Špetka skotské historie se skrze přehlídková mola dostala až do vrcholného Porsche. A parádu dělá v autech dodnes.
Jak může svět módy dodnes ovlivnit styling interiérů známých vozů dokazuje Porsche u příležitosti 50. výročí modelu 911 Turbo. Společně s příchodem první sériově přeplňované devětsetjedenáctky totiž německá automobilka před padesáti lety rovněž poprvé uvedla v tomto modelu dnes ikonické tartanové čalounění – typické pro svůj károvaný vzor, který se později objevil nejen u Porsche, ale třeba také v prvním Volkswagenu Golf GTI (1975).
Myšlenka použití tartanové látky pro čalounění interiéru vrcholného Porsche 911 byla podle Porsche vcelku přímočará, ač možná troufalá. Tehdejší šéfdesignér značky Anatole Lapine se prostě jednoho dne rozhodl obléct si tartanové kalhoty a přijít v nich do práce, což následně jemu i jeho týmu vnuklo nápad použít tento vzor i pro chystané Porsche. Móda začátku sedmdesátých let tak přímo ovlivnila stylingový vývoj návrhářského studia.
Hlubší historické pozadí tartanu ale najdete přirozeně ve Skotsku, kde látka představuje symbol identity. Původní obyvatelé zde nosili a stále nosí různě zbarvené tartany svého klanu, čímž zdůrazňují svou rodinnou linii. „V našem týmu jsme měli skotského kolegu, který mi doporučil dva tradiční výrobce tartanových látek ze své domoviny,“ vzpomíná stylistka Dorothea Müller-Goodwyn, která u Porsche pracovala mezi léty 1970 až 1975 a znovu v letech 1978 až 2003.
„Bohužel nám ale nebyli schopni dodat látky s vlastnostmi, které jsme požadovali pro interiéry sportovních vozů: [musely být] světlostálé a odolné proti oděru,“ dodává Müller-Goodwyn. Dodavatele však stylistka nakonec objevila pouhých 50 km od vývojového centra Porsche ve Weissachu, konkrétně v obci Dettingen unter Teck, kde firma Berger zvládla sériově tkát látku v požadované kvalitě.
Kalhoty, ve kterých tehdy Lapine dorazil do práce, měly vzor v kombinaci modré, zelené a černé. Inspirované byly tartanem Black Watch, který se objevil právě v prototypu 911 RSR Turbo – ten na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu v roce 1973 předcházel sériovému modelu 930 Turbo. O rok později se již tartan ukázal ve vůbec první předprodukční verzi Turba, nezvykle používající karoserii s úzkými boky, kterou Ferry Porsche daroval své sestře Louise Piëch k 70. narozeninám. Červeno-modrý tartan McLaughlin byl kromě interiéru použit také v grafice Porsche na bocích vozu.
Do nabídky volitelného čalounění produkčního Porsche 930 Turbo pak Lapine a jeho tým zahrnuli i třetí tartan označovaný jako Mackenzie – s béžovou, červenou, modrou, bílou a olivově zelenou. Až do roku 1976 byl přitom tartan nabízen výhradně pro Turbo, následně už však výrazné čalounění našlo místo také v nabídce standardní 911. A na vlně této kárované látky pokračuje Porsche i v dnešní době, kdy samozřejmě nepřekvapí, že i nejnovější výroční edice 911 Turbo 50 Years má sedačky i bočnice dveří čalouněné tartanem.