Jak je to s DPH při nákupu automobilů?

U prodejců automobilů se již zabydlely automobily s možností odpočtu daně s přidané hodnoty. Nabídky zahrnují osobní automobily s karoserií kombi, MPV a automobily terénní -off-roady.
Jak je to s DPH při nákupu automobilů?

Základním předpokladem pro to, abyste se o odpočet daně s přidané hodnoty mohli zajímat je, že jste podnikatelským subjektem registrovaným u příslušného finančního úřadu jako plátce daně z přidané hodnoty (DPH).

Pokud je tato podmínka splněna, máte dvě možnosti jak pořídit automobil z výše jmenovaných skupin s odpočtem DPH. Daň si můžete odečíst jak při platbě v hotovosti, tak i při nákupu automobilu na leasing.

Přestavba na nákladní automobil s hmotností do 3,5 tuny

První variantou jak ušetřit, je zakoupit automobil upravený tak, aby vyhovoval předpisům pro nákladní automobily do 3,5 tuny, tzv. kategorie N1 (do nedávna měly tzv. „žlutá čísla“). Úprava spočívá v tom, že za zadními nebo předními sedadly je umístěna přepážka, která odděluje prostor pro cestující a pro náklad. Na trhu se takto upravené nabízejí především off-roady (Mitsubishi Pajero, Opel Frontera, Jeep Grand Cherokee apod.) nebo velkoprostorové automobily MPV (Opel Zafira, Ford Galaxy, VW Sharan apod.)

Tato úprava má však, kromě výhody ve finanční úspoře, i jednu poměrně velkou nevýhodu. Protože se na tyto automobily pohlíží jako na nákladní, musí například využívat hraniční přechody určené pro nákladní automobily a dodržovat všechna další omezení obecně platná pro nákladní automobily.

Přestavba na osobní automobil speciální montážní

Tato úprava se v zásadě shoduje s předchozí, tedy úprava je řešena také mříží za zadními sedadly, která je v naprosté většině případu posuvná až za přední sedadla. Dalším doplňkem jsou bezpečnostní fólie nebo mřížky na zadních bočních oknech. V technickém průkazu jsou označovány jako „osobní automobil se speciální montážní", tzv. kategorie M1.

Tato modifikace je v nabídce u většiny automobilových prodejců v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Pro názornost uvádíme typické zástupce této kategorie - Ford Focus Kombi Speciál (test najdete zde) a Mondeo Kombi Speciál, Volkswagen Golf a Passat Variant nebo Mazda 626 Wagon. V naprosté většině případů je úprava možná pro všechny úrovně výbav a varianty motorů.

Klepněte pro větší obrázek
Přepřepážka v kombi "M1" se svým vzhledem
od té v automobilech "N1" nijak zásadně neliší.

Pokud se rozhodujete o nákupu automobilu v kategorii M1, je velice užitečné si ověřit, zda před Finančním úřadem obhájíte odpočet daně, protože na rozdíl od automobilů kategorie N1, není nárok na odpočet zcela automatický.

Co nabízejí v Mladé Boleslavi?

V Mladé Boleslavi nabízejí Fabii Praktik, tedy užitkový automobil vycházející z Fabie Combi, homologovaný jako N1. Protože patří do první skupiny je odpočet DPH bezproblémový a užitné vlastnosti jsou na dobré úrovni. Podrobné informace a také ceny Fabie praktik najdete v článku „Škoda Fabia Praktik: Návrat k užitkovým automobilům

 

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků