Jak jsme jezdili od ledna do dubna

Policii ČR bylo za první 4 měsíce letošního roku nahlášeno celkem 55600 nehod, při kterých bylo 326 osob usmrceno, 1332 osob těžce zraněno a 7334 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda na místě nehody je 2603,5 mil. Kč. Přinášíme porovnání hodnot základních ukazatelů se stejným obdobím roku 2001.

Počet nehod narostl o 656, (1,2%), počet usmrcených o 17 osob, ( 5,5%). Pokles zaznamenáváme v kategorii počtu těžce zraněných o 91 osob (6,4%) a počtu lehce zraněných o 78 osob (1,1%). Nárůst počtu nastal v celém spektru sledovaných viníků nebo příčin nehod a rozhodujícím způsobem byl ovlivněn především řidiči všech druhů motorových vozidel (+413 nehod), dále řidiči nemotorových vozidel (+66 nehod) a chodci (+58 nehod). Pouze počet nehod zaviněných technickou závadou byl o 1 nehodu nižší.

Podobný vývoj je i v následcích nehod - nárůst počtu usmrcených byl ovlivněn především nehodami řidičů motorových vozidel – zvýšení o 19 osob. Naproti tomu u nehod zaviněných řidiči nemotorových vozidel registrujeme pokles o 2 usmrcené osoby atd. Nepříznivý vývoj je i v případech, kdy viník z místa nehody ujede, celkem se stalo 5626 těchto nehod ( cca o 6% více); při nich bylo usmrceno 10 osob (o 3 osoby více) a dalších 320 osob bylo zraněno (o 4 osoby méně).

Z celkového počtu nehod připadá na řidiče motorových vozidel přes 92% nehod, na druhém místě jsou nehody zaviněné lesní zvěří a na třetím místě v pořadí četnosti jsou nehody zaviněné chodci. Pořadí podle následků je poněkud pozměněné, neboť počtem 19 usmrcených osob zaujímají chodci druhé místo. Největší relativní nárůst počtu nehod byl v kategorii jiný účastník a závada komunikace (o 40%, resp. o 22%) a největší relativní nárůst počtu usmrcených byl v kategorii řidič motorového vozidla – zvýšení o 6,9%.

Nejčastější příčinou nehod je stále nesprávný způsob jízdy, na který připadají bezmála dvě třetiny z celkového počtu nehod řidičů motorových vozidel, z důvodu nepřiměřené rychlosti jízdy bylo zaviněno více jak 17% nehod, na konto nedání přednosti jde přes 16%. Prvenství v počtu usmrcených osob stále patří nepřiměřené rychlosti jízdy a 153 usmrcených osob představuje více jak 52% z celkových následků nehod řidičů. Oproti stejnému období loňského roku je počet nehod vyšší u všech hlavních příčin, s výjimkou nepřiměřené rychlosti, kde letošní počet nehod je nižší o 19,5%. Nejvyšší absolutní i relativní nárůst je v kategorii nesprávný způsob jízdy - o 2 181 nehod, tj. o 7,1%.

Více jak 26% nehod připadalo v hodnoceném období na místní komunikace, přes 20% nehod bylo nahlášeno z vybrané komunikační sítě velkých měst, v pořadí četnosti pak následují silnice I. třídy (17,3% nehod), silnice II. třídy – 13,7% atd. Rozdělení následků je ale jiné a nejvíce usmrcených osob připadá na silnice I. třídy – téměř 38% z celkového počtu, v pořadí následují silnice II. třídy – téměř 27%, na silnice III. třídy připadá téměř 14% usmrcených.

Pod vlivem alkoholu bylo zaviněno celkem 2 470 nehod (tj. 4,7% z celkového počtu), při kterých bylo 29 osob usmrceno a 1 197 zraněno. Oproti loňskému období je těchto nehod o 95 více, počet usmrcených je nižší o 1 osobu ( tj. o 2,3%) a počet zraněných je o 3 osoby nižší. Počet usmrcených při těchto nehodách představuje téměř 9% z celkového počtu letošních silničních obětí.

Z jednotlivých dnů v týdnu vychází stále jako nejhorší pátek a středa, kdy bylo nejvíce nahlášených nehod. Pokles počtu nehod se projevil ve třech dnech týdne – pondělí, čtvrtek a sobota. Primát počtu usmrcených mají páteční nehody, kdy bylo usmrceno 63 osob.

 Při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel z důvodu nedání přednosti chodci, přecházejícímu po vyznačeném přechodu, zahynulo v prvních čtyřech měsících 9 chodců (tj. snížení o 2 usmrcené chodce oproti loňskému období), 66 bylo těžce zraněno (+ 9 osob) a 191 bylo lehce zraněno (- 55 osob).

Z celkového počtu 326 usmrcených osob bylo 187 řidičů a spolujezdců v osobních automobilech, 74 chodců, 30 cyklistů, 22 řidičů a spolujezdců jednostopých motorových vozidel, 10 řidičů nákladních automobilů a jejich spolujezdců a 2 cestující v autobuse.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

dnes | Milan Lažanský
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků