Jak je kvalitní Hyundai i30 N? Vyzkoušeli jsme to v Nošovicích

Ostrý hatchback Hyundai i30 N sice dostává motor vyrobený v Koreji, stejně tak i převodovku, v Nošovicích ho ale kompletně sestaví, a také před předáním zákazníkovi otestují. O poznání důkladněji, než jiná zde vyráběná auta.

Už od poloviny září vyrábí továrna Hyundai v Nošovicích svůj první sportovní model. Hyundai i30 N, který spadá do kategorie takzvaných „ostrých“ hatchbacků, se nabízí ve dvou variantách. „Zájem je však především o tu výkonnější - s 275 koňskými silami,“ uvádí mluvčí firmy Petr Vaněk.

Do konce letošního roku se vyrobí jen zhruba 1500 kusů tohoto vozu, a proto se dělníci jeho montáží nezabývají každý den. Redakce Autorevue.cz se rozhodla přímo na místě zrodu prověřit, jak se dbá na kvalitu prvního „nošovického Hyundaie“ s maximální rychlostí 250 km/hod.

„Auto od fáze lisování povrchových plechů, přes svařování karoserie, lakovnu a montáž prochází standardními kontrolními body jako každý jiný v současnosti produkovaný automobil,“ uvádí vedoucí oddělení kontroly kvality Martin Klíčník. Velmi důležitým kontrolním bodem je pak ten na konci montážní linky, kdy už je automobil kompletní, ale ještě nemá nastartovaný motor. „Hlavní pozornost se zde věnuje tomu, zda má opravdu namontované správné díly podle požadavků zákazníka,  a zda je všechno v interiéru i exteriéru náležitě slícováno,“ vypočítává Martin Klíčník.

Hyundai i30N se chce postavit Fordu Focus RS, bude vrcholem řady i30

Hyundai i30N se chce postavit Fordu Focus RS, bude vrcholem řady i30

Dále následují během fáze seřizování  světel a sbíhavosti i zkoušky brzd na válcích další úkony. Například se ověřuje funkce stěračů, ostřikovačů  nebo  varovných světel.  V další části se ještě zkontroluje podvozek. „Opět jde o to, zda je vše na správném místě a náležitě upevněno, ale současně již sledujeme také možné úniky provozních kapalin. Dokonce používáme i takzvanou číhačku, což je přístroj upozorňující na případný únik média z klimatizace.

Odtud pak již auto se zkušebním technikem míří ven na testovací dráhu. „Zde každý vyrobený automobil, ať je to ix20, běžné verze i30 nebo tucsony absolvuje trápení na 3,3 kilometry dlouhém okruhu. Pro „N“ jsme však přidali jsme ještě druhý okruh,“ informuje Klíčník.

Na letišti se jede rychleji

Navíc, občas některý z vyrobených sériových vozů vezmou i na ranvej na letišti v Hradci Králové. „Tam přece jen můžeme dosáhnout vyšší maximální rychlosti než na našem polygonu. Zde se na rovince můžeme rozjet tak 160 – 180 kilometrů v hodině,“ vysvětluje Martin Klíčník.

Jak to zde probíhá, nás pochopitelně zajímalo. Venku, před montážní halou již stojí připravena jedna i30 N a u ní František Rasch, což je jeden ze tří desítek zdejších testovacích řidičů. „Sedněte si za volant,“ říká a já s radostí poslechnu. Je to naše první příležitost na seznámení se s tímto autem, které kolegové již v řadě médií stihli poměrně vychválit. Jedná se o zmíněnou vyšší specifikaci motoru, nalakovanou v bílé barvě. Kromě ní si zákazník může zvolit ještě specifickou světlou modrou, červenou či černou.

Hyundai i30 má kompletní ceník. Základní cena je 369 990 Kč

Hyundai i30 má kompletní ceník. Základní cena je 369 990 Kč

Nejprve musíme na rovinku, která je v intervalech několika desítek metrů pokryta různými povrchy. Je zde betonová část s příčnými zářezy, s vlnami, městské kostky, ale i tichý asfalt. Tady musí testovací řidič nastražit uši, zda někde něco neskřípe, nevrže, nerozonuje nebo neklepe. „Na první část s největšími hrboly s enkem nejezdíme. Hrozilo by poškození spojlerů či podvozku,“ vysvětluje Rasch.

I při jízdě se stále něco kontroluje

Následuje průjezd klopenou zatáčkou. „Moc to nepřehánějte, je mokro,“ upozorňuje nás předem František Rasch. Na jejím konci ale dovoluje sešlápnout plynový pedál. „Tady je rovinka, kde si můžete vyzkoušet akceleraci, vysvětluje. „Běžně tady s enkem při prvním průjezdu jedeme tak do sto třiceti, teprve při druhém akcelerujeme naplno a před protilehlou zatáčkou brzdíme až ze sto osmdesáti,“ říká.

Během tak krátké zkoušky nemám moc šancí zjistit jízdní vlastnosti této novinky. Nicméně auto v zatáčce působí neutrálně, brzdy jsou ostré, ale dobře dávkovatelné. Líbí se mi i zvuk deroucí se z výfuku při zapnutém režimu „N“. Rychle se sžívám také s krátkými drahami šestistupňové manuální převodovky a logicky trošku „ostřejší“ spojkou.

Ještě nás čeká průjezd rampou, kde na podvozku znovu kontrolujeme, zda nic nevytéká. Vše je v pořádku, a tak si za volant sedá František Rasch a udělá kvůli fotografování ještě několik průjezdů zmíněnou klopenou zatáčkou.

Podle reklamy Hyundai mají sousedé přesedat. Do nového kombi i30

Podle reklamy Hyundai mají sousedé přesedat. Do nového kombi i30

Práce testovacího řidiče se může zdát docela příjemnou. Jenže, to si může myslet hlavně ten, kdo neví, že na otestování jednoho běžného auta (právě s výjimkou exemplářů „N“) je pouze dvanáct minut a pak hned musí přesednout do dalšího. Navíc, po celou dobu se musí pekelně soustředit, jednak aby odhalil případnou závadu, ale i aby prověřil všechny funkce i asistenční systémy vozu.

Čím lepší má daný automobil výbavu, tím se počet úkonů navyšuje. Například je třeba zkusit i vyhřívání volantu, sedaček nebo jejich ventilování. Dále také nastavování zrcátek, klimatizaci, topení a mnoho dalšího. Takových předepsaných testů je více než třicet.

„Přesto mě to stále baví,“ říká František Rasch, který v Nošovicích pracuje od spuštění výroby před devíti lety. Sám má zatím doma vůz jiné, sportovně orientované značky.  „Jsem opravdu rád, že teď máme možnost vyrábět i30 N. Začínám uvažovat o tom, že bych si ho sám koupil,“ svěřuje se nám.

Když auto přijede z testovací dráhy, je ještě zavřeno do speciální tlakové myčky, kde ho jednak zbaví případných nečistot, a současně se tam prověří  fukčnost jednotlivých těsnění a spojů, ať už na karoserii nebo na podvozku. Pak ho již čeká jen závěrečná kontrola laku, výbavy a dokumentace a může vyrazit za zákazníkem. „Tak ať se vám, pane neznámý, dobře jezdí!

Hyundai i30 N – technická data a české ceny
Verze Hyundai i30 N Hyundai i30 N Performance
Motor 2.0 T-GDI 2.0 T-GDI
Zdvihový objem [cm3] 1998 1998
Válce/ventily 4.4 4.4
Největší výkon [kW/min] 184/6000 202/6000
Točivý moment [N.m/min] 353/1450-4000 353/1450-4700
Převodovka 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,4 6,1
Pohotovostní hm. [kg] 1400 1429
Základní cena [Kč] 699.990 739.990

Na galerii snímků zobrazujících výrobu auta i prověrku jeho kvality na testovací dráze, se podívejte zde:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

včera | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků