Jak je to se zákazem vjezdu nákladních vozidel

Je známo, že v minulé právní úpravě (vyhláška FMD č. 99/1989 Sb., o pravidlech silničního provozu) byly často vedeny diskuse o tom, jak je to s platností dopravní značky „Zákaz vjezdu nákladních automobilů“ pro vozidla Škoda Pick-up, Praktik a jim podobná.
Jak je to se zákazem vjezdu nákladních vozidel

Jedná se o vozidla odvozená od osobních automobilů, s ohledem na jejich účel použití však zařazovaná do kategorie vozidel N1 – tedy nákladní automobily.

Dřívější pravidla silničního provozu byla v tomto ohledu striktní – výklad k uvedené značce říkal, že „značka "Zákaz vjezdu nákladních automobilů" (č. B 4) platí i pro tahače přívěsu, tahače návěsu a speciální automobily odvozené od nákladního automobilu nebo autobusu; neplatí však pro obytné automobily.“ Uvedená situace vyvolávala značné komplikace, neboť řada řidičů těchto „malých náklaďáčků“ si neuvědomovala, že řídí vozidlo, jehož vjezd značka zakazuje. Občas (tam, kde byli chytřejší) si správci komunikace vypomohli dodatkovou tabulkou, která omezovala vjezd pouze nákladním vozidlům s celkovou hmotností vyšší než 3 500 kg, ale nebylo to bohužel pravidlem.

Proto lze jen uvítat, že v nové vyhlášce ministerstva dopravy a spojů č. 30/2001 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích a úprava a řízení provozu na pozemních komunikacích pravidlech (k zákonu č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů), již je uvedeno, že „"Zákaz vjezdu nákladních automobilů" (č. B 4), platí pro nákladní automobily i pro tahače přívěsu nebo návěsu a speciální automobily o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg; neplatí však pro obytné automobily.“

Nebyli bychom ale v Čechách, kdyby vše klaplo na první pokus. Jako jistá kuriozita zůstává skutečnost, že samotný pojem „celková hmotnost“ není totiž nikde definován. Dříve platilo, že celková hmotnost se rovná součtu pohotovostní hmotnosti a užitečné hmotnosti (jednoduše: kolik váží prázdný automobil připravený k jízdě a nosnost vozidla), nové předpisy však již s tímto pojmem nepracují – zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) již používá jiné termíny. Takže opět vzniká další možnost, jak se dohadovat v případě pokuty.

O tom, že v nových pravidlech jsou „jisté drobné nepřesnosti“ budeme psát i nadále.

Klepněte pro větší obrázek

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 38 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků