Jak vybrat a koupit ten správný karavan? Poradíme, na co byste si měli dát pozor

Vybrat a koupit správný karavan je obtížnější, než se na první pohled zdá. Shrnuli jsme to nejdůležitější, co musíte před nákupem vědět.

Léto je v plném proudu a čím dál více lidí letos pořizuje karavany. Vlastně rok od roku se jich u nás prodá víc a víc. Není se co divit, je to skvělá volba při cestování po České republice, ale i do zahraničí. Po zaparkování zůstane auto pro další výlety, a když pořídíte pěkný předstan, máte další místnost k dobru. Děti jsou z karavanu nadšené ještě více než dospělí. Ti budou spokojení díky většímu komfortu, než poskytne jen stan.

Výběr správného karavanu ale není nic lehkého. Mnohdy se stane, že první karavan lidé po pár sezónách vymění za jiný, který je třeba jinak dispozičně řešený. Je to individuální, každému sedí něco jiného, a tak určitě objeďte pár prodejců a vyzkoušejte, co by mohlo vyhovovat zrovna vám. Nákup karavanu není ani levná záležitost, proto pečlivě promyslete, co od toho vlastně očekáváte.

Slavný český závodník prodává svůj dům na kolech. Má obrovský motor a 9 postelí

Slavný český závodník prodává svůj dům na kolech. Má obrovský motor a 9 postelí

Pokud si nákupem karavanu nejste jistí, nebo je váš rozpočet menší, zkuste si nejprve karavan pronajmout. Vše si osaháte, ujasníte si, co se vám líbí a co očekáváte. Také zjistíte, jak se s karavanem vůbec jezdí a parkuje. Půjčoven je po celé zemi hodně a v každé určitě naleznete ať už malý karavan jen pro dva, nebo velký rodinu s dětmi. Jen s půjčením neváhejte, obzvláště letos je o karavany a obytné vozy zájem. Jen počítejte, že ceny půjčovného také nejsou úplně nízké.

Podle čeho vybrat karavan?

Třeba podle toho, kolik uveze vaše auto na kouli. Tento údaj naleznete v technickém průkazu vozidla, pod pojmem „Maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla“. Je to hmotnost, se kterou může být auto a jeho tažné zařízení bezpečně používáno. Pokud se tímto údajem budete řídit, nemusíte se cestování s karavanem obávat.

Jaký máte řidičák?

Pokud nejvyšší povolená hmotnost soupravy, tj. auto i s karavanem, nepřevýší 3,5 tuny, vystačíte si se svým běžným řidičským průkazem typu B. Pokud si vyberete větší a těžší karavan, musíte počítat s rozšířením řidičského průkazu na skupinu B96.

Rozpočet

Rozpočet si musí stanovit každý sám, ať už podle příjmů, nebo možnosti do karavanu investovat. Vždy počítejte s tím, že koupě karavanu není konečná investice. Potřebuje údržbu, servis, místo pro zaparkování, vybavení od nádobí, lůžkovin, čisticích prostředků včetně chemie pro toalety, kempovací nábytek a případně markýzu nebo stan.

Movitá nemovitost? Australský karavan vypadá jako sci-fi chatička na kolech

Movitá nemovitost? Australský karavan vypadá jako sci-fi chatička na kolech

Ceny karavanů jsou opravdu orientační, u bazarových karavanů vždy záleží na stáří, vybavenosti, ale i na technickém provedení. Menší starší karavan seženete přibližně od 80 tisíc Kč, pokud jezdíte s rodinou a potřebujete více místa, počítejte s částkou klidně od 150 tisíc Kč výš. Pokud budete chtít něco novějšího, lépe vybaveného, částka za rodinný karavan se pohybuje přibližně od 200 tisíc víc. Na nový karavan si připravte od půl milionu korun výš.

Nový, nebo bazarový?

Pokud se rozhodnete investovat nemalou částku do nového karavanu, odpadnou vám starosti o technický stav, převod dokladů a nutné počáteční investice na údržbu a opravy.

Tento karavan na silnici překážet nebude. Francouzi ho navrhli neuvěřitelně chytře

Tento karavan na silnici překážet nebude. Francouzi ho navrhli neuvěřitelně chytře

Levnější alternativa je pak nákup z bazaru nebo od soukromé osoby. Bát se toho určitě nemusíte, karavaning je po celém světě oblíbený a výběr použitých karavanů je veliký. Je ale potřeba zkontrolovat celý karavan, a na to je ideální vzít si na pomoc někoho, kdo se v karavanech vyzná. Nemusí to být hned automechanik, ale aspoň zkušený karavanista, který ví, kam se podívat a na co se zaměřit.

Jaký typ vybrat?

Vše záleží nejenom na rozpočtu, ale i na tom, co od karavanu očekáváte – pro rodinu, pro pár, pro rybáře, kam s ním budete jezdit, ale také co v něm vše chcete mít za výbavu. Vše si pečlivě promyslete, podívejte se do více karavanů, projděte se v nich, zkuste složit postel, otevřít pár skříněk, mrknout do lednice, ale posadit se třeba i na WC a představit si ranní hygienu. To vše vám pomůže ujasnit si, co od něj očekáváte.

