Jak má policie kontrolovat pneu? Podle indikátorů a následně měřidlem

Postup kontroly jednoznačně stanovuje dokument vydaný Ministerstvem dopravy. Pokud vizuální kontrola odhalí opotřebení až k indikátorům, nastupuje hloubkoměr.
Jak má policie kontrolovat pneu? Podle indikátorů a následně měřidlem

Dnešní ranní bleskovka o policistovi, který kontroloval hloubku dezénu pneumatiky za pomoci selského rozumu a „mozkového myšlení“, vzbudila značný ohlas. Ukazuje se, že ne všichni vědí, jak by vlastně policie měla při silniční kontrole pneumatik postupovat. 

Postup přitom jednoznačně stanovuje dokument vydaný Ministerstvem dopravy. Metodika č. 3/2012/STK/5.2 (doc, 3,3 MB) poskytuje Stanicím technické kontroly i policistům obšírný návod. 

Dezén se podle něj má kontrolovat v drážkách nebo zářezech v celé šíři horní části běhounu a po celém obvodu pneumatiky. Je-li pneumatika vybavena indikátory opotřebení, provádí se kontrola hloubky drážek běhounu pneumatiky v hlavních drážkách běhounu pneumatiky po celém obvodu pneumatiky.

V případě pochybností nastupuje měřidlo

Policista je tedy oprávněn posoudit stav plášťů okem, resp. podle indikátorů. Jenže k udělení sankce takové zhodnocení nestačí.

Test zimních pneumatik 165/70 R14: Kupujte raději značkové

Test zimních pneumatik 165/70 R14: Kupujte raději značkové

„Je-li při vizuální kontrole zjištěno, že část běhounu je opotřebená na úroveň indikátoru opotřebení, provede se vždy v této části běhounu kontrola hloubky drážky dezénu pneumatiky pomocí hloubkoměru,“ uvádí se v odstavci 1.2.5. (Zvýraznění provedla redakce AutoRevue.cz.)

Co jsou indikátory opotřebení pneumatiky

Jedná se o malé výstupky v drážkách pneumatiky, jejichž výška přibližně odpovídá minimální hlubce dezénu požadované zákonem. Pokud je pneumatika sjetá tak, že se indikátory nacházejí v jedné rovině s okolním dezénem, je třeba ji vyměnit. 

Polohu indikátorů vyznačují symboly šipky a nápisy TWI (Tread Wear Indicator) na bočnici pneumatiky. 

V části 1.3 potom následuje detailní popis kontroly pomocí hloubkoměru, přičemž klíčové je již úvodní ustanovení této sekce: „Přístroj na měření hloubky dezénu pneumatiky musí být podle § 11 odst. 4 vyhlášky č. 302/2001 Sb. schváleného typu.“

Policista tedy nemusí vytahovat měřidlo hned. Pokud ale při kontrole získá pochybnost (např. na základě vizuální kontroly indikátorů opotřebení), že dezén nemá minimální požadovanou hloubku, podle metodiky MD musí provést měření stanoveným měřidlem. Což je ostatně logické. O selském rozumu a mozkovém myšlení se metodika vydaná Ministerstvem dopravy nezmiňuje.

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

včera | Milan Lažanský | 49 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 25 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků