Jak jsme jezdili od ledna do dubna

Policii ČR bylo za první 4 měsíce letošního roku nahlášeno celkem 55600 nehod, při kterých bylo 326 osob usmrceno, 1332 osob těžce zraněno a 7334 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda na místě nehody je 2603,5 mil. Kč. Přinášíme porovnání hodnot základních ukazatelů se stejným obdobím roku 2001.

Počet nehod narostl o 656, (1,2%), počet usmrcených o 17 osob, ( 5,5%). Pokles zaznamenáváme v kategorii počtu těžce zraněných o 91 osob (6,4%) a počtu lehce zraněných o 78 osob (1,1%). Nárůst počtu nastal v celém spektru sledovaných viníků nebo příčin nehod a rozhodujícím způsobem byl ovlivněn především řidiči všech druhů motorových vozidel (+413 nehod), dále řidiči nemotorových vozidel (+66 nehod) a chodci (+58 nehod). Pouze počet nehod zaviněných technickou závadou byl o 1 nehodu nižší.

Podobný vývoj je i v následcích nehod - nárůst počtu usmrcených byl ovlivněn především nehodami řidičů motorových vozidel – zvýšení o 19 osob. Naproti tomu u nehod zaviněných řidiči nemotorových vozidel registrujeme pokles o 2 usmrcené osoby atd. Nepříznivý vývoj je i v případech, kdy viník z místa nehody ujede, celkem se stalo 5626 těchto nehod ( cca o 6% více); při nich bylo usmrceno 10 osob (o 3 osoby více) a dalších 320 osob bylo zraněno (o 4 osoby méně).

Z celkového počtu nehod připadá na řidiče motorových vozidel přes 92% nehod, na druhém místě jsou nehody zaviněné lesní zvěří a na třetím místě v pořadí četnosti jsou nehody zaviněné chodci. Pořadí podle následků je poněkud pozměněné, neboť počtem 19 usmrcených osob zaujímají chodci druhé místo. Největší relativní nárůst počtu nehod byl v kategorii jiný účastník a závada komunikace (o 40%, resp. o 22%) a největší relativní nárůst počtu usmrcených byl v kategorii řidič motorového vozidla – zvýšení o 6,9%.

Nejčastější příčinou nehod je stále nesprávný způsob jízdy, na který připadají bezmála dvě třetiny z celkového počtu nehod řidičů motorových vozidel, z důvodu nepřiměřené rychlosti jízdy bylo zaviněno více jak 17% nehod, na konto nedání přednosti jde přes 16%. Prvenství v počtu usmrcených osob stále patří nepřiměřené rychlosti jízdy a 153 usmrcených osob představuje více jak 52% z celkových následků nehod řidičů. Oproti stejnému období loňského roku je počet nehod vyšší u všech hlavních příčin, s výjimkou nepřiměřené rychlosti, kde letošní počet nehod je nižší o 19,5%. Nejvyšší absolutní i relativní nárůst je v kategorii nesprávný způsob jízdy - o 2 181 nehod, tj. o 7,1%.

Více jak 26% nehod připadalo v hodnoceném období na místní komunikace, přes 20% nehod bylo nahlášeno z vybrané komunikační sítě velkých měst, v pořadí četnosti pak následují silnice I. třídy (17,3% nehod), silnice II. třídy – 13,7% atd. Rozdělení následků je ale jiné a nejvíce usmrcených osob připadá na silnice I. třídy – téměř 38% z celkového počtu, v pořadí následují silnice II. třídy – téměř 27%, na silnice III. třídy připadá téměř 14% usmrcených.

Pod vlivem alkoholu bylo zaviněno celkem 2 470 nehod (tj. 4,7% z celkového počtu), při kterých bylo 29 osob usmrceno a 1 197 zraněno. Oproti loňskému období je těchto nehod o 95 více, počet usmrcených je nižší o 1 osobu ( tj. o 2,3%) a počet zraněných je o 3 osoby nižší. Počet usmrcených při těchto nehodách představuje téměř 9% z celkového počtu letošních silničních obětí.

Z jednotlivých dnů v týdnu vychází stále jako nejhorší pátek a středa, kdy bylo nejvíce nahlášených nehod. Pokles počtu nehod se projevil ve třech dnech týdne – pondělí, čtvrtek a sobota. Primát počtu usmrcených mají páteční nehody, kdy bylo usmrceno 63 osob.

 Při nehodách zaviněných řidiči motorových vozidel z důvodu nedání přednosti chodci, přecházejícímu po vyznačeném přechodu, zahynulo v prvních čtyřech měsících 9 chodců (tj. snížení o 2 usmrcené chodce oproti loňskému období), 66 bylo těžce zraněno (+ 9 osob) a 191 bylo lehce zraněno (- 55 osob).

Z celkového počtu 326 usmrcených osob bylo 187 řidičů a spolujezdců v osobních automobilech, 74 chodců, 30 cyklistů, 22 řidičů a spolujezdců jednostopých motorových vozidel, 10 řidičů nákladních automobilů a jejich spolujezdců a 2 cestující v autobuse.

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 21 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků