Jak je to se zákazem vjezdu nákladních vozidel

Je známo, že v minulé právní úpravě (vyhláška FMD č. 99/1989 Sb., o pravidlech silničního provozu) byly často vedeny diskuse o tom, jak je to s platností dopravní značky „Zákaz vjezdu nákladních automobilů“ pro vozidla Škoda Pick-up, Praktik a jim podobná.
Jak je to se zákazem vjezdu nákladních vozidel

Jedná se o vozidla odvozená od osobních automobilů, s ohledem na jejich účel použití však zařazovaná do kategorie vozidel N1 – tedy nákladní automobily.

Dřívější pravidla silničního provozu byla v tomto ohledu striktní – výklad k uvedené značce říkal, že „značka "Zákaz vjezdu nákladních automobilů" (č. B 4) platí i pro tahače přívěsu, tahače návěsu a speciální automobily odvozené od nákladního automobilu nebo autobusu; neplatí však pro obytné automobily.“ Uvedená situace vyvolávala značné komplikace, neboť řada řidičů těchto „malých náklaďáčků“ si neuvědomovala, že řídí vozidlo, jehož vjezd značka zakazuje. Občas (tam, kde byli chytřejší) si správci komunikace vypomohli dodatkovou tabulkou, která omezovala vjezd pouze nákladním vozidlům s celkovou hmotností vyšší než 3 500 kg, ale nebylo to bohužel pravidlem.

Proto lze jen uvítat, že v nové vyhlášce ministerstva dopravy a spojů č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích pravidlech (k zákonu č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů), již je uvedeno, že „"Zákaz vjezdu nákladních automobilů" (č. B 4), platí pro nákladní automobily i pro tahače přívěsu nebo návěsu a speciální automobily o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg; neplatí však pro obytné automobily.“

Nebyli bychom ale v Čechách, kdyby vše klaplo na první pokus. Jako jistá kuriozita zůstává skutečnost, že samotný pojem „celková hmotnost“ není totiž nikde definován. Dříve platilo, že celková hmotnost se rovná součtu pohotovostní hmotnosti a užitečné hmotnosti (jednoduše: kolik váží prázdný automobil připravený k jízdě a nosnost vozidla), nové předpisy však již s tímto pojmem nepracují – zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) již používá jiné termíny. Takže opět vzniká další možnost, jak se dohadovat v případě pokuty.

O tom, že v nových pravidlech jsou „jisté drobné nepřesnosti“ budeme psát i nadále.

Klepněte pro větší obrázek

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků