Jak má policie kontrolovat pneu? Podle indikátorů a následně měřidlem

Postup kontroly jednoznačně stanovuje dokument vydaný Ministerstvem dopravy. Pokud vizuální kontrola odhalí opotřebení až k indikátorům, nastupuje hloubkoměr.
Jak má policie kontrolovat pneu? Podle indikátorů a následně měřidlem

Dnešní ranní bleskovka o policistovi, který kontroloval hloubku dezénu pneumatiky za pomoci selského rozumu a „mozkového myšlení“, vzbudila značný ohlas. Ukazuje se, že ne všichni vědí, jak by vlastně policie měla při silniční kontrole pneumatik postupovat. 

Postup přitom jednoznačně stanovuje dokument vydaný Ministerstvem dopravy. Metodika č. 3/2012/STK/5.2 (doc, 3,3 MB) poskytuje Stanicím technické kontroly i policistům obšírný návod. 

Dezén se podle něj má kontrolovat v drážkách nebo zářezech v celé šíři horní části běhounu a po celém obvodu pneumatiky. Je-li pneumatika vybavena indikátory opotřebení, provádí se kontrola hloubky drážek běhounu pneumatiky v hlavních drážkách běhounu pneumatiky po celém obvodu pneumatiky.

V případě pochybností nastupuje měřidlo

Policista je tedy oprávněn posoudit stav plášťů okem, resp. podle indikátorů. Jenže k udělení sankce takové zhodnocení nestačí.

Test zimních pneumatik 165/70 R14: Kupujte raději značkové

Test zimních pneumatik 165/70 R14: Kupujte raději značkové

„Je-li při vizuální kontrole zjištěno, že část běhounu je opotřebená na úroveň indikátoru opotřebení, provede se vždy v této části běhounu kontrola hloubky drážky dezénu pneumatiky pomocí hloubkoměru,“ uvádí se v odstavci 1.2.5. (Zvýraznění provedla redakce AutoRevue.cz.)

Co jsou indikátory opotřebení pneumatiky

Jedná se o malé výstupky v drážkách pneumatiky, jejichž výška přibližně odpovídá minimální hlubce dezénu požadované zákonem. Pokud je pneumatika sjetá tak, že se indikátory nacházejí v jedné rovině s okolním dezénem, je třeba ji vyměnit. 

Polohu indikátorů vyznačují symboly šipky a nápisy TWI (Tread Wear Indicator) na bočnici pneumatiky. 

V části 1.3 potom následuje detailní popis kontroly pomocí hloubkoměru, přičemž klíčové je již úvodní ustanovení této sekce: „Přístroj na měření hloubky dezénu pneumatiky musí být podle § 11 odst. 4 vyhlášky č. 302/2001 Sb. schváleného typu.“

Policista tedy nemusí vytahovat měřidlo hned. Pokud ale při kontrole získá pochybnost (např. na základě vizuální kontroly indikátorů opotřebení), že dezén nemá minimální požadovanou hloubku, podle metodiky MD musí provést měření stanoveným měřidlem. Což je ostatně logické. O selském rozumu a mozkovém myšlení se metodika vydaná Ministerstvem dopravy nezmiňuje.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků