Jak drahé je vlastnit supersport? Velmi...

Hodně drahé kilometry

Lamborghini Murciélago, Mercedes SLR McLaren, Ferrari 612 Scaglietti. Nesporně auta, o kterých sní mnozí z nás. A obvykle s vědomím toho, že si je ve svém současném životě velmi pravděpodobně nebudou moci dovolit. Pro některé ale není investice 5, 7 nebo 10 milionů Kč do automobilu ničím nepředstavitelným, je nutné si ale uvědomit, že náklady na provoz takového automobilu zdaleka nekončí úhradou jeho kupní ceny.

Že neříkáme nic nového? Samozřejmě nikoli, málokdo si ale dokáže přesněji představit, jaké cenovky se mohou objevit na některých náhradních dílech určených pro tyto vozy. Přesně o to se zajímali redaktoří britských The Times a došli v mnoha případech k velmi zajímavým číslům. Pokud jste měli co do činění s alespoň trochu dražšími vozy určenými i pro jisté sportovní vyžití, patrně mi dáte za pravdu, že náklady na jejich provoz rostou vzhledem k jejich pořizovací ceně téměř geometrickou řadou. Představa, že náklady na provoz BMW M3, což je stále relativně obyčejný automobil, budou jen třikrát vyšší než v případě Škody Octavia RS, je mylná - devítinásobek je realitě mnohem blíže. Samozřejmě jen v případě, že budete využívat možností vozu jinde než jen při okouzlování okolí před vaším oblíbeným klubem. Nicméně odolávat stovkám opojných koní dokáže málokdo. Náklady na palivo se stanou okrajovou položkou, mnohem nižší životnost spotřebního materiálu pramenící z jeho výrazně vyšších schopností, jeho značně vyšší cena pramenící z téhož a také výroby v menších sériích apod. vás donutí nechat v servisu ročně statisíce jen za brzdy, pneumatiky či podvozkové díly a pokud se vám nedej bože podaří dostat "mimo trať", tak i minimálně za tučné spoluúčasti za výměnu více či méně výjimečných karosářských dílů jakými jsou např. karbonové komponenty v M3 CSL.

Přední nárazník za cenu menšího auta

To jsme ale stále při zemi, pokud se podíváme po sporťácích od šesti milionů Kč výše, dostáváme se už ke zcela astronomickým částkám. Pokud se vám např. podaří zničit "hloupý" přední nárazník na Lamborghini Murciélago, počítejte s cenou 342 000 Kč jen za samotný díl bez práce, lakování a dalších nezbytností. Nejde zdaleka o jediný případ, např. nový přední světlomet na SLR McLaren vás vyjde na 120 000 Kč, na výfukové potrubí na Ferrari 612 si připravte přes 330 000 Kč, u Astonu Martin DB9 totéž dostanete takřka za hubičku - 84 000 Kč. I mnohem menší a běžnější díly nenechají vaše konto bez povšimnutí, např. vnější zrcátko na SLR McLaren bude stát přes 38 000 Kč, čelní sklo pro Maybach 50 000 a tak bychom mohli ještě dlouho pokračovat. Levné nebudou ani zcela obyčejné servisní zásahy, např. výměna jedné zadní pneumatiky po defektu vás na Rolls-Royce Phantom přijde na 31 000 Kč.

Možná se vám některé z cen zdají být zcela absurdní a nepřiměřené, např. místo předního nárazníku Lamborghini byste si mohli koupit celé auto nejen se dvěma nárazníky, ale také s motorem, převodovkou, podvozkem... Nicméně realita není tak jednoduchá, důvody tak vysokých cen jsou minimálně tři a už jsem je částečně zmiňoval výše. Dané komponenty jsou vyráběny ze zcela jiných materiálů než u běžných aut - např. nárazník Murciélaga je (samozřejmě) vyroben z uhlíkových vláken. Ale není tomu tak vždy, na předním světle SLR tolik výjimečného nebude. Zde jsou ovšem problémem velmi omezené výrobní série a tedy minimální úspory z rozsahu. Když Škoda objedná na Octavii milion předních světlometů, bude jejich cena řádově jinde, než když jich Mercedes pro SLR objedná pár set. Jak palčivá situace je, dokazuje např. Maybach, který i přes několikaletou přítomnost na trhu přiznává, že zákazníkům doposavad nedodal ani jedno náhradní čelní sklo nebo přední světlomet. A v neposlední řadě stále platí, že cena se určuje na trhu a Lamborghini opravdu nemá žádný důvod prodávat nárazník na Murciélago za 240 tisíc když jej dobře prodá i za 340.

Náklady trápí i bohaté

Bylo by ovšem mylné se domnívat, že majitele těchto vozů zmíněné netrápí a když mají peníze na auto za 10 milionů Kč, pár set tisíc na servis přece jistě najdou. Ano, zřejmě najdou, ale mnohé to nesporně bude bolet, i drahé supersporty si často kupují nadšenci, kteří investují do aut většinu svých disponibilních prostředů a pro které představují takové výdaje citelné zásahy do rozpočtu. Krom toho se bohatí lidé obvykle nestávají bohatými tím, že bez okolků vypisují tučné šeky. Měli bychom snad proto začít majitele supersportů litovat? Snad ani ne, minimálně pro některé z ostatních jsou naopak podobné ceny takřka očekávanou nutností, i to dotváří výjimečnost a prestiž těchto vozů a tím i jejich majitelů.

Poučení ze zmíněného plyne i pro zájemce o ojeté vozy. Jejich pořizovací cena s léty klesá, provozní náklady ale nikoli, ty budou naopak spíše stále stoupat. Není dnes těžké koupit si třeba ojeté Porsche 911 996 za cenu okolo 1 milionu Kč, pokud si jej ale budete chtít pořádné užít, bude vás po další tři roky stát zřejmě ještě více než to na provozních nákladech. A stejný princip lze dobře vztáhnout i na vozy mnohem levnější.

Každý koníček prostě něco stojí, ale pokud auta milujete, není co řešit. Tak jako tak stejně investujete většinu svých peněz do jejich provozu, jen u supersportu to může být místo pár desítek tisíc klidně několik milionů za rok...

Zdroj: The Times
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků