Jak funguje EGR ventil? A proč je slabým místem moderních motorů?

34 komentářů

Josef Kohout (Jokoho)
16. prosince • 13:17

Samotné vyčistění EGR ventilu nepomůže. Kdo někdy čistil sací potrubí a kanály v hlavě ví co je to za práce! Můj selský rozum to nebere: prvně na motor namontujeme turbo, aby se do spalovacího prostotu dostalo více kyslíku. Pak tam nasadíme EGR, aby ten přebytek kyslíku snížil. Není jednodušší oba tyto problémové krámy (s omezenou životností) vyhodit?! Když už chtějí politici bojovat za lepší ovzduší, proč nedotují železniční dopravu na úkor kamionové, nesníží ceny plynu aby nemuseli vymýšlet dotace na nové kotly. A způsobů řešení exhalací by jistě bylo ještě mnoho.

Anonym
18. února • 4:14

Při volnoběhu určitě nepotřebujete spalovat spousty paliva, egr se otevře- snížíte objem motoru a tím i spotřebu. Čím lépe spálená směs, tím vyšší NOx. Potíž je v tom, že NOx jsou jedovaté, proto je zájem, vypouštět jich co nejmíň (ad blue, DEF atd.)

Dan
27. března • 8:23

A co snizit privod paliva i vzduchu? Jednoduche a bezproblemove

Dan
27. března • 7:29

A co dnes neni jedovate ? Pokud jukneme na potraviny, tak proti nim je NOx zanedbatelny problem. A pitna voda? kategorie sama pro sebe. A voda v rekach ? To je teprve prehlidka jedu. :-(

mater
30. prosince • 9:05

NOx nieje zanedbatelny, za mnoho autami je citit jeho charakteristicky pach. keby sa nereguloval, v mestach sa zadusime

Hafajs
30. ledna • 14:40

Zajimavy clanek. Zajimalo by mne jednak z jakeho jazyka a proc je zde pouzito slovo "úsada". Navrhoval bych nahradit nasim "usazenina".
Druha věc, proc je vyhodne zmenšovat objem jeho vyplnovanim necim, co se na samotnem horeni, ani rozpinani nepodili? Nebylo by "cistsim resenim" zmenseni objemu jako takového?
Diky

petrl
31. ledna • 7:39

Spíš jde o teplotu, než o objem. Krom toho se objem "snižuje" při režimu s nižším zatížením motoru. Jinak by ventil nemusel být řízený.

mater
30. prosince • 9:03

do prvych rakiet na etanol sa pridavala voda(20% etanolu), aby teplota horenia nebola taka vysoka. nebolo by mozne vstrekovat do valcov vodu?

jean
31. ledna • 7:39

Pri čiastočnom zaťažení sa pri diesli spaľuje veľmi chudobná zmes s prebytkom vzduchu, ktorý obsahuje 78% dusíka. Keďže zmes je chudobná, tak na spálenie nafty sa nevyužije všetok prítomný kyslík. Pri vysokej teplote nad cca 900 stupňov dusík veľmi ochotne reaguje so zvyšným kyslíkom a vznikajú NOx. Ak sa tam šupne bordel z výfuku, tak to má dva efekty - zníži sa teplota v spaľovacom priestore a podiel kyslíka v spaľovacom priestore, ktorý by mal byť využitý na spaľovanie a už neostane dosť na tvorbu NOx, ktoré pri nízkej teplote vznikajú v menšej miere. Neviem, či je k tomu niečo na nete, ale sú monografie z univerzít, v ktorých je to rozobrané podrobne, ja som sa NOx venoval pred 10 rokmi, takže čísla udávať nebudem, lebo by som pravdepodobne vymýšľal, už si prd pamätám.Takže EGR je teoreticky super vec, prakticky to zasiera motor bordelom.

mater
30. prosince • 9:01

diky za vysvetlenie, skoda ze toho nebol schopny autor clanku.a nieje mozne nejak znizit mnozstvo nasavaneho vzduchu?

jaaaaaaaaaaaaaaj
16. února • 21:02

Pripomína mi to jeden fúzatý vtip:
Pýta sa otec rodiny ženy, či by dala za milión - "Samozrejme"
Dcéry - "Jasné"
Zosumarizoval: "TEoreticky sme milionári - prakticky mám doma dve kur*y"No a prakticky k EGR - ak to v čiastočných záťažiach zožere 20-30% výkonu - človek musí via cpridať - väčšia spotreba atd - porovnať prínos k ekológii voči škodám asi ťažko...

světelná tyč
29. ledna • 8:39

Představte si, že si z odpadní roury od hajzlu zavedete trubku do vodovodu, ze kterého pijete. To je princip EGR.

David
29. ledna • 13:43

A co takhle odvětrání klikové skříně to tam do sání posílá taky hromadu humusu.

Roll
7. ledna • 19:49

Co například? Olej? To mi tak hrozné nepřijde.
Nejhorší je ovšem, když se tyto dva systémy střetnou a pak začne v sání vznikat za výborná černá mazlavá hmota.

Jim
27. ledna • 22:16

EGR jsem odpojil a vyčistil sání od těch sra*ek. 200km před emisema ho zapojím, řídící jednotka ho v pohodě načte a vymázne si sama chybu. No a po emisích ho opět na dva roky odpojím. Auto jde líp za plynem a i na brzdě se ukázal vyšší výkon i krouťák.

Dan
27. března • 6:53

Tak hlavne spotreba a paradoxne i emise jsou nizsi :-(, EGR ventil sice mozna castecne resi emise NOx, ale spis by se kontrukteri meli zamyslet - v nafte ani benzinu v podstate dusik neni, takze emise NOx jsou zpusobeny pouze vysokou teplotou horeni danou vysokou kompresi. Zajimave je, ze starsi motory jsou vyznamne uspornejsi a jednodussi. Dokonce i co se emisi tyce, pokud jsou motory v poradku a ne vybehane jsou na tom lepe. Navic neprodukuji nepezpecne nanocastice.

Antiautomat
28. ledna • 11:34

Nemam Vam to za zle. Je to ukazka ako daleko to ekofaso-zarabajuca lobby dotiahla.

Josef
26. ledna • 23:46

Ten kdo to vymyslel by měl byt zavřený. Celé emise je velký podvod. Aby inženýři měli co lepit na motory. Jelikož většina byla vymyšlena a oni by neměli za co brát prémie. Pak ještě přesvědčit pár politiků a je vyděláno korunky se sypou inženýrům. A majitelům automobilek i politikům. To je koloběh peněz. Zákazníci si myslí jak dělají prospěšnou věc pro ovzduší
když si koupí nové auto které má prý lepší emise. Ve finále je to podvod za 100 000 000 000 milionů dolarů. Ale příroda nikoho nezajímá. Deštné pralesy se klidně likvidují. Ačkoli to jsou plíce světa. I kdyby jezdily jen elektromobily tak se ovzduší nezlepší. Ale tím se nikdo zabývat nebude. Protože byznys je byznys. Ovzduší nikoho nezajímá.

jaaaaaaaaaaaaaaj
16. února • 20:58

Elektromobil má výfuk v elektrárni :D
A vážne - neviem zodpovedne posúdiť pomer zníženia NOx s a bez - no už zasraný Wartburg mal o viac, než desaťnásobok nižšie emisie dusíka, než vedajšie škodovky a CO...mal okolo 0,5 v dobe, keď norma bola 4,5 - tým sa ho nezastávam, preto že ak s ním nejaký starý trtko jazdil "na klobúka" - vyše 20% nespáleného benzínu (s olovom, ktoré tie smrady nepotrebovali na rozdiel od škodoviek) šlo do vzduchu...

BlackRider
22. února • 10:18

Kdyby jen benzin... Wartburg byl dvoutakt cili nespaloval jen benzin ale i olej. To je taky duvod proc se vetsi dvoutakty uz davno nevyrabej. Ten smrad z toho byl hrozivej...

Kevil
28. listopadu • 11:01

Známý co měl Wartburga ho ani nezamykal, nic necítil a ti za ním ho nezajímali.

bio
4. března • 22:19

Ten problém byl v M2T a jeho množství, dnešní 2T oleje jsou úplně někde jinde.

romanz
27. ledna • 7:28

jasně, ze všeho kouká spinkutí a podvod. Jeď někam k Bruntálu kam má zanedlouho přistát evakuační Aštarova flotila a zachránit všechny hodné a uvědomělé lidi. Třeba budeš pak spokojenější :-)

sumy
26. ledna • 15:10

Jen taková drobnost, EGRy se dávaly dávno před Euro 3. Jestli se nemílím, pajero 2 ho mělo už od 1991, 100% pak po faceliftu v 96. Stejně tak kdysi Peugeot 305 s 1,9 a to se bavíme o autě 1985-1993.

Q
26. ledna • 17:54

Ono je potřeba odlišit diesely a zážehové motory. Diesely to běžně mívaly už na začátku 90. let a později se z toho stala nutnost. Zážehové motory to nutně nepotřebují, záleží na přístupu automobilky. Opel to do zážehových motorů dával už v 90. letech. Koncern VW se tomu spíše vyhýbá. Měl jsem koncernový motor Euro 4, kde EGR nebyl, a teď mám Euro 6b, kde taky není.

Lojza
26. ledna • 14:55

Najel jsem s nafťákem co měl EGR ventil cca 290.000 km a byl čistý, ale to jen díky tomu, že 80% cest byly dílnice a mimo dálnice jsem topmu naložil, takže nebylo kdy usazovat :D

Karel N.
26. ledna • 16:31

Že motor přejde do nouzového režimu??? jo, takhle kulový! Ford 1,6TDCi najeto cca 140000km, uprostřed kopce v asi 80km/h najednou zdechl a nic, jen tak tak jsem zajel na krajnici a nerozbil si čumák. Po odtažení do servisu nový EGR cca 9500,- Takže bacha, chcípne bez varování kdekoli a je to velmi nepříjemné, protože přes převodovku to docela brzdíííííííííííííííííííííííííííí. :-))

Ota
29. ledna • 14:54

Citroen 1.6 HDi to samy ... nastesti to bylo v zaruce .. takze si to odtahli.

BlackRider
22. února • 10:06

1.6 HDi a 1.6 TDCi je ten samej motor. PSA a Ford to vyvijeli spolecne. Taky sem ho mel a taky sem mel problemy, ale nastesti me nikdy nikde nenechal...

jaaaaaaaaaaaaaaj
16. února • 20:53

Punto II. 1.9JTD 190000 km EGR originál (pravda tam drblo Váhe vzduchu).
Multipla 1.9JTD 245000 km EGR originál...
EGR čisté.
Oplatí sa tankovať na solídnej čerpačke (ja Slovnaft), kde je veľký obrat a do nafty VIF (dáva ho Slovnaft do prémiovej nafty) - a aspoň raz týždenne na TEPLOM motore po aspoň 20 minútach jazdy spraviť "taliansku údržbu" - pre neznalých dobre tomu vykúriť na plný kotol na chvíľku alebo aspoň na mieste podržať zo 20 sekúnd plyn na podlahe :)

Honza
28. ledna • 18:29

....aneb Fordem tam a vlakem zpátky :-P

Antiautomat
26. ledna • 18:34

No, pokial tento privod h.zloveho odpadu do kuchynskeho drezu sposobil nieco take, u mna by mali dost velky problem. Za predpokladu ze to bolo servisovane v autorizaku.

Karel N.
27. ledna • 9:51

Auto samozřejmě bylo servisované, ale jak jsem napsal něco se v EGR vent.porouchalo, to se stává ale rozděsilo mě,že řídící jednotka VYPNULA motor bez varování naráz a za jízdy!!
No a problém jsem měl akorát já, servis se vám akorát vysměje

Antiautomat
28. ledna • 11:32

Ten moment a ma problem vyrobca. Nic v zlom, ale EKO hovadina, ktora potencialne sposobi stratu vykonu, je u mna bezbecnostne riziko.
Taketo nieco NEMA CO HLADAT NA CESTE!!

Doporučujeme

Články odjinud