Jak jsme měřili rozdíl mezi levnou a drahou naftou [Test naft 2013]

Deset druhů paliva a den strávený přeléváním nafty. Přečtěte si, jak jsme postupovali při testu motorových naft a jejich vlivu na výkon motoru.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Válcová zkušebna
  2. Průběh testu

Přinese dražší nafta měřitelný nárůst výkonu? Tato otázka stála na počátku testu, ve kterém jsme srovnali deset vzorků motorové nafty od pěti distributorů. Článek s výsledky, grafy a mnoha doplňujícími informacemi naleznete zde:

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

Potvrzeno, dražší nafta výkon nezvýší Test naft 2013

V tomto článku vysvětlíme metodiku testu a způsob jeho realizace. Jako optimální počet jsme si stanovili deset vzorků, osm pořízených v České republice a dva dovezené z Německa. V případech řetězců OMV, Benzina a Shell jsme pořídili vzorek jak obyčejné, tak prémiové nafty.

Deset litrů každého vzorku jsme natankovali do nových kanystrů, abychom eliminovali vliv případných nečistot. Pro německou naftu jsme dojeli dva dny před realizací testu, zbytek byl obstarán 24 a méně hodin před akcí na náhodně vybraných čerpacích stanicích v okolí Prahy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Deset druhů nafty připravených na měření. Všechny použité nádoby byly před natankováním naprosto čisté.

Válcová zkušebna

Kdo čte AutoRevue.cz pravidelně, nebude zvoleným postupem testu překvapem. Stejně jako mnohokrát v minulosti jsme i tentokrát zamířili na válcovou zkušebnu pražské společnosti Dieselpower. Zařízení s celkovým počtem osmi válců a dvěma elektromagnetickými retardéry s vířivými proudy dokáže měřit výkon až 478 kW (650 koní), v budoucnu firma plánuje navýšení dokonce na dvojnásobek.

Na brzdě: Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4

Na brzdě: Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 4x4

Důležitou vlastností pro co nejpřesnější měření je dynamická vyváženost válců. Válce výrobce Telma jsou strojově opracované zvenku i zevnitř. Při měření je auto připoutáno na stolici, což v kombinaci s opracovanými válci odstraní možné chyby způsobené prokluzem hnané nápravy.  

Na zvolený převod se provede akcelerace na plný plyn z nejnižších možných otáček až do omezovače, načež se vyřadí a měří se zpomalování válců. Z něj je následně vypočítán ztrátový výkon způsobený třecími odpory v převodovce, alternátoru a dalších prvků hnacího řetězce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Válcová zkušebna společnosti Dieselpower sídlí v pražských Malešicích

Válcová zkušebna společnosti Dieselpower pracuje s chybou +/- 3 %. Pro náš test bylo podstatné, že se v praxi vyznačuje velmi dobrou opakovatelností měření.

„Jednalo se o dynamickou zkoušku bez použití retardérů, abychom maximálně vyloučili okolní vlivy na průběhy výkonů a křivek,“ říká jednatel Dieselpower Richard Štrunc. „Při takovémto typu měření jsou opakované zkoušky téměř shodné, maximální naměřená diference mezi opakovanými testy činí méně než jeden kilowatt.“

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Válcová zkušebna
  2. Průběh testu

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků