Jak jsme měřili rozdíl mezi levnou a drahou naftou [Test naft 2013]

Deset druhů paliva a den strávený přeléváním nafty. Přečtěte si, jak jsme postupovali při testu motorových naft a jejich vlivu na výkon motoru.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Válcová zkušebna
  2. Průběh testu

Přinese dražší nafta měřitelný nárůst výkonu? Tato otázka stála na počátku testu, ve kterém jsme srovnali deset vzorků motorové nafty od pěti distributorů. Článek s výsledky, grafy a mnoha doplňujícími informacemi naleznete zde:

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

V tomto článku vysvětlíme metodiku testu a způsob jeho realizace. Jako optimální počet jsme si stanovili deset vzorků, osm pořízených v České republice a dva dovezené z Německa. V případech řetězců OMV, Benzina a Shell jsme pořídili vzorek jak obyčejné, tak prémiové nafty.

Deset litrů každého vzorku jsme natankovali do nových kanystrů, abychom eliminovali vliv případných nečistot. Pro německou naftu jsme dojeli dva dny před realizací testu, zbytek byl obstarán 24 a méně hodin před akcí na náhodně vybraných čerpacích stanicích v okolí Prahy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Deset druhů nafty připravených na měření. Všechny použité nádoby byly před natankováním naprosto čisté.

Válcová zkušebna

Kdo čte AutoRevue.cz pravidelně, nebude zvoleným postupem testu překvapem. Stejně jako mnohokrát v minulosti jsme i tentokrát zamířili na válcovou zkušebnu pražské společnosti Dieselpower. Zařízení s celkovým počtem osmi válců a dvěma elektromagnetickými retardéry s vířivými proudy dokáže měřit výkon až 478 kW (650 koní), v budoucnu firma plánuje navýšení dokonce na dvojnásobek.

Na brzdě: Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4

Na brzdě: Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4

Důležitou vlastností pro co nejpřesnější měření je dynamická vyváženost válců. Válce výrobce Telma jsou strojově opracované zvenku i zevnitř. Při měření je auto připoutáno na stolici, což v kombinaci s opracovanými válci odstraní možné chyby způsobené prokluzem hnané nápravy.  

Na zvolený převod se provede akcelerace na plný plyn z nejnižších možných otáček až do omezovače, načež se vyřadí a měří se zpomalování válců. Z něj je následně vypočítán ztrátový výkon způsobený třecími odpory v převodovce, alternátoru a dalších prvků hnacího řetězce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Válcová zkušebna společnosti Dieselpower sídlí v pražských Malešicích

Válcová zkušebna společnosti Dieselpower pracuje s chybou +/- 3 %. Pro náš test bylo podstatné, že se v praxi vyznačuje velmi dobrou opakovatelností měření.

„Jednalo se o dynamickou zkoušku bez použití retardérů, abychom maximálně vyloučili okolní vlivy na průběhy výkonů a křivek,“ říká jednatel Dieselpower Richard Štrunc. „Při takovémto typu měření jsou opakované zkoušky téměř shodné, maximální naměřená diference mezi opakovanými testy činí méně než jeden kilowatt.“

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Válcová zkušebna
  2. Průběh testu
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

včera | Milan Lažanský | 11 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků