Výzkum Recurrent srovnával vozy, u nichž bylo rychlonabíjení používáno ve více než 90 procentech případů s exempláři, jejichž majitelé naopak využívali DC dobíjení v méně než 10 procentech případů. Zdroj: Tesla

Výzkum Recurrent srovnával vozy, u nichž bylo rychlonabíjení používáno ve více než 90 procentech případů s exempláři, jejichž majitelé naopak využívali DC dobíjení v méně než 10 procentech případů. | Zdroj: Tesla

Počáteční analýza týmu společnosti Recurrent naznačuje, že výsledky studie lze aplikovat na všechny modely Tesla a další výrobce elektromobilů. Zdroj: Recurrent

Počáteční analýza týmu společnosti Recurrent naznačuje, že výsledky studie lze aplikovat na všechny modely Tesla a další výrobce elektromobilů. | Zdroj: Recurrent

Výsledky neprokázaly statisticky významný rozdíl ve snížení dojezdu mezi vozidly Tesla, která se rychle nabíjejí více než 90 % času, a těmi, která se rychle nabíjejí méně než 10 % času. Zdroj: Recurrent

Výsledky neprokázaly statisticky významný rozdíl ve snížení dojezdu mezi vozidly Tesla, která se rychle nabíjejí více než 90 % času, a těmi, která se rychle nabíjejí méně než 10 % času. | Zdroj: Recurrent

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 Zdroj: Tesla

Tesla Model 3 | Zdroj: Tesla

Počáteční analýza týmu společnosti Recurrent naznačuje, že výsledky studie lze aplikovat na všechny modely Tesla a další výrobce elektromobilů. Zdroj: Recurrent
Výsledky neprokázaly statisticky významný rozdíl ve snížení dojezdu mezi vozidly Tesla, která se rychle nabíjejí více než 90 % času, a těmi, která se rychle nabíjejí méně než 10 % času. Zdroj: Recurrent
Tesla Model 3 Zdroj: Tesla
Tesla Model 3 Zdroj: Tesla
30
Fotogalerie

Jak moc škodí rychlonabíjení? Průzkum u Tesly Model 3 a Y ukazuje, že méně, než se čekalo

Rychlé nabíjení stejnosměrným proudem doporučují výrobci jen výjimečně, aby se předešlo ztrátě kapacity baterie. Studie nyní ukazuje, že degradace je statisticky bezvýznamná.

Společnost Recurrent zveřejnila zajímavé výsledky svého průzkumu, který se týká škodlivosti stejnosměrného rychlonabíjení u vozů Tesla Model 3 a Y. Data pochází z více než 12.500 vozidel na americkém trhu. Pro úplnost dodejme, že trakční baterie jsou typu li-ion a do poloviny loňského roku využívaly články typu 2170 (21 mm v průměru), nyní používaný novější typ 4680 vznikl do loňského léta jen v 10 milionech kusů, což má stačit pro pouhých 12 tisíc Modelů Y.

Výzkum Recurrent srovnával vozy, u nichž bylo rychlonabíjení používáno ve více než 90 procentech případů s exempláři, jejichž majitelé naopak využívali DC dobíjení v méně než 10 procentech případů. Na grafech je na ose y zobrazeno procento původního dojezdu. Počáteční analýza týmu společnosti Recurrent naznačuje, že výsledky studie lze aplikovat na všechny modely Tesla a další výrobce elektromobilů.

Stručně řečeno, robustní systémy řízení teploty, napětí a baterií, do kterých výrobci elektromobilů investovali, skutečně chrání jejich baterie před poškozením při běžném používání rychlonabíječek. Výsledky neprokázaly statisticky významný rozdíl ve snížení dojezdu mezi vozidly Tesla, která se rychle nabíjejí více než 90 % času, a těmi, která se rychle nabíjejí méně než 10 % času.

Společně s průzkumem společnost přidává i tipy pro snazší a šetrnější nabíjení:

  • Vyhněte se rychlému nabíjení v extrémním horku bez předchozího chlazení baterie. Příprava na nabíjení spočívá v tom, že systém tepelného řízení vozidla předem ochladí baterii, aby mohla zvládnout vyšší rychlost nabíjení bez přehřátí. Obvykle, pokud nastavíte navigaci svého vozu na rychlonabíjecí stanici, bude baterie ochlazena.
  • Podobně proveďte přípravu baterie před rychlonabíjením v extrémních mrazech. Často stačí před rychlonabíjením chvíli jet autem, aby se baterie zahřála, nebo se k rychlonabíjecí stanici dostat pomocí navigace v autě.
  • Vyhněte se rychlému nabíjení elektromobilu při velmi nízkých nebo velmi vysokých stavech nabití, protože odpor baterie bude vyšší

Tesla

Tesla Motors je společnost z kalifornského Silicon Valley, která se specializuje výhradně na výrobu elektromobilů.

Kromě vlastních modelů Tesla spolupracuje na vývoji automobilů s elektrickým pohonem také s jinými automobilkami a firmami.

Tesla Model S • Tesla Model 3 • Tesla Model X • Tesla Model Y • Tesla Cybertruck

Doporučujeme

Články odjinud