Tyto přírodní jevy vás v zimě mohou potkat na silnicích. Jak se zachovat?

Britská organizace pro silniční bezpečnost GEM Motoring Assist vyzývá řidiče ke zvýšené opatrnosti. Ve zprávě vydává odpovědi na často kladené otázky ohledně zimního provozu.

Neil Worth z úřadu pro bezpečnost na silnicích sestavil řadu často kladených otázek a odpovědí týkajících se jízdy v dešti, sněhu, mlze a na černém ledu. Projekt sice pochází z Británie, uvedené přírodní jevy se však vyskytují i u nás a právě v zimním období se s nimi budeme často setkávat. Kolaps na D1 je důkazem. Malé opakování neuškodí.

Déšť

Existují jednoduché tipy, jak se vyhnout problémům na mokré silnici? Snížit rychlost a zvětšit rozestup od vpředu jedoucího vozu. Pro zastavení je potřeba větší vzdálenost, proto více předvídejte. Sviťte potkávacími světly a vyvarujte se mlhovým světlům za předpokladu, že není snížena viditelnost. Tu silniční zákon definuje takto:

„Snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu.“

Jaká je maximální hloubka vody, kterou lze bezpečně projet?

Jízda skrz hlubokou vodu může být nebezpečná. I hloubka pouhých patnáct centimetrů již dosáhne na spodek většiny aut. Při této a větší hloubce již můžete ztratit kontrolu nad autem, nebo mu ublížit. Voda se může dostat do sání a problém je na světě.

Automobilový trh po povodních: potvrzený pokles

Automobilový trh po povodních: potvrzený pokles

A pak je tady i riziko aquaplaningu. Pokud k němu dojde, je nutné nezmatkovat, uvolnit pedál plynu, sešlápnout spojku (u vozů s manuálem), udržovat směr jízdy a nebrzdit. V opačném případě by mohlo dojít k nečekané změně směru jízdy. A jak aquaplaning poznat? Jednoduše máte pocit, jako by se vůz nadnesl a řízení změkne v rukou. Je to dáno velkým množstvím vody, které se dostane mezi plášť a vozovku.

Minitest Honda HR-V 1.5 VTEC Sport: Uhájí vyšší cenu slušnou dynamikou?

Honda HR-V 1.5 VTEC Sport

Honda se rozhodla ještě více zatraktivnit svůj crossover HR-V a jeho nabídku rozšířila i o verzi Sport. Podívali jsme se jí na zoubek s převodovkou CVT i s klasickou šaltpákou.

17.  10.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
TEST BMW M2 Competition M-DCT: Jednoduše to nejlepší

BMW M2 Competition M-DCT

S německými výkonovými válkami podpořenými opulentním luxusem a bezpečností se ze scény potichu vypařil důraz kladený na tu nejdůležitější esenci sportovních aut – lehkost. M2 Competition tento trend vysloveně neboří, protože je ale u BMW nejmenší, na odkaz staré školy úplně nezapomněla.

15.  10.  2019 | Miro Mihálik
TEST Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHDi EAT8: Cena za design

Peugeot 508 SW GT 2.0 HDi EAT8

Kombi varianta nové 508 je pohledný a jemně avantgardní vůz, však také po zásluze získal letos ocenění Red Dot Design Award. Není to ale jediná jeho cena za design. Cenu za design totiž zaplatí i zákazníci. Jak fakticky, tak především v přeneseném významu.

13.  10.  2019 | Petr Schnagl | 105 příspěvků