Jak je to s homologací a atestem autosedačky

Na otázku, jak poznáme homologovanou autosedačku od nehomologované a co vůbec je homologace, vám odpoví druhý díl našeho seriálu o autosedačkách.
Jak je to s homologací a atestem autosedačky

Zádržný systém je příslušenstvím vozidla, jehož technická způsobilost k provozu je podle zákona povinně schvalována Ministerstvem dopravy a spojů ČR. Základním podkladem pro udělení schválení dětského zádržného systému MDS ČR je předložení Osvědčení o homologaci podle mezinárodního předpisu Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK OSN) č. 44.

Toto Osvědčení o homologaci vydává správní orgán země, která dětský zádržný systém homologovala, a to na základě zkušebního protokolu pověřené zkušebny, která je zároveň uznána pro tuto činnost EHK OSN. Pověřená zkušebna porovnává technické požadavky předpisu EHK OSN č. 44 v poslední sérii změn s ověřovaným dětským zádržným systémem a o výsledku porovnání vydává protokol o zkouškách. Tímto protokolem je doloženo plnění požadavků příslušného mezinárodního předpisu.

Testy dětských zádržných systémů v rámci jeho homologace a následně i při národním typovém schválení se týkají všech důležitých vlastností těchto systémů, zvláště pak materiálu a bezpečnosti. Materiál sedačky nesmí být hořlavý, toxický, musí mít určité mechanické rozměry, nesmí mít ostré výčnělky, kovové části musí odolávat korozi, popruhy musí mít určitou pevnost a rozměry, přezky musí mít dostatečnou životnost atd.

Materiál sedačky musí vykazovat schopnost tlumit náraz - je tedy měřena tzv. absorpce energie. Všechny tyto důležité vlastnosti se detailně zkouší a při dynamických zkouškách se používají figuríny dětí, které se vzájemně liší svojí velikostí a hmotností, právě podle testovaného dětského zádržného systému. Všechny naměřené hodnoty musí důsledně ležet v povolených tolerancích, jinak je dětský zádržný systém hodnocen při zkoušce jako nevyhovující.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků