Jak je to se zákazem vjezdu nákladních vozidel

Je známo, že v minulé právní úpravě (vyhláška FMD č. 99/1989 Sb., o pravidlech silničního provozu) byly často vedeny diskuse o tom, jak je to s platností dopravní značky „Zákaz vjezdu nákladních automobilů“ pro vozidla Škoda Pick-up, Praktik a jim podobná.
Jak je to se zákazem vjezdu nákladních vozidel

Jedná se o vozidla odvozená od osobních automobilů, s ohledem na jejich účel použití však zařazovaná do kategorie vozidel N1 – tedy nákladní automobily.

Dřívější pravidla silničního provozu byla v tomto ohledu striktní – výklad k uvedené značce říkal, že „značka "Zákaz vjezdu nákladních automobilů" (č. B 4) platí i pro tahače přívěsu, tahače návěsu a speciální automobily odvozené od nákladního automobilu nebo autobusu; neplatí však pro obytné automobily.“ Uvedená situace vyvolávala značné komplikace, neboť řada řidičů těchto „malých náklaďáčků“ si neuvědomovala, že řídí vozidlo, jehož vjezd značka zakazuje. Občas (tam, kde byli chytřejší) si správci komunikace vypomohli dodatkovou tabulkou, která omezovala vjezd pouze nákladním vozidlům s celkovou hmotností vyšší než 3 500 kg, ale nebylo to bohužel pravidlem.

Proto lze jen uvítat, že v nové vyhlášce ministerstva dopravy a spojů č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích pravidlech (k zákonu č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů), již je uvedeno, že „"Zákaz vjezdu nákladních automobilů" (č. B 4), platí pro nákladní automobily i pro tahače přívěsu nebo návěsu a speciální automobily o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg; neplatí však pro obytné automobily.“

Nebyli bychom ale v Čechách, kdyby vše klaplo na první pokus. Jako jistá kuriozita zůstává skutečnost, že samotný pojem „celková hmotnost“ není totiž nikde definován. Dříve platilo, že celková hmotnost se rovná součtu pohotovostní hmotnosti a užitečné hmotnosti (jednoduše: kolik váží prázdný automobil připravený k jízdě a nosnost vozidla), nové předpisy však již s tímto pojmem nepracují – zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) již používá jiné termíny. Takže opět vzniká další možnost, jak se dohadovat v případě pokuty.

O tom, že v nových pravidlech jsou „jisté drobné nepřesnosti“ budeme psát i nadále.

Klepněte pro větší obrázek

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 420 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 65 750 km
Cena: 140 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Coupe 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků