Jak funguje spojka? A čím si ji někteří zbytečně ničí? Napoví názorná animace

Jak funguje spojka? A čím si ji někteří zbytečně ničí? Napoví názorná animace

Spojka je důležitou součástí pohonného ústrojí. Víte o ní vše?

Práce se levým pedálem je někdy postrachem žáků autoškol. Zatímco ovládání většiny prvků řízení se v dnešních autech zjednodušilo, spojka u klasického manuálního ústrojí vyžaduje stále stejně precizní ovládání. Víte však, co se stane, když pedál zmáčknete a čím spojce můžete i nevědomky škodit?

Jak funguje?

Začněme hned s rekapitulací úkolů, které spojka v autě musí zvládnout. Nachází se mezi výstupem motoru - klikovou hřídelí - a převodovkou. Pracovní otáčky motoru jsou omezené, proto se používají různé převody a úkolem spojky je to vůbec umožnit. Krátkodobým rozpojením hnacího řetězce umožňuje plynulý rozjezd auta, přeřazení rychlostních stupňů a navíc ještě tlumí torzní kmity.

Základem konstrukce jsou disky, jakési talíře z tepluodolné hmoty s třecími plochami, které jsou pružinou tlačeny k sobě či od sebe. Právě na střed talířové pružiny prostřednictvím hydraulického systému zatlačíte ve chvíli stisknutí spojkového pedálu. Tehdy zmizí tlak a dochází k prokluzu spojky.

Zní to možná složitěji, než to ve skutečnosti je. Před tím, než se pustíme do nešvarů, které našim spojkám můžeme každodenně provádět, si můžete prohlédnout animaci práce spojky:

Spojku si někteří zbytečně ničí

Ačkoli je konstrukce spojky stavěná na prokluz, snese ho jen krátkodobě. Pokud při stání v křižovatce do kopce uvidíte neustále pohupující se auto, jeho řidič je právě líný vyřadit a šlápnout na brzdu. Místo toho pálí spojkové obložení a používá jej jako brzdu. Až do té doby, než se rozsvítí zelená na semaforu nebo bude na hlavní silnici volno...

Druhý nešvar je také spojen s naším pohodlím. I přesto, že už desítky let v autech máme takzvanou "Rauno Aaltonen platte", tedy místo vedle spojky, kde se můžeme opřít levou nohou, stále někteří svou nohu nechávají hovět na spojkovém pedálu.

Problém je, že i pokud si nohu na pedál spojky položíte i velice lehce, už v tuto chvíli vzniká silový impulz, který se přes páku pedálu dostává na ovládání spojky a následně spojku samotnou. Ta je tak trvale mírně rozpojena, zejména u hydraulicky ovládaných systému, které jsou citlivější než lanovody. Tehdy vzniká malé tření, disky se zahřívají, rychleji se vyhladí a poté přijde čas na předčasnou výměnu...

Jak poznat, kdy je čas na výměnu?

Spojková sada logicky přímo souvisí se setrvačníkem, který může být především u dieselových motorů dvouhmotový. Strašák ojetin, který má zdatněji tlumit kmity, se může předčasně opotřebit vlivem podtáčení motorů a neurvalých rozjezdů.

Že je něco v nepořádku, zpočátku poznáte za studena, kdy začíná součástka klepat na volnoběh. Zvuk v první fázi mizí při sešlápnutí pedálu spojky, při větším opotřebení, které už je hraniční, je klepání hlasitější a neutichá ani při sešlápnutí spojky.

Samotná spojka se před nutnou výměnou často projeví protáčením. Jemně sešlápnete plyn, otáčky letí vzhůru, ale auto nezrychluje. Tehdy je opotřebované obložení. Už je tak hladké, že disky nemají potřebnou přilnavost. Spojkové ložisko se při vadné funkci projevuje chrastivým zvukem při sešlápnutí pedálu spojky.

Doporučujeme

Články odjinud