Jak přežít vedro v autě? Tyto základní rady byste měli určitě znát

Léto je v plném proudu, mnoho lidí vyráží svými vozy na dovolenou a teploty dosahují závratných výšek. Cestovat v takovém počasí je často nepříjemné, i když máte naplno puštěnou klimatizaci. Koukli jsme se proto, jak s vedrem v autě nejlépe bojovat.

Horké počasí není pro cestování autem přívětivé v mnoha ohledech. Jízda při vysokých teplotách člověka vyčerpává jak po fyzické, tak psychické stránce, a příchod k totálně rozpálenému autu stojícímu na slunci nepotěší vůbec nikoho. Nehledě na případy, kdy může být horko uvnitř vozu životně nebezpečné.

Níže tak zřejmě nenajdete kdovíjak převratné rady, jak s vedrem uvnitř auta zatočit, ale někomu možná pomohou a někoho třeba poučí. A nějak tu okurkovou sezónu přece vyplnit musíme…

Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní

Jak odstranit ptačí trus a hmyz z laku auta? Buďte trpěliví a hlavně šetrní

Jak rozpálenému interiéru předejít?

Teplota v kabině auta zaparkovaného na přímém slunci dokáže během hodinky vystoupat i na 70 stupňů Celsia. Samozřejmě tak bude první radou parkovat pokud možno ve stínu. Někteří profíci pak mohou dokonce předvídat pohyb slunce a auto později znovu přeparkovat.

Podzemní garáže jsou poté asi nejlepším bunkrem před slunečním zářením. Když ale stín ani garáže nevyjdou, není od věci dekou či reflexní karimatkou (fólií) zakrýt alespoň čelní okno – v případě panoramatického okna na střeše jej zatemnit/zatáhnout. Testy německého autoklubu ADAC ukázaly, že i toto nepatrné zakrytí části interiéru, přesněji hlavně palubní desky, zajistí v důsledku nižší teplotu interiéru až o 30 stupňů.

Chorvatsko autem 2018: Vybrali jsme tři nejlepší trasy na Makarskou

Chorvatsko autem 2018: Vybrali jsme tři nejlepší trasy na Makarskou

Účinné vyvětrání vozu a používání klimatizace

Otevřete auto, dostanete horkou pecku do nosu, nastartujete a ihned pustíte větráky a klimatizaci. Určitě však nezapomeňte během jízdy na pár minut otevřít i zadní okénka a horký vzduch zevnitř auta dostat ventilací co nejrychleji ven.

Opatrně také s rozpálenými ovladači a kovovými částmi interiéru. Ani menší popáleniny totiž nejsou výjimkou. Kdo klimatizaci nemá, nezbývá než větrat po celou dobu. S klimatizací ovšem po vyvětrání horkého vzduchu okna opět zavřete, jinak nemá ochlazování interiéru žádný smysl a zbytečně si jen zvyšujete spotřebu paliva.  

nejnižší teplotou klimatizace nicméně pozor. Přílišným teplotním šokem si můžete přivodit nachlazení či dokonce zablokování krční páteře a revma díky ztuhlým svalům. Výdechy klimatizace také není dobré směrovat přímo na svůj obličej, ale spíše volněji do prostoru interiéru. Klima vzduch vysouší, což není dobré pro vaše oči, které mohou při delším cestování začít pálit a bolet.

Ideálně má být vnitřní teplota auta o 5 až 7 stupňů nižší než teplota venkovní. Při větším zchlazení už si právě koledujete o zdravotní problémy. S tím souvisí i pravidelná, nejlépe každoroční kontrola a údržba klimatizace. Dýchat v autě směsku bacilů a nečistot usazených ve výparníku a filtrech taky není zrovna fajn. 

Volkswageny teď prý ochrání před sennou rýmou. Mají novou klimatizaci

Volkswageny teď prý ochrání před sennou rýmou. Mají novou klimatizaci

Hydratace a dobrá nálada

Jízda v horku takzvaně leze na mozek. Člověk se cítí unavený, podrážděný, vystresovaný a jeho pozornost v tomto počasí rapidně klesá. S tím má co dočinění i správná hydratace a odpočinutí organismu.

Obecně bychom prý měli v letních měsících vypít minimálně dva litry vody denně. Bez pitného režimu se může při dlouhé jízdě uvnitř rozpáleného auta objevit malátnost, bolesti hlavy a zkrátka příznaky úpalu.

5 ojetých kombi na prázdniny do 150 tisíc: Držte se při zemi!

5 ojetých kombi na prázdniny do 150 tisíc: Držte se při zemi!

Nejlepší je sebou vozit obyčejnou čistou vodu, která je dále využitelná k opláchnutí zpocených rukou či obličeje. Zásobu obyčejné vody doplníte nejsnadněji a takový namočený ručník hozený za krk se může někdy zdát jako nejlepší vynález století.

K doplnění potřebných tekutin dobře poslouží i minerální voda nebo bylinné čaje. Energiťáky a kafe pak sice fungují jako účinné povzbuzovací doplňky, nezapomeňte však, že jejich látky organizmus ještě více odvodňují.

V klimatizované prostředí se ke všemu cítíte možná pohodlně, ale příznaky nedostatku tekutin se mohou projevit i přesto. Pravidelné doplňování tekutin je proto základem.

Mýtné na evropských silnicích. Jak se dá zaplatit?

Mýtné na evropských silnicích. Jak se dá zaplatit?

Co v autě nenechávat?

Jak bylo řečeno, v poledním žáru není výjimkou interiér auta rozpálený až na 70 stupňů Celsia, přičemž už během několika desítek minut mohou teploty dosahovat 40 stupňů. I takové horko je pro dospělého člověka v zavřeném autě nesnesitelné, natož pro děti a domácí mazlíčky, u kterých mluvíme o doslova extrémní zátěži na organismus.

Průzkumy ukazují, že pobyt zapomenutých děti a zvířat v autě na slunci může dopadnout tragicky během jediné hodiny, někdy i dříve. Mnohdy přitom situaci nepomůže ani zaparkování ve stínu a otevření okna, jelikož do vozu neproudí dostatečné množství čerstvého vzduchu.

Jak vybrat správnou autosedačku?

Jak vybrat správnou autosedačku?

Upozorňování na toto nebezpečí se může zdát jako dokola přetřásané téma. O zapomenutých dětech a psech uvnitř aut však slyšíme pravidelně každé léto a často bohužel taková nedbalost končí smutně ve večerních zprávách.

Nebezpečí uvnitř rozpáleného auta představují také zapalovače či nejrůznější spreje, které mohou po vysokém zahřátí explodovat. Sluneční záření a teplo nakonec působí negativně i na léky, jež mohou ztratit svou účinnost nebo vám naopak přivodit zdravotní problémy. Nejlépe je tedy noste sebou, nebo aspoň nechávejte schované ve tmě v přihrádce.

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

TEST BMW M140i

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu, zapomeňte na Civic Type-R nebo Golf R. Chtějte M140i s manuálem a samosvorem a peněz nelitujte. Tohle je poslední příležitost k nákupu.

včera | Miro Mihálik | 22 příspěvků
Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků