Kapitoly článku:
- Úvodem, Poklesy, Nárůst
- Přehled viníků a zavinění nehod, Zastoupení druhů nehod, Hlavní příčiny nehod
- Deset nejčetnějších příčin nehod, Deset nejtragičtějších příčin nehod, Nehody podle lokality
- Nehody pod vlivem alkoholu, Nehody podle krajů, Nehody podle dne v týdnu, Tragické dny
- Usmrcené osoby, Negativní trendy, Pozitivní trendy
Deset nejčetnějších příčin nehod
pořadí | období leden rok 2008 | počet nehod |
1 | nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky | 2149 |
2 | řidič se plně nevěnoval řízení vozidla | 2001 |
3 | nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem | 1840 |
4 | nesprávné otáčení nebo couvání | 1202 |
5 | nedání přednosti upravené dopravní značkou "dej přenost v jízdě" | 752 |
6 | nezvládnutí řízení vozidla | 533 |
7 | jiný druh nesprávné jízdy | 504 |
8 | nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky | 409 |
9 | vjetí do protisměru | 392 |
10 | vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu | 356 |
První dvě nejtragičtější příčiny se na celkovém počtu usmrcených osob podílejí téměř 38%. První tři nejčetnější příčiny se na celkovém počtu nehod řidičů podílejí bezmála 50%. Je ale třeba konstatovat, že s realita může být značně odlišná. Zejména „vítězná” příčina je velmi obecná a je s oblibou vztahována k drtivé většině nehod, i když skutečným důvodem bývá mnohdy něco docela odlišného.
Deset nejtragičtějších příčin nehod
pořadí | příčina | počet usmrcených |
1 | nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky | 11 |
2 | řidič se plně nevěnoval řízení vozidla | 10 |
3 | nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky | 5 |
4 | vjetí do protisměru | 4 |
5 | nedání přednosti upravené dopravní značkou "dej přenost v jízdě" | 3 |
6 | nepřizpůsobení rychlosti viditelnosti | 3 |
7 | nezvládnutí řízení vozidla | 2 |
8 | jiný druh nesprávné jízdy | 2 |
9 | nedání přednosti upravené dopravní značkou "stůj, dej přednost v jídzě" | 2 |
10 | nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu | 2 |
V následující tabulce je uvedeno členění nehod podle místa, tj. zda k nehodě došlo v obci nebo mimo obec, včetně porovnání se stejným obdobím minulého roku, index -leden 2007=100%. Z celkového počtu policií šetřených nehod bylo 27,7% (z celkového počtu) mimo obce a na tyto nehody dále připadá:
58,7% z celkového počtu usmrcených,
47,2% z celkového počtu těžce zraněných,
43,1% z celkového počtu lehce zraněných,
38,6% z celkového odhadu hmotných škod a
22,7% nehod zaviněných pod vlivem alkoholu.
Nehody podle lokality
Místo nehody | Nehod | Usmrcených | Těžce zraněných | Lehce zraněných | Hmotná škoda v mil. Kč |
V obci | 9650 | 26 | 124 | 924 | 374,94 |
Index (rok 2007=100%) | 95,6 | 89,7 | 91,9 | 97,7 | 98,9 |
Mimo obec | 3690 | 37 | 111 | 700 | 235,63 |
Index (rok 2007=100%) | 93,4 | 86 | 96,5 | 107,9 | 93,3 |
z toho dálnice | 285 | 3 | 4 | 25 | 27,02 |
Index r(ok 2007=100%) | 74,6 | 75 | 133,3 | 100 | 76,3 |
V obci je nižší: počet nehod o 444, počet usmrcených o 3 osoby, počet těžce zraněných o 11 osob, počet lehce zraněných o 22 osob a odhad hmotných škod (o 4,1 mil. Kč);
Mimo obec je vyšší: počet lehce zraněných o 51 osob; nižší je: počet nehod o 261, počet usmrcených o 6 osob, počet těžce zraněných o 4 osoby a odhad hmotných škod (o 16,8 mil. Kč);
Na dálnici je vyšší: počet těžce zraněných o 1 osobu; nižší je: počet nehod o 97, počet usmrcených o 1 osobu a odhad hmotných škod (o 8,4 mil. Kč).