Ať už jde o rekonstrukce již existujících úseků či stavbu zbrusu nových silnic a dálnic v Česku, jakožto opakovaně nespokojeným řