Ukliďte si voze. Několikanásobní vítězové soutěže Economy Run Marek Tribula a Martin Kadlec doporučují třeba i umytí auta

Ukliďte si voze. Několikanásobní vítězové soutěže Economy Run Marek Tribula a Martin Kadlec doporučují třeba i umytí auta

Snažte se jezdit rozvážně a předvídavě. Agresivní styl vede jednoznačně k vyšší spotřebě

Snažte se jezdit rozvážně a předvídavě. Agresivní styl vede jednoznačně k vyšší spotřebě

Alespoň jednou měsíčně zkontrolujte tlak v pneumatikách

Alespoň jednou měsíčně zkontrolujte tlak v pneumatikách

Nevypínejte systém start&stop

Nevypínejte systém start&stop

Tempomat používejte uvážlivě.

Tempomat používejte uvážlivě.

Zapnutá klimatizace "žere" méně než stažená okénka na dálnici. Zamyslete se ale nad tím, zda ji opravdu potřebujete mít nastavenou na 18 stupňů.

Zapnutá klimatizace "žere" méně než stažená okénka na dálnici. Zamyslete se ale nad tím, zda ji opravdu potřebujete mít nastavenou na 18 stupňů.

Včas vypněte již nepotřebné spotřebiče

Včas vypněte již nepotřebné spotřebiče

Některé vozy (zatím především elektrické a hybridy) jsou vybavené i podobnými ukazateli ekologičnosti jízdy. Možná vás bude bavit s nimi soutěžit....

Některé vozy (zatím především elektrické a hybridy) jsou vybavené i podobnými ukazateli ekologičnosti jízdy. Možná vás bude bavit s nimi soutěžit....

Snažte se jezdit rozvážně a předvídavě. Agresivní styl vede jednoznačně k vyšší spotřebě
Alespoň jednou měsíčně zkontrolujte tlak v pneumatikách
Nevypínejte systém start&stop
Tempomat používejte uvážlivě.
8
Fotogalerie

6 zásad úsporné jízdy: Poradíme, jak snížit spotřebu auta

Nejdůležitější pro nízkou spotřebu automobilu je jízdní styl řidiče. Jsou však i další důležité okolnosti, kterým je třeba věnovat pozornost. Například tempomatu.

Nejdůležitější hráči na světovém trhu s ropou se dohodli na omezení těžby. V důsledku toho se cena barelu této suroviny typu Brent dostala nad hranici šedesáti dolarů. Analytici navíc předpokládají, že tento trend bude nadále pokračovat. Jen díky sílící koruně se zatím dá natankovat pod třicet korun za litr. Pokud by totiž koruna oproti úrovni na začátku roku podstatně neposílila, připláceli bychom si již nyní za každý litr zhruba korunu a třicet haléřů.

Pokud jsou pro vás částky za spotřebovaný benzin nebo naftu důležité, připomeňte si následující zásady pro úspornou jízdu:

1) Jezděte plynule a ne moc rychle

Pokud budete jízdě věnovat dostatečnou pozornost a dívat se daleko před kapotu svého auta, dokážete maximálně využívat dříve získanou kinetickou energii. V praxi to znamená, že byste neměli příliš prudce akcelerovat při rozjezdu od semaforů, když je vám jasné, že za pár desítek metrů budete muset zase brzdit před další červenou. Z prudšího kopce brzděte motorem, při dojíždění ke značce na začátku obce včas vyřaďte a jeďte na neutrál. Také si nechávejte dostatečný odstup od aut jedoucích před vámi. Můžete tak plynuleji reagovat na jejich počínání. 

Kromě toho, že takto docílíte poměrně citelné úspory paliva, budete méně často měnit opotřebované brzdové destičky a kotouče.

Jízda vysokou rychlostí znamená vyšší zatížení motoru a větší aerodynamický odpor. Mějte na  paměti, že každých deset kilometrů v hodině nad rychlost kolem 110 km/hod může v závislosti na typu karosérie vozu přinést zvýšení průměrné spotřeby až o litr. 

Pokračování 2 / 6

2) Auto zbytečně nezatěžujte

Čas od času se vyplatí podívat do kufru nebo na podlahu před zadními sedačkami, zda se tam neválí staré díly, které vám dali s sebou při odjezdu ze servisu, nepotřebné papíry či prospekty, v létě třeba sada zimních řetězů, lopata na sníh a podobně.

Ještě horší je samozřejmě jízda s namontovaným střešním nosičem pro přepravu lyží nebo kol, přestože vás víkendová výprava čeká až za dalších pět dní nebo za ještě delší dobu. Pokud nebude líní a vždy po víkendu tato zařízení ze střechy odmontujete, budete mít nižší spotřebu (na dálnici až v řádu celých litrů) a navíc si užijete po akustické stránce příjemnější jízdu.

Zmíněná zbytečná zátěž je samozřejmě také žroutem spotřeby. "V průměrném osobním autě každých sto kilogramů navíc znamená navýšení apetitu vozu o přibližně sedm desetin litru," udává expert na úspornou jízdu Rakušan Gerhard Plattner.

