Tyto přírodní jevy vás v zimě mohou potkat na silnicích. Jak se zachovat?

Britská organizace pro silniční bezpečnost GEM Motoring Assist vyzývá řidiče ke zvýšené opatrnosti. Ve zprávě vydává odpovědi na často kladené otázky ohledně zimního provozu.

Neil Worth z úřadu pro bezpečnost na silnicích sestavil řadu často kladených otázek a odpovědí týkajících se jízdy v dešti, sněhu, mlze a na černém ledu. Projekt sice pochází z Británie, uvedené přírodní jevy se však vyskytují i u nás a právě v zimním období se s nimi budeme často setkávat. Kolaps na D1 je důkazem. Malé opakování neuškodí.

Déšť

Existují jednoduché tipy, jak se vyhnout problémům na mokré silnici? Snížit rychlost a zvětšit rozestup od vpředu jedoucího vozu. Pro zastavení je potřeba větší vzdálenost, proto více předvídejte. Sviťte potkávacími světly a vyvarujte se mlhovým světlům za předpokladu, že není snížena viditelnost. Tu silniční zákon definuje takto:

„Snížená viditelnost je situace, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu.“

Jaká je maximální hloubka vody, kterou lze bezpečně projet?

Jízda skrz hlubokou vodu může být nebezpečná. I hloubka pouhých patnáct centimetrů již dosáhne na spodek většiny aut. Při této a větší hloubce již můžete ztratit kontrolu nad autem, nebo mu ublížit. Voda se může dostat do sání a problém je na světě.

Automobilový trh po povodních: potvrzený pokles

Automobilový trh po povodních: potvrzený pokles

A pak je tady i riziko aquaplaningu. Pokud k němu dojde, je nutné nezmatkovat, uvolnit pedál plynu, sešlápnout spojku (u vozů s manuálem), udržovat směr jízdy a nebrzdit. V opačném případě by mohlo dojít k nečekané změně směru jízdy. A jak aquaplaning poznat? Jednoduše máte pocit, jako by se vůz nadnesl a řízení změkne v rukou. Je to dáno velkým množstvím vody, které se dostane mezi plášť a vozovku.

Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4Motion (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

včera | Petr Schnagl | 25 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 11 příspěvků
Minitest Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid 2WD: Napravení reputace?

Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid (minitest)

Honda se u nové generace modelu CR-V vzdala naftového motoru. Alternativou je hybrid s velice slušným výkonem 135 kW, který mě fascinoval ve více ohledech. Hlavně pak technikou.

17.  3.  2019 | Jan Mička | 37 příspěvků