Dům na kolech nemusí být přenesený význam. Je tohle ještě karavan?

Dům na kolech nemusí být přenesený význam. Je tohle ještě karavan?

Máte-li v plánu jezdit do kempů, vybavení karavanů nemusí být tak velké. Odpadnou starosti s vodou, s elektřinou, pokud má kemp přípojky. Ale pokud raději budete jezdit „na divoko“ počítejte s většími investicemi do vybavení, abyste byli soběstační.

Vnitřní dispozice

Různých vnitřních dispozic karavanů je opravdu hodně a člověk se v tom může lehce ztratit. Pokud budete kupovat nový karavan, je možné si i vnitřní dispozici nechat udělat na míru. Je třeba si říci, kolik lidí v karavanu bude cestovat a kolik lůžek tedy musí mít.

Lůžka se většinou tvoří ze sezení, kdy se sníží stůl a rozprostře se polstrování, které vytvoří matraci. Toto řešení výrazně šetří místo. Některé karavany mají jedno manželské lůžko pevné a druhé se vytvoří právě z druhého sezení. Další možnost tvoří i palandy, které jsou oblíbené hlavně u rodin s dětmi.

Jak proměnit auto v karavan: 5 vychytávek, které vám pomohou!

Jak proměnit auto v karavan: 5 vychytávek, které vám pomohou!

Neméně důležitá je i kuchyň. Pracovní prostor, dřez s baterií, vařič i lednice. Určitě by vše mělo poskytnout dostatek místa, aby se vám dobře vařilo. Možná vás to překvapí, ale moderní karavany mohou být vybaveny troubou i myčkou. Někdy je až ohromující, co se do karavanu vše vejde, pokud tedy nemusíte řešit celkovou váhu.

A nakonec samozřejmě toaleta, která je často spojena se sprchovým koutem. Většina lidí, pokud nevyužívá cestování na divoko, používá sprchu a toaletu v kempu. Vše je sice uzpůsobeno k používání, ale prostor nebývá tak veliký a nemusí to všem vyhovovat. S používáním WC souvisí také nákup speciální chemie a pravidelné vyprazdňování WC kazety. V kempech jsou na to vyhrazené prostory.

Markýza, nebo stan?

Karavan není nafukovací a v létě budete určitě chtít trávit více času venku. Někomu stačí jen markýza, která poskytne ochranu před sluncem a deštěm. Je jednodušší na instalaci a mnohdy je součástí karavanu. Stačí ji jen vytáhnout, postavit nohy, ukotvit a je hotovo.

Volkswagen Caddy Maxi Camper jako karavan pro nenáročné

Volkswagen Caddy Maxi Camper jako karavan pro nenáročné

Pokud chcete zvětšit prostor karavanu, je lepší zvolit předstan. Velikost a technické provedení je různé, mohou být jednodušší samonafukovací nebo nasouvací do lišt, které jsou připojené ke karavanu. Instalace zabere více času, ale zvládne ji i začátečník. Předstanem získáte další místnost, kterou můžete i uzavřít a být venku i za nepříznivého počasí.

Co koupit před první jízdou?

Rozhodně přídavná zpětná zrcátka, která přiděláte na auto. S nimi bude jízda bezpečnější a uvidíte po celé délce. Dál se vám budou hodit vyrovnávací nájezdy a klíny pod kola proti pojezdu. Je také třeba zjistit, jaké připojení má karavan k autu a případně koupit redukci.

A co koupíte potom, záleží už jenom na vás. Solár na střechu, barel na vodu, plynový ohřívač na vodu, stan, koberec nebo venkovní kuchyni. Kempinkového vybavení je velké množství.

Na co si dát při výběru karavanu pozor?

Nákup karavanu neuspěchejte. Pokud máte rozhodnuto, co od karavanu očekáváte, jakou dispozici a výbavu, je na řadě „ho“ najít. Koupit karavan můžete od soukromníka, autobazarů nebo různých dovozců, kteří se specializují na dovoz ze zahraničí, někteří dokonce vozí výhradně z určitých zemí. Např. z Holandska, kde se karavaning stále těší velké oblibě a pravidelně karavany obměňují za nové.

Bodový systém v praxi: Téměř 500.000 řidičů má vroubek. Za co nejčastěji?

Bodový systém v praxi: Téměř 500.000 řidičů má vroubek. Za co nejčastěji?

Vždy je potřeba nejenom pečlivě číst smlouvu, ale hlavně vědět, kam se při obhlídce podívat a na jaké věci se zaměřit. Pokud jste nováčkem, určitě si s sebou vezměte zkušeného karavanistu nebo automechanika, který se trochu v karavanech vyzná. Je třeba zkontrolovat věci, které se na první pohled mohou zdát v pořádku, hlavně pokud nevíte, kam přesně kouknout.

