Tyto přírodní jevy vás v zimě mohou potkat na silnicích. Jak se zachovat?

Britská organizace pro silniční bezpečnost GEM Motoring Assist vyzývá řidiče ke zvýšené opatrnosti. Ve zprávě vydává odpovědi na často kladené otázky ohledně zimního provozu.

Neil Worth z úřadu pro bezpečnost na silnicích sestavil řadu často kladených otázek a odpovědí týkajících se jízdy v dešti, sněhu, mlze a na černém ledu. Projekt sice pochází z Británie, uvedené přírodní jevy se však vyskytují i u nás a právě v zimním období se s nimi budeme často setkávat. Kolaps na D1 je důkazem. Malé opakování neuškodí.

Déšť

Existují jednoduché tipy, jak se vyhnout problémům na mokré silnici? Snížit rychlost a zvětšit rozestup od vpředu jedoucího vozu. Pro zastavení je potřeba větší vzdálenost, proto více předvídejte. Sviťte potkávacími světly a vyvarujte se mlhovým světlům za předpokladu, že není snížena viditelnost. Tu silniční zákon definuje takto:

„Snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu.“

Jaká je maximální hloubka vody, kterou lze bezpečně projet?

Jízda skrz hlubokou vodu může být nebezpečná. I hloubka pouhých patnáct centimetrů již dosáhne na spodek většiny aut. Při této a větší hloubce již můžete ztratit kontrolu nad autem, nebo mu ublížit. Voda se může dostat do sání a problém je na světě.

Automobilový trh po povodních: potvrzený pokles

Automobilový trh po povodních: potvrzený pokles

A pak je tady i riziko aquaplaningu. Pokud k němu dojde, je nutné nezmatkovat, uvolnit pedál plynu, sešlápnout spojku (u vozů s manuálem), udržovat směr jízdy a nebrzdit. V opačném případě by mohlo dojít k nečekané změně směru jízdy. A jak aquaplaning poznat? Jednoduše máte pocit, jako by se vůz nadnesl a řízení změkne v rukou. Je to dáno velkým množstvím vody, které se dostane mezi plášť a vozovku.

Nový Hyundai i20 může vzbudit poprask! Řídili jsme prototyp s litrovým motorem

Hyundai i20 1.0 T-GDI

Nový Hyundai i20 je očekávaným soupeřem fabie a spol. Přijede až v říjnu, my už jsme jej ale exkluzivně vyzkoušeli.

20.  9.  2020 | Jiří BaborskýOndřej Mára | 47 příspěvků
Poprvé za volantem Škody Octavia RS iV: Eso v rukávu spořivého manažera

Škoda Octavia RS iV

Nová Škoda Octavia RS je k mání ve třech verzích pohonu. Vyzkoušeli jsme tu, která je z pohledu techniky nejkomplikovanější.

17.  9.  2020 | Vladimír Kadera | 88 příspěvků
S elektrickým VW ID.3 poprvé v Česku: Velký skok pro VW, problém pro ostatní?

VW ID.3 1st Edition 150 kW

Volkswagen ID.3 se na našem trhu už nějaký ten pátek prodává, vůbec první kontakt na české půdě jsme s ním však zažili až minulý týden. A vy můžete taky.

14.  9.  2020 | Jan Mička | 59 příspěvků