Jak jezdit úsporně (tipy, rady, postřehy)

Jak jezdit úsporně (tipy, rady, postřehy)

Kapitoly článku:


Rychlá jízda spotřebě neprospívá

Úsporné jízdě neprospívají vysoké rychlosti; motor se nachází většinou ve vyšších otáčkách, musí překonávat větší odpor vzduchu apod. Spotřeba roste s rychlostí takřka geometrickou řadou, takže pokud pojedete po dálnici 120 km/h, dojedete z Prahy do Brna sice o nějakých deset patnáct minut později než v případě 150 km/h, ale spotřeba bude o několik litrů menší.

Navíc v běžném provozu je dálnice hodně zasekaná, čímž utrpí u vyšších rychlostí plynulost jízdy. Budete neustále brzdit a zrychlovat, což dále spotřebu zvýší. Při nižších rychlostech bude plynulost podstatně vyšší a spotřeba tak nižší. Schválně někdy zkuste zajet stejnou trasu vyšší rychlostí a sledovat průměrnou rychlost a spotřebu, budete možná překvapeni.

Snažte se předvídat

Se všemi výše uvedenými radami souvisí další: snažte se předvídat za všech okolností. Zkuste odhadnout, zda za kopcem bude další, zda dojedete ke křižovatce a stále bude svítit zelená, či zda se na sto procent rozsvítí červená a má tedy smysl začít pomalu dobržďovat motorem. Auto by mělo krajinou takříkajíc volně plynout, lehce se přenášet přes kopce. Čím lépe dokážete předvídat, tím plynulejší jízda bude a tím i nižší spotřeba. Ideální cesta je ta, kterou důvěrně znáte; víte, kde je lepší přidat, abyste se rozjeli do kopce, kde naopak začít s předstihem brzdit motorem, abyste nemuseli zbytečně používat brzdy. Čím častěji takovou trasu pojedete (do práce, na chalupu), tím nižší spotřeby budete dosahovat.

Nepoužívejte elektrické spotřebiče

Současná auta jsou plná různých elektrických spotřebičů jako klimatizace, větráky topení, rádia, zesilovače, vnější a vnitřní světla apod. To vše samozřejmě spotřebovává palivo; pokud chcete jet maximálně úsporně, musí jít pohodlí stranou. Osobně nejsem zastáncem šetření za každou cenu, určité pohodlí by si řidič a spolucestující měli přece jen dopřát. Faktem ale zůstává, že zejména u slabších motorů zvýší klimatizace a rádio spotřebu až o litr na sto km; u silnějších motorů s dostatečnou výkonovou rezervou to už není tak hrozivé – ty ale mají vyšší spotřebu „samy od sebe“.

Poznámka: Větší vliv na spotřebu má klimatizace manuální, protože ta vždy běží na plný výkon. Oproti tomu automatická klimatizace řídí svůj výkon podle potřeby.

Odlehčete autu

Na spotřebu má samozřejmě výrazný vliv hmotnost auta: čím je auto těžší, tím více síly musí motor vynaložit na rozjezd a poté na udržení v pohybu. Pokud nemusíte, nevozte v autě zbytečnosti; divili byste se, kolik nepotřebných kilogramů se nachází rozházených na různých místech; zejména po zimě je možné vyndat zimní řetězy aj. Naopak jsou momenty, kdy je vyšší hmotnost užitečná, těžší auto má totiž větší setrvačnost. Toho využijete v tipu „jízda s kopce do kopce“, auto snadněji vyjedete „dokopec“, nebudete muset dávat tolik plynu.

Pneumatiky

Na spotřebu mají vliv i pneumatiky, a sice jejich nahuštění, šířka, vzorek, směs atd. Zimní pneumatiky mají měkčí směs a hrubší vzorek, díky čemuž malí lepší přilnavost k povrchu vozovky – to zvyšuje spotřebu. Stejně tak ji zvyšuje širší pneumatika, která má větší styčnou plochu a tedy i valivý odpor. Pokud přezouváte na širší gumy, počítejte se zvýšením spotřeby; není to nic drastického, pokud dojde k rozšíření o jeden až dva cm, ale nějakou tu desetinku navíc spálíte.

Velmi důležité je správný tlak vzduchu; pokud máte málo nahuštěné pneumatiky, nejenže se výrazně zhoršují jízdní vlastnosti, ale také hodně stoupá spotřeba; souvisí to s tím, co jsem napsal výše – pneumatiky mají vyšší valivý odpor a tedy auto je více brzděno. Při různých soutěžích o nejnižší spotřebu se pneumatiky právě z tohoto důvodu přehušťují, ale toto řešení nelze příliš doporučit, protože čím jsou pneumatiky tvrdší, tím hůře auto brzdí; navíc to guma nemusí ustát.

Zlepšete aerodynamiku auta

Spotřebu zvyšují rovněž různé aerodynamické doplňky, které zhoršují obtékání vzduchu; čím rychleji pojedete, tím více budou různá křídla, spoilery či prahy zvyšovat spotřebu. Vliv má také třeba prázdný střešní nosič; jsou to sice decilitry, ale pokud šetřit, tak důkladně. Spotřebu ze stejného důvodu zvyšují třeba i otevřená okna včetně střešního.

A co počasí?

Posledním příspěvkem není už ani tak tip, jak ušetřit, ale spíše připomenutí obecně známého: velký vliv na spotřebu má počasí. Pokud pojedete za slunečného počasí a po suché vozovce, dosáhnete nejnižší spotřeby. Bude-li naopak pršet, spotřeba se zvýší – styl jízdy bude jiný (pojedete opatrněji), odpor vody na silnici bude auto brzdit. To samé platí pro protivítr, sníh, náledí aj. Tehdy je lepší dát vale pokusům o nízkou spotřebu a raději se snažit jet co nejbezpečněji, abyste neublížili sobě i jiným; za těch pár ušetřených deci to vážně nestojí.

Na spotřebu má počasí vliv i jinak: pokud startujete za chladných nebo mrazivých rán, potřebuje motor delší čas, aby se zahřál na provozní teplotu. Řídící jednotka zajistí, aby spalovaná směs byla bohatší a tedy produkovala více zbytkového tepla, které motor ohřeje. Proto v zimě budete mít průměrnou spotřebu klidně i litr či litr a půl vyšší, zejména pokud jezdíte na kratší vzdálenosti.

Chce to trénink

Vidíte, že jezdit úsporně není nic těžkého. Stačí jen dodržovat několik návyků, s nimiž nebudete brzdou provozu a přesto snížíte svou stávající spotřebu klidně i o celé litry na sto km. Chce to jen trochu tréninku a osvojit si správnou techniku. Dříve jsem si dával na nízké spotřebě hodně záležet, dnes už si více jízdu užívám; některé popsané návyky mi ale zůstaly dosud.

A na závěr ještě jedna důležitá poznámka: nevypínejte za jízdy motor. Sice to ušetří palivo, ale může to rovněž zkrátit váš život. Při vypnutém motoru nefunguje posilovač brzd (resp. má natlakováno jen na několik sešlápnutí) a rovněž posilovač řízení. Auto sice bude možné řídit (s vynaložením velké síly), ale pokud bude sjíždět serpentýny, je to jistá cesta do pekel. Nehledě na to, že po třech sešlápnutí brzdového pedálu už nebudou brzdy reagovat. Jednou jsem to zkusil na Škoda Economy Run (resp. můj stájový kolega) a byl to skutečně hrůzný zážitek - netušili jsme, že se před námi v tu chvíli vynoří řada prudkých zatáček...

Doporučujeme

Články odjinud