Co je potřeba neprodleně prověřit?

  • Doklady: Na prvním místě bychom měli prověřit doklady, zda jsou platné a odpovídají. Také nezapomeňte na STK, revize plynu nebo elektroinstalace. Tyto věci sice můžete dodělat sami, ale jsou to další výdaje peněz i času.
     
  • Nájezdová brzda: Základní kontrolu provedete sami, tak, že zatáhnete brzdu a pokusíte se karavan např. roztlačit. Velké plus je, pokud brzda obsahuje i stabilizátor, který vám zvýší komfort během jízdy.
     
  • Pneumatiky: Měly by být rovnoměrně opotřebené, s dostatečným vzorkem. Zároveň by ale neměli být příliš staré nebo zteřelé.
     
  • V jakém stavu je plášť karavanu a lak: Určitě koukejte po všech promáčklinách, prasklinách nebo po mechanickém poškození. Ale i na barvu laku, zda není karavan přestříkaný, např. po bouračce nebo výměně některých částí.
     
  • Aby nezatékalo: Je potřeba prohlédnout nejenom okna, lišty a těsnění, ale hledat i malé detaily na stropě, stěnách a na podlaze, které by mohli vypadat jako zpuchřené obložení nebo mapy na tapetách. Při prohlídce zatékání nesmíte vynechat ani dřez, koupelnu, WC nebo boiler.

    Pokud ucítíte hnilobný zápach, rozhlížet se dál ani nemusíte. I kdyby se vám ten karavan líbil sebevíc, určitě ho neberte. Opravit zatékání a v lepším případně vyměnit pouze obložení, to je investice nejenom co do času, vaší práce, ale hlavně hodně peněz.

    Tip: Při této kontrole vám může pomoci např. odšroubování vnitřní lišty z okna, které jsou přidělány šroubky. Pokud jsou orezlé nebo pod lištou naleznete vlhkost, drolící se dřevo, náznak plísně nebo hniloby, do tohoto karavanu jistě zateklo a spát v plísni určitě nechcete.
     
  • Podlaha: Kontrola podlahy, a to zevnitř, ale i z venku by se také neměla podcenit. Pokud je totiž špatná a vy to přehlédnete, čeká vás kompletní oprava a vyklizení celého karavanu. Hledejte fleky po vodě, zpuchření, různé materiály svědčící o výměně, vlhkost a zápach.

    Tip: Špatnou podlahu můžete poznat i pouhým pošlapem, pokud je na pocit podlaha měkká, je pravděpodobně vlhká.
     
  • Kontrola spotřebičů: Chtějte předvést funkčnost všech spotřebičů od zapnutí plynových hořáků, průtok vody do dřezu, zda lednice a mraznička chladí tak jak má. Nezapomeňte ani na WC se sprchou, ať voda neprotéká, kde nemá. Nechte si ukázat výpusť WC i jak se nádrž vyndává, i ta musí být v pořádku. Dívejte se u toho i na rozvody vody, elektřiny a prostoru kolem.
     
  • Matrace a postele: Při prohlídce nezapomeňte i na ně. Příliš staré matrace je vhodné vyměnit za nové, přeci jen se v nich drží roztoči, ale také mohou být dobrým ukazatelem vlhkosti. Určitě je při prohlídce odklopte, a pokud to jde, rozepněte potah a sáhněte dovnitř, zda nejsou vlhké nebo zatuchlé.
Za volantem nové Toyoty Yaris: Hybrid s třemi válci nelže a má skvělý podvozek!

Toyota Yaris 1.5 Hybrid

Čtvrtá generace yarisu je v Evropě nejdůležitějším modelem značky. Pro Čechy navíc zajímavá i tím, že se bude nově vyrábět u nás u Kolína. S novinkou jsme se mohli blíže seznámit na prázdných silnicích v okolí Bruselu.

11.  8.  2020 | Michal Dokoupil | 63 příspěvků
TEST Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4: Jak roztomilý Japonec vyzrál na EU

Suzuki Ignis 1.2 DualJet Hybrid 4x4

Zatímco řada evropských automobilek šíří názor, že malá SUV a crossovery pohon 4x4 nepotřebují, Suzuki se s tím nepáře a v modelu Ignis jej nabízí. Po nedávné modernizaci dokonce s hybridním pohonem, který je pro daný model jedinou možností.

9.  8.  2020 | Jan Mička | 54 příspěvků
Chevrolet Corvette C1 vzbudil rozruch v centru Prahy. Tento rudý skvost řídí žena

Chevrolet Corvette C1

Kdy jste naposledy spatřili na silnici Chevrolet Corvette? Možná docela nedávno. Jenže se s vámi vsadíme o cokoliv, že původní typ C1 z poloviny 50. let to rozhodně nebyl. Přesto i v Česku jeden takový vzácný zámořský klenot jezdí!

8.  8.  2020 | Lukáš Prejzek | 12 příspěvků