Jak jsme v lednu bourali: detailní přehled

Policejní prezídium zveřejnilo statistiky nehodovosti za letošní leden. V některých ohledech jsou příznivé, v jiných již méně.
Jak jsme v lednu bourali: detailní přehled
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Poklesy, Nárůst
  2. Přehled viníků a zavinění nehod, Zastoupení druhů nehod, Hlavní příčiny nehod
  3. Deset nejčetnějších příčin nehod, Deset nejtragičtějších příčin nehod, Nehody podle lokality
  4. Nehody pod vlivem alkoholu, Nehody podle krajů, Nehody podle dne v týdnu, Tragické dny
  5. Usmrcené osoby, Negativní trendy, Pozitivní trendy

Úvodem

Velice podrobnou zprávu o nehodovosti na pozemních komunikacích v České republice v lednu 2008 zpracovalo Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezídia ČR. Jedná se o spoustu tabulek a čísel, ale nacházíme mezi nimi velmi zajímavé údaje.

Policii České republiky bylo v lednu letošního roku nahlášeno 13 340 nehod na pozemních komunikacích. Při těchto nehodách bylo 63 osob usmrceno, 235 osob těžce zraněno a 1 624 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda dop­ravní policií na místech nehod je celkem 610,5 mil. Kč. Porovnání hodnot základních ukazatelů s lednem 2007 je následující:       

Poklesy:

•             počet nehod                    o      705                    tj. o   5,0%,

•             počet usmrcených           o       9 osob,              tj. o  2,5%,

•             počet těžce zraněných     o      15 osob,             tj. o   6,0%,

•             odhad hmotné škody       o      20,9 mil. Kč,       tj. o   3,3%.

Nárůst:

•             počet lehce zraněných       o    29 osob,             tj. o   1,8%.

Vývoj následků nehod v lednu roku 2008 byl příznivý, neboť v porovnání s lednem roku 2007 došlo ke snížení počtu usmrcených a těžce zraněných osob. Počet usmrcených osob v lednu 2008 je 3. nejnižší od roku 1990 (po roce 2004 a po roce 2002, kdy zahynulo 61, resp. 62 osoby). Nejvíce usmrcených bylo v roce 1993, kdy zahynulo 117 osob. 

Počet nehod v lednu 2008 je od roku 1990 rovněž 3. nejnižší. Nejméně nehod v tomto měsíci bylo v roce 1991 (6 304 nehod) a nejvíce v roce 2000 (18 939 nehod). Počet těžce zraněných osob je od roku 1990 2. nejnižší - po roce 2006 (226 osob); nejvíce těžce zraněných bylo v lednu 1994 (429 osob).

Počet lehce zraněných osob v lednu 2008 je za posledních 19 let 9. nejnižší. Nejméně lehce zraněných bylo v lednu 1991 (1 256 osob) a nejvíce lehce zraněných bylo v lednu 2005 (2 109 osob).

Co se příčin týče, počet nehod se zvýšil u necelé čtvrtiny sledovaných ukazatelů a k největšímu absolutnímu nárůstu (v porovnání s lednem 2007) došlo u nehod na mokrém povrchu vozovky (o 1 001 nehod, tj. o 21,5%). Více nehod bylo také v denní době za zhoršené viditelnosti (o 444 nehod, tj. o 5,9%), nehod v noční době za zhoršené viditelnosti bylo o 407 více (o 18,9%) apod. Naproti tomu největší absolutní snížení je u nehod v denní době se zhoršenou viditelností vlivem počasí - pokles o 1 022 nehod, tj. o 62%.

U příčin smrtelných nehod došlo k nárůstu u pětivny běžně sledovaných důvodů a největší absolutní zvýšení zaznamenáváme u nehod, které se staly na silnicích III. třídy (o 6 osob, tj. o 2/3), u nehod v noční době za dobré viditelnosti (o 4 osoby, tj. o 19%) apod.

V následujících kapitolách najdete tabulky s detailním rozborem všech příčin a následků nehod zaznamenaných v lednu 2008.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvodem, Poklesy, Nárůst
  2. Přehled viníků a zavinění nehod, Zastoupení druhů nehod, Hlavní příčiny nehod
  3. Deset nejčetnějších příčin nehod, Deset nejtragičtějších příčin nehod, Nehody podle lokality
  4. Nehody pod vlivem alkoholu, Nehody podle krajů, Nehody podle dne v týdnu, Tragické dny
  5. Usmrcené osoby, Negativní trendy, Pozitivní trendy
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků