Jak je to se zákazem vjezdu nákladních vozidel

Je známo, že v minulé právní úpravě (vyhláška FMD č. 99/1989 Sb., o pravidlech silničního provozu) byly často vedeny diskuse o tom, jak je to s platností dopravní značky „Zákaz vjezdu nákladních automobilů“ pro vozidla Škoda Pick-up, Praktik a jim podobná.
Jak je to se zákazem vjezdu nákladních vozidel

Jedná se o vozidla odvozená od osobních automobilů, s ohledem na jejich účel použití však zařazovaná do kategorie vozidel N1 – tedy nákladní automobily.

Dřívější pravidla silničního provozu byla v tomto ohledu striktní – výklad k uvedené značce říkal, že „značka "Zákaz vjezdu nákladních automobilů" (č. B 4) platí i pro tahače přívěsu, tahače návěsu a speciální automobily odvozené od nákladního automobilu nebo autobusu; neplatí však pro obytné automobily.“ Uvedená situace vyvolávala značné komplikace, neboť řada řidičů těchto „malých náklaďáčků“ si neuvědomovala, že řídí vozidlo, jehož vjezd značka zakazuje. Občas (tam, kde byli chytřejší) si správci komunikace vypomohli dodatkovou tabulkou, která omezovala vjezd pouze nákladním vozidlům s celkovou hmotností vyšší než 3 500 kg, ale nebylo to bohužel pravidlem.

Proto lze jen uvítat, že v nové vyhlášce ministerstva dopravy a spojů č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích pravidlech (k zákonu č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů), již je uvedeno, že „"Zákaz vjezdu nákladních automobilů" (č. B 4), platí pro nákladní automobily i pro tahače přívěsu nebo návěsu a speciální automobily o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg; neplatí však pro obytné automobily.“

Nebyli bychom ale v Čechách, kdyby vše klaplo na první pokus. Jako jistá kuriozita zůstává skutečnost, že samotný pojem „celková hmotnost“ není totiž nikde definován. Dříve platilo, že celková hmotnost se rovná součtu pohotovostní hmotnosti a užitečné hmotnosti (jednoduše: kolik váží prázdný automobil připravený k jízdě a nosnost vozidla), nové předpisy však již s tímto pojmem nepracují – zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) již používá jiné termíny. Takže opět vzniká další možnost, jak se dohadovat v případě pokuty.

O tom, že v nových pravidlech jsou „jisté drobné nepřesnosti“ budeme psát i nadále.

Klepněte pro větší obrázek

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků