Jak má policie kontrolovat pneu? Podle indikátorů a následně měřidlem

Postup kontroly jednoznačně stanovuje dokument vydaný Ministerstvem dopravy. Pokud vizuální kontrola odhalí opotřebení až k indikátorům, nastupuje hloubkoměr.
Jak má policie kontrolovat pneu? Podle indikátorů a následně měřidlem

Dnešní ranní bleskovka o policistovi, který kontroloval hloubku dezénu pneumatiky za pomoci selského rozumu a „mozkového myšlení“, vzbudila značný ohlas. Ukazuje se, že ne všichni vědí, jak by vlastně policie měla při silniční kontrole pneumatik postupovat. 

Postup přitom jednoznačně stanovuje dokument vydaný Ministerstvem dopravy. Metodika č. 3/2012/STK/5.2 (doc, 3,3 MB) poskytuje Stanicím technické kontroly i policistům obšírný návod. 

Dezén se podle něj má kontrolovat v drážkách nebo zářezech v celé šíři horní části běhounu a po celém obvodu pneumatiky. Je-li pneumatika vybavena indikátory opotřebení, provádí se kontrola hloubky drážek běhounu pneumatiky v hlavních drážkách běhounu pneumatiky po celém obvodu pneumatiky.

V případě pochybností nastupuje měřidlo

Policista je tedy oprávněn posoudit stav plášťů okem, resp. podle indikátorů. Jenže k udělení sankce takové zhodnocení nestačí.

Test zimních pneumatik 165/70 R14: Kupujte raději značkové

Test zimních pneumatik 165/70 R14: Kupujte raději značkové

„Je-li při vizuální kontrole zjištěno, že část běhounu je opotřebená na úroveň indikátoru opotřebení, provede se vždy v této části běhounu kontrola hloubky drážky dezénu pneumatiky pomocí hloubkoměru,“ uvádí se v odstavci 1.2.5. (Zvýraznění provedla redakce AutoRevue.cz.)

Co jsou indikátory opotřebení pneumatiky

Jedná se o malé výstupky v drážkách pneumatiky, jejichž výška přibližně odpovídá minimální hlubce dezénu požadované zákonem. Pokud je pneumatika sjetá tak, že se indikátory nacházejí v jedné rovině s okolním dezénem, je třeba ji vyměnit. 

Polohu indikátorů vyznačují symboly šipky a nápisy TWI (Tread Wear Indicator) na bočnici pneumatiky. 

V části 1.3 potom následuje detailní popis kontroly pomocí hloubkoměru, přičemž klíčové je již úvodní ustanovení této sekce: „Přístroj na měření hloubky dezénu pneumatiky musí být podle § 11 odst. 4 vyhlášky č. 302/2001 Sb. schváleného typu.“

Policista tedy nemusí vytahovat měřidlo hned. Pokud ale při kontrole získá pochybnost (např. na základě vizuální kontroly indikátorů opotřebení), že dezén nemá minimální požadovanou hloubku, podle metodiky MD musí provést měření stanoveným měřidlem. Což je ostatně logické. O selském rozumu a mozkovém myšlení se metodika vydaná Ministerstvem dopravy nezmiňuje.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků