký vzduch z vnějšku auta, zejména při tropických vedrech.

Odpovědět  |   | 
Jakub  |  18. 07. 2018 12:05

Mám teď bílé auto, takže stačí na pár minut pustit klimu na plno (maximální výkon + vnitřní cirkulace) a v autě je příjemně. Jinak teplotu mám na 22-23°C a ve velkých vedrech dávám víc.

Odpovědět  |   | 
Wonn  |  18. 07. 2018 12:27

Co takhle nechat pootevřené okýnka či střešní okno na větračku?

Odpovědět  |   | 
koumoto akari  |  18. 07. 2018 13:44

Taky dobrý způsob, v autě které vám ukradnou vedro nebude.

Odpovědět  |   | 
Wonn  |  18. 07. 2018 13:57

Kdo se dostane pres imobilizer, toho asi zamek nezastavi :) u veteranu bych to ale asi neprovozoval.

Odpovědět  |   | 
Zombot  |  18. 07. 2018 12:29

Nemontuje někdo klimatizaci, která by zároveň uměla zvlhčovat vzduch, aby nebyl tak vysušený? Moderní auta mají spoustu zlepšováků pro pohodlí posádky od masážních sedaček po rozprašovače voňavek, tak by to snad neměl nýt problém. Jinak autor článku zapomněl na jedno velni jednoduché, ale zato stoprocentně funkční opatření, které znají řidiči kabrioletů od počátku motorismu - stačí sundat střechu, nasadit klobouk/čepici a vyrazit vstříc dobrodružství

Odpovědět  |   | 
MOJE JMÉNO  |  18. 07. 2018 14:35

Taky už mě to napadlo. Zkondenzovanou vodu ze vzduchu stlačit, či např. membránovým čerpadlem vstřikovat přímo do výdechu v palubce. Je ale otázkou, jestli by ty bakterie z nakondenzované vody nenadělaly s lidským tělem více neplechy než užitku... A mít nádržku na čistou vodu pro účely klimatizování ? Po jednom teplém dni na ulici by byla zkažená...

Odpovědět  |   | 
úvaha  |  20. 07. 2018 12:34

Tak ještě přidat destilační kolonu ohřívanou třeba teplem z motoru a ochlazovanou tou klimatizací. Skrz to by snad bakterie z čisté-zkažené anebo nakondenzované vody jen tak neprošly, jen by to bylo asi energeticky poněkud náročnější řešení.

Odpovědět  |   | 
Anti-automat  |  18. 07. 2018 18:30

v tomto obdobi su vo vyhode farby ako biela, zlta apod. Nemusia dobre vyzerat ako klasicky standardny cierny oblubeny pohrebak, ale vyhody to ma.

Odpovědět  |   | 
Wonn  |  18. 07. 2018 19:39

Zajimalo by me, jestli existuje nejaky vosk (ci jina vrstva na lak), ktery je ve viditelnem spektru pruhledny, ale pro infra by fungoval jako zrcadlo a odrazel ho. Myslim ze by to dokazalo o neco srazit teplo absorbovane tmavymi laky.

Odpovědět  |   | 
Kankunen  |  19. 07. 2018 05:54

A co uděláš s oknama. Teplo do auta jde pres okna, ale odraz už ptey okma zpet nejde.

Odpovědět  |   | 
mpolan  |  19. 07. 2018 08:07

Na okna lze dát fólie. Překvapuje mě, že taková kapacita jako ty to neví.

Odpovědět  |   | 
Wonn  |  19. 07. 2018 10:03

Boční okna tím můžeš natřít taky a na čelní buď folii, nebo nic. Kdyby totiž nejvíc tepla šlo do auta oknama, tak bude rozdíl mezi bílým a černým autem minimální. Jenže ten rozdíl je hodně velký, takže přes karoserii jde možná i víc tepla, než oknama (u tmavého auta).

Odpovědět  |   | 
mpolan  |  19. 07. 2018 15:49

Rozdíl mezi bílým a černým autem je kolem pěti stupňů na letním přímém slunci. To mi nepřijde jako "hodně velký".

Odpovědět  |   | 
Anti-automat  |  19. 07. 2018 18:47

Nejaky test, ktory toto potvrdil?

Odpovědět  |   | 
Anti-automat  |  19. 07. 2018 20:22

Ohromne vela. Fleli zaklad vs Feli glx. Ako napoveda. Mali sme obidve.

Odpovědět  |   | 

Cez skla prechadza viditelne svetlo, interier cast pohlti a vznika tak sekundarne IR, ktore sa rozptyluje v interieri. Cim vyssia vonkajsia teplota, tym tazsi opatovny unik tohto tepla.

