Jak na rychlé řidiče? Zbytečnými semafory s radary

Vynález zkázy

Vývojáři jablonecké firmy Autron si položili otázku, jak definitivně zatočit s těmi, kteří porušují povolenou rychlost. A v jejich hlavách se zrodil ďábelský plán: osadíme silnice semafory. To na první pohled nevypadá jako nic nového, tyto "tříbarevné" pomocníky potkáváme na silnicích dnes a denně. Ale zatímco doposavad byly umísťovány tam, kde je třeba pružně upravovat přednost v jízdě pro řidiče přijíždějící z toho či onoho směru, jablonečtí by je rádi umísťovali na místa, kde něco podobného není vůbec třeba. Prostě jen tak, na silnici, kde se nic neopravuje, kde se nepřipojují žádná auta z vedlejší, kde nechodí žádní chodci. Semafor doplní radarem, který bude sledovat rychlost přijíždějících vozidel a červená padne každému, kdo se bude blížit rychlostí vyšší než povolenou. Podle nastavení vás pak donutí zastavit na různě dlouhou dobu. Třebaže v dosahu několika kilometrů nepojede ani jedno auto.
 
Připadají vám být semafory kdesi uprostřed pustiny jako absolutní nesmysl, cosi jako jezdící schody do nikam, kruhový objezd s jedním příjezdem a jedním výjezdem? Tak to nejste sami, jablonecká firma si z nás ale nedělá legraci, myslí to smrtelně vážně a svůj vynález nyní prezentuje Policii ČR, Ministerstvu dopravy a správcům komunikací. Jednatel firmy sice přiznává, že nápad není tak docela jejich a nechali se inspirovat v zahraničí. To ovšem nelze chápat jako skromné vzdání se zásluh, ale spíše jako falešný argument pro podporu tohoto nesmyslu, neb něco podobného jsem v životě neviděl, natož aby to bylo možné označit za rozšířený prvek evropských silnic.

Klín klínem nevytlučeme

Ze strany autorů jde hned o trojí nepochopení. Nepochopení smyslu semaforu, nepochopení smyslu rychlostních omezení a naprosto chybné určení priorit vedoucích k maximální bezproblémovosti silničního provozu.
 
Semafor má upravovat přednost v jízdě, vystavovat stop jízdě do místa, kde řidiče čeká nebezpečí a naopak zajišťovat bezpečný průjezd těm, kteří mají zelenou. Pokud začneme semafory dávat kam se nám zlíbí, zcela degradujeme jejich vážnost a změníme jejich vnímání ze strany řidičů. Dnes nerespektování červeného světla znamená v drtivé většině případů extrémní riziko nehody, proto jej majorita řidičů striktně respektuje. Avšak v případě, že semafory budou v půlce případů tam, kde nejsou k ničemu, řidiči jej budou částečně vnímat jako zbytečnost a nebudou schopni přirozeně rozeznávat, kde vás chrání a kde vás, s dovolením, jednoduše buzerují. Naprosto nepochopitelné nehody na menších křižovatkách na sebe jistě nenechají dlouho čekat, červené světlo přestane zastavovat a zelené přestane chránit.
 
Dále je nutné si uvědomit, že rychlostní omezení nemá smysl vymáhat za každou cenu, což souvisí i s výše zmíněným bodem číslo tři. Zkušenosti z celého světa stále dokola dokazují, že největším přínosem bezpečnosti není taková či onaká rychlost, ale plynulost. Není to žádná velká věda, když řidiči jedou, nepředjíždějí se, neodbočují, nebrzdí atd., nemohou se zkrátka vzájemně ovlivňovat a přivádět se do nebezpečných situací. Jenže čeští "odborníci" to mají v malíku, oni zvýší bezpečnost na silnicích tím, že donutí vozy bezdůvodně zastavovat. To je ovšem pravý opak toho, kam by měla dopravní opatření směřovat. Jistě nemusíme diskutovat o tom, že rychlostní omezení mají na spoustě míst zcela nezpochybnitelný smysl, ale vymáhat je tímto způsobem je naprosto nešťastné. Vyšší než povolená rychlost představuje jistý potenciální problém, podobně zbytečné narušování plynulosti dopravy ale také. A vytloukat klín klínem? To se snad nedělá.

Vymáhat předpisy lze lépe

Např. v Rakousku není nic zvláštního, když policie nezastaví na dálnici ani jednoho řidiče, který v koloně v levém pruhu jede 160 km/h. Ano, porušuje povolenou rychlost, ale doprava je plynulá a "vytahování" některých řidičů z kolony by policie ničemu neprospěla, právě naopak. Prostě cit pro situaci, jedině tak lze plynulosti dopravy dosáhnout. Jenže semafor žádný cit nemá, řadu aut zastaví, ta se po chvíli zas rozjede na tutéž rychlost jakou jela předtím a dá-li Bůh, řidiči se mezitím neposrážejí. Krom toho, že je jen otázkou času, než řidiče přestane bavit zastavovat "jen tak" a červené světlo začnou ignorovat. A jsme zpátky u bodu jedna.
 
Nevěřím tomu, že by lidé ze zmíněné firmy byli tak krátkozrací, aby něco podobného považovali za přínosné. Spíše naopak, využívají aktuální poptávky státní správy po co největším omezování všech, kteří se v barevném světě nechovají podle černobílé šablony. A samozřejmě se nemýlí, např. policie již ústy své mluvčí věc zhodnotila jako "dobrý nápad." Bohužel, je to zatraceně špatný nápad, stejně jako všechny ostatní, které bezdůvodně zasahují do přirozené plynulosti dopravy a samy způsobují nebezpečné situace. Vymáhejme dodržování povolené rychlosti, ale dělejme to prosím tak, aby se samotné vymáhání nestalo nebezpečím. Tím bohužel výśe popisovaný způsob je, principielně nejde o nic lepšího než prostřelení pneumatiky rychle jedoucímu řidiči (my ho prostě zpomalíme za každou cenu), pouze s tím rozdílem, riziko "zásahu červenou barvou" není tak bezprostřední.
 
Jakási jablonecká firma toto chápat nemusí a může si vyvíjet co chce, ministerstvo a policie ale ano a děsí mě, že podobnou myšlenku nejenže okamžitě nesmetou ze stolu, ale jsou schopni jí kladně hodnotit.
 
Zdroj: iDnes

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků