Oblasti, kde nelze uhlíkovou stopu redukovat prakticky, dnes samozřejmě kompenzuje nákup emisních kreditů.
„Nevypouští žádné lokální emise a vyrábí se bez uhlíkové stopy,“ takto mladoboleslavská Škoda prezentuje elektrický Enyaq iV. Co všechno ovšem automobilka musí zajistit, aby mohlo její auto zamířit k zákazníkům s uhlíkově neutrální bilancí? Na tuhle otázku teď přichází obsáhlá odpověď přímo od Škody.
Produkce vozu je začátkem. Ostatně všechny závody Škody v Česku by měly být CO2 neutrální ještě v tomto desetiletí. Výroba vozů tak díky přechodu na „čistá“ paliva pro vytápění a elektřinu z obnovitelných zdrojů za sebou zanechává čím dál menší uhlíkovou stopu. Závod automobilky ve Vrchlabí je přitom uhlíkově neutrální už od konce roku 2020.
Ruku v ruce s tím jde i pročišťování samotné výroby vozů. „Na tom, abychom měli výrobu bez karbonové stopy, pracujeme pomocí řady opatření jako je zavedení systému energetického managementu, optimalizace větrání, uzavření již nepoužívaných topných okruhů, výměna a regulace osvětlení nebo instalace chytrého řízení vzduchotechniky a dočasně taky nákupem emisních kompenzací,“ popisuje Peter Juhasz, projektový manažer udržitelnosti produktu.
V koncernu VW už předloni padlo rozhodnutí, že všechny elektrické vozy na platformě MEB budou ve chvíli předání zákazníkovi bilančně CO2 neutrální, což Škoda garantuje certifikací od společnosti TÜV NORD CERT. Vedle všech opatření v samotných výrobních závodech jsou k tomu ale nutné i další kroky.
O kompenzování emisí ve výrobních závodech už řeč byla – a prakticky stejně to probíhá i u kompenzací v produkční fázi vzniku vozidla. „Jde o ty emise, které se vypustí do ovzduší, než se auto dostane do showroomu, a tam se poprvé nabije – tedy o výrobu součástek u dodavatelů a jejich dopravu do továrny, montáž v naší továrně nebo o přepravu hotových aut na vlacích či kamionech k prodejcům. Tohle všechno zákazníkovi bilančně kompenzujeme nákupem CO2 kreditu (certifikátů), čímž garantujeme, že naše elektromobily skutečně mají bilančně neutrální uhlíkovou stopu v showroomu,“ vysvětluje Juhasz.
Jde o to, aby se emise CO2 v dodavatelském řetězci, celém výrobním procesu a v logistice úměrně snižovaly, mimo jiné používáním elektřiny z obnovitelných zdrojů, nebo se jejich vzniku zcela předcházelo. Například u dodavatele LG je dnes garantováno používání elektřiny z obnovitelných zdrojů při výrobě baterií. Pochopitelně na majitelích Enyaqu iV pak ovšem zůstává, zda budou své auto nabíjet výhradně zelenou elektřinou.
Automobilka má mimochodem přesně spočítané, na jaké množství CO2 celý cyklus od počátku výroby po přepravu do showroomu přijde – a může tak nakoupit odpovídající množství kompenzací. „Víme přesně, jaký objem CO2 na všechny Enyaqy iV v daném roce potřebujeme kompenzovat a kolik CO2 certifikátů tedy potřebujeme,“ dodává Juhasz.
Nechtěné emise z tvorby Enyaqu iV kompenzuje Škoda nákupem CO2 certifikátů, kterými podporuje například projekty větrných elektráren v Indii – park v Tamil Nadu na jihu země bude mít 100 větrných turbín, jejichž celková kapacita 200 MW bude poskytovat čistou energii pro 600.000 domácností.
Nakonec je součástí posuzování životního cyklu auta rovněž téma recyklace. Až tedy baterie Enyaqu iV doslouží, dostanou nejprve „druhý život“ v chytrých energetických úložištích Škody, které poslouží třeba pro rychlé nabíjení vozů nebo pro napájení osvětlení a klimatizací v showroomech a dílnách značky.
Až po této fázi života budou nakonec baterie recyklovány a použité suroviny poputují k dalšímu využití. Emise CO2 vzniklé z recyklace vozu jsou už přitom zohledněny – k jejich snižování přispívá vysoká míra recyklace a rozsáhlé používání již opětovně využitých či recyklovatelných materiálů.
Na vlně udržitelnosti
Koneckonců že česká automobilka opravdu sází trend udržitelnosti dokazují i projekty z poslední doby. Poblíž sídla v Mladé Boleslavi tak byla v listopadu 2020 dokončena instalace nového fotovoltaického systému pro servisní středisko. Na ploše více než 2200 m² dodávají panely ročně více než 450 MWh udržitelně vyrobené energie.
Největší fotovoltaický střešní systém v České republice s téměř 6000 solárními moduly se staví také na střechách centra náhradních dílů Škody a logistické budovy. Jeden z největších solárních střešních systémů se pak nachází v indickém výrobním závodě v Púně, kde 25.770 fotovoltaických modulů pokrývá přibližně 15 % ročních požadavků na elektřinu. Snižují se tím emise oxidu uhličitého o 9000 tun ročně.
Nakonec pomáhá Škodě i její vlastní aplikace Optikon, která podrobně ukazuje, jak se díky chytrým nápadům dají snížit emise. Pomocí umělé inteligence se zajišťuje nejlepší možné využití prostoru v přepravních kontejnerech. Jen v první polovině roku 2020 se tak podařilo ušetřit 151 přeprav kontejnerů a tím i 80 tun emisí CO2.