Jak jezdit za silného deště? Expert radí, jak se vyhnout krizovým situacím

Bouřky z horka a přívalové deště jsou v posledních dnech velice časté. Rozhodně tedy stojí za to připomenout si pár pravidel, jak se nejlépe chovat na silnici.

Tropická vedra se i u nás často střídají se silným deštěm a bouřkami. V jednu chvíli jedete po rozpálené silnici s klimatizací na plný výkon a v momentě už jedete doslova po řece. Proměnlivé počasí k létu prostě patří, Richard Gladman z institutu IAN Roadsmart proto radí, jak si v kritických chvílích, které nás mohou nejen v létě potkat, poradit.

GM a Michelin testují pneumatiky bez vzduchu. Vypadají hrozně, ale mají pozitiva

GM a Michelin testují pneumatiky bez vzduchu. Vypadají hrozně, ale mají pozitiva

Jízda za silného deště

Tady mají platit pravidla zdrženlivého řidiče. Vzdálenost od vozidla před vámi by se měla navýšit o další dvě vteřiny, tedy celkem čtyři. Pozor si máme dát na automatická světla, která se ne vždy v dešti rozsvítí. Je proto lepší se toho chopit manuálně. Čisté přední sklo a jasný výhled je pak samozřejmostí.

Jak zvládnout aquaplaning?

S tím se setkal snad každá z nás. Voda, která stojí na silnici a nikam neodtéká, může auto v mžiku proměnit v nekontrolovatelný kus plechu. Může za to množství vody, které se dostane mezi vozovku a pneumatiku. Tak velké množství, že už jej dezén nestačí efektivně odvádět. Řízení vám v rukou najednou „změkne“ a vůz se stává vlivem menší přilnavosti pneumatik velice špatně ovladatelný.

Co radí v tomto případě expert? Pomalu odstavte plyn (u vozů s manuálem vyšlápněte spojku), pevně uchopte volant a nedělejte žádné zbrklé pohyby. Za žádnou cenu prudce nebrzděte a udržujte kola v přímém směru.

Ideální je samozřejmě dělat všechno pro to, aby k aquaplaningu nedošlo. Tedy nejezdit zbytečně do hlubokých kaluží či sledovat stopy aut před vámi i vaše vlastní ve zpětném zrcátku (čím lépe jsou vidět, tím je jízda v mokru bezpečnější). Buďte také ohleduplní k ostatním. Pokud už není možné se hlubokým kalužím vyhnout a v protisměru jede další vozidlo, zvolněte. Přívalová vlna vody „hozená" na čelní sklo totiž není nic příjemného a v prvních momentech si s ní neporadí ani stěrače.

Elektromobilem na dovolenou: Zkusili jsme to! A dostali hodně cenných lekcí

Elektromobilem na dovolenou: Zkusili jsme to! A dostali hodně cenných lekcí

Co když jsou povodně?

Pokud se nacházíte v povodňové oblasti a není žádná jiná cesta, než skrze vodu, neměli byste se pouštět do hloubky větší než 16 centimetrů. Samozřejmě ale záleží na schopnostech vašeho auta. Pokud místo průjezdu znáte, hloubku snadno odhadnete.

Zjistěte si také, jak vlastně povodeň vznikla. Pokud se například vylil potok, což je ta nejčastější možnosti, jde o tu lepší variantu. Pokud ale příčinu neznáte, raději se zatopené oblasti vyhněte. Stojící voda totiž může být způsobena i havárií vodovodu, který roztrhal silnici. Nepokoušejte se projet ani když voda naznačuje směr proudu, snadno vás to semele.

Máte svůj způsob jak se vypořádat s krizovkou? Dáváte panu Gladmanovi za pravdu? Neváhejte se podělit o ostatními čtenáři.

Vylepšené Mini SE Countryman nás fakt bavilo! Tříválec do zásuvky má síly až až

Mini Cooper SE Countryman All4

Jen pár desítek hodin před tím, než Česká republika na vládním semaforu zčervenala, jsme si stihli odskočit do Německa na projížďku s vylepšeným plug-in hybridním Mini Countryman. A ta jízda fakt stála za to!

26.  9.  2020 | Jan Mička | 15 příspěvků
TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot e-208 GT

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

24.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 13 příspěvků
Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 47 příspěvků