Odpovědět  |   | 
Anti-automat  |  20. 07. 2018 18:43

@Wonn: dobra otazka.

Ja napriklad 2x za rok auto umyjem a nakonzervujem turtle waxom (farebne specifickym pre moju farbu). Nie je to naozaj nic tazke, staci trpezlivost, dobra decentna hudba, ziadny stres a nejake to pivo k tomu. Ak takto osetrene auto vytiahnete na slnko, uvidite ze bude priam ziarit. A je to tym, ze ma co? CELISTVY LAK a ten odrazi ovela viac toho co nan dopadne, v porovnani so zvetralym a neudrzovanym povrchom. Podla mna tam rozdiel bude a dnesna autokozmetika, ak je spravne a vcas aplikovana, dokaze vela.

Inak, toho infra smerom ZVONKU az tak vela nedostane. Len na okraj.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  18. 07. 2018 19:51

Zluta je fajn celorocne nebo ne?

Odpovědět  |   | 
Anti-automat  |  19. 07. 2018 18:47

tentokrat ano.

Odpovědět  |   | 
Anti-automat  |  20. 07. 2018 18:53

Mam svelte farby rad, su vesele.

Zastup ciernych rakiev, v ktorych ma kazdy drajver na ksichte napasovane co najvacsie zrkadlovky len preto, aby sa tvaril este viac neosobne a uporne a nedotklivo ako posledny debil (prave zozral kilo betonu). Toto vidim casto. Preco? Naozaj sa niekto musi takto zhovadit?

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST Opel Corsa 1.2 Turbo (96 kW) GS Line: O důvod víc, proč kašlat na původ

Opel Corsa 1.2 Turbo GS Line

Na novém Opelu Corsa se hodně makalo. Výsledek je jedním slovem super, ale v určitých případech se dá snadno zaměnit.

dnes | Vladimír Kadera | 3 příspěvky
Poprvé za volantem nového Hyundaie i10 1.2 MPi: Když se chce, všechno jde!

Hyundai i10 1.2 MPi

Hyundai představil třetí generaci nejmenšího modelu i10. Nabízí ji s dvěma zážehovými motory a manuální či robotizovanou převodovkou. Kromě designu chce lákat i racionálním zaměřením a stále příznivou cenou.

23.  1.  2020 | Svět motorů | 13 příspěvků
TEST Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG: Hodně rychlá horská turistika

Škoda Superb Scout 2.0 TSI 4x4 DSG

Nabídka verzí Škody Superb je teď nejširší v historii. Jednou z nich je i oplastovaný Scout, který u tohoto modelu slaví premiéru. Vyplatí se o něm uvažovat, nebo jsou lehce přizvednuté kombíky v době vzestupu vozů SUV už přežitkem?

21.  1.  2020 | Jan Mička | 76 příspěvků

Nejčtenější články

Slavný český závodník prodává svůj dům na kolech. Má obrovský motor a 9 postelí

Slavný český závodník prodává svůj dům na k…

Pět televizí, devět postelí, koupelna, záchod a vůně poháru mista Evropy tahačů v ceně!

23.  1.  2020 | | 22 N/A
Škoda Favorit mohla mít facelift. Zbavila by se ošklivých částí, došly však peníze

Škoda Favorit mohla mít facelift. Zbavila b…

Je poměrně známé, že tvary první moderní škodovky s motorem vpředu a pohonem předních kol navrhlo proslulé stylistické studio Bertone. Mnohem méně se ví, že Italové stihli udělat také facelift Škody Favorit, do výroby se už ale nedostala.

29.  12.  2019 | | 37 N/A
Na Rallye Dakar letos jede i tato šílenost. Stroje Číňanů připomínají vládní limuzíny

Na Rallye Dakar letos jede i tato šílenost.…

Mezi renomovanými značkami a týmy se letos na dakarské rallye ukazuje i čínský tým s docela netradičními vozidly.

3.  1.  2020 | | 18 N/A
Češi už přes 10 let fotí nejhůře parkující auta. Drzost řidičů zjevně nezná hranic

Češi už přes 10 let fotí nejhůře parkující …

Také vás štvou lajdácky zaparkovaná auta, která na ulicích a parkovištích zabírají zbytečně moc místa, přestože by nemusela? Víme o místě, kde najdete pochopení.

12.  1.  2020 | | 60 N/A
Francie jde tvrdě proti SUV. Ekologická daň se vyšplhá až na 20 tisíc euro

Francie jde tvrdě proti SUV. Ekologická daň…

Velké, žíznivé a „špinavé“ SUV budou pro Francouze stále nákladnější představou. Od nového roku chce tamní vláda ještě zpřísnit ekologickou daň za nákup takových vozidel.

27.  12.  2019 | | 316 N/A