Pokračování 3 / 6

3) Hlídejte si tlak v pneumatikách

Pneumatikářské firmy při svých testech přímo mezi motoristy pohybujícími se na silnici zjistily, že na podhuštěných pneumatikách v Evropě jezdí v průměru tři čtvrtiny motoristů. To má jednoznačně ekonomický dopad na provoz vozidla. "Ušlé" pneumatiky totiž zvyšují spotřebu o zhruba tři desetiny litru na každých sto kilometrů. Navíc se rychleji opotřebovávají, tudíž během životnosti auta budete potřebovat více sad nových gum.

Dalším aspektem s tím souvisejícím je samozřejmě bezpečnost. Instruktoři z Centra bezpečné jízdy na mosteckém polygonu tvrdí, že už při podhuštění o půl baru se značně zhoršují jízdní vlastnosti vozu, a pokud je tlak snížen oproti stanovené hodnotě o tři čtvrtiny baru, je to již faktor velmi ohrožující bezpečnost provozu. Proto tlak v pneumatikách kontrolujte alespoň jednou měsíčně.

Při koupi nových pneumatik se pak dívejte i na jejich parametry. Pokud víte, že budete jezdit hlavně po dálnicích a okruhové ježdění nebo sportovní jízda po okreskách vás ani trošku nelákají, kupte si užší a ekologičtější pláště s nižším valivým odporem.

Pokračování 4 / 6

4) Po nastartování hned vyjeďte, nevypínejte start&stop

Moderní automobily svůj motor zahřívají obyčejně velmi pomalu a při volnoběhu ještě pomaleji. Nemá tedy žádný smysl auto nechat stát nastartované před garáží. Z hlediska životnosti agregátu i úspory paliva je daleko lepší hned vyrazit na cestu. Pokud je to v zimě a vůz má omrzlá okénka, raději je oškrábejte, než abyste čekali na to, až led rozpustí teplý vzduch z topení. Samozřejmě je vhodné pár prvních kilometrů krotit svůj řidičský temperament a jet takzvaně s lehkou nohou.

I když mnozí z nás systémy start&stop nemají v lásce, skutečně umí snižovat spotřebu. Je třeba si uvědomit, že i na volnoběh motor spotřebovává každou hodinu zhruba dva litry. Start&stop se proto hodí zejména v zácpách. Výrobci (a současně obyvatelé přilehlých oblastí) navíc doporučují, aby motoristé při stání před závorami u železničního přejezdu nejenže nevypnuli start&stop, ale navíc i otočili klíčkem v zapalování (nebo stiskli tlačítko startu motoru). Start&stop totiž hlídá baterii a po čase zase motor nastartuje, i když vy víte, že na tom místě budete stát ještě celé minuty.

Pokračování 5 / 6

5) Hlídejte si spotřebiče

Zvýšený odběr elektrické energie ve spotřebičích umístěných ve vozidle znamená vyšší zatížení alternátoru a tudíž i motoru. Samozřejmě největším žroutem energie je v létě klimatizace. Pokud ji necháte dlouho pracovat naplno, dojedete do cíle se spotřebou vyšší o zhruba litr. Na druhou stranu, jízda s otevřenými okénky zase při rychlé jízdě zvyšuje aerodynamický odpor a to může udělat ještě větší vír v nádrži.

Zbytečnou energii ale odebírají i jiné komfortní prvky. Například nezapomínejte na vypnutí vyhřívání sedačky spolujezdce, který již vystoupil, podívejte se, zda nemáte i v létě zapnuté vyhřívání vnějších zpětných zrcátek, zapnuté vyhřívání již odmrazených skel a podobně.

Pokračování 6 / 6

6) S tempomatem pracujte správně

Pokud pojedete v nedělním dopoledni po prázdné dálnici, je tempovat velmi vítaným pomocníkem. Jednak se nestane, že se zapomenete a zrovna ve chvíli, kdy míjíte zaparkovanou nenápadnou octavii s ukrytými radary, pojedete o deset či dvacet kilometrů v hodině rychleji, jednak skutečně uspoříte palivo. Platí to ale jen při mírném provozu a v rovinaném terénu.

Jakmile vjedete do kolon nebo jsou na trase větší kopce a klesání, pak se vyplatí převzít udržování tempa do vlastní režie. Při jízdě z kopce s totiž tempomat snaží brzdit i těsně před  začátkem následujícího stoupání, zatímco z hlediska dosažení nízké spotřeby je vhodné buď jet na neutrál nebo dokonce mírně zrychlovat, aby bylo možné "protikopec" vyjet s co nejmenším zatížením motoru.

Méně zkušeným řidičům s manuální převodovkou se v jízdě v členitějším terénu může hodit i takzvaný rádce při řazení. Zejména u malých přeplňovaných motorů lze totiž na vyšší převodový stupeň řadit již v překvapivě nízkých otáčkách.

Některé hlavní zásady shrnujeme i v popiscích pod následujícími fotografiemi:

IMG_7772.JPGIMG_7875.JPGIMG_7878.JPG

Doporučujeme

Články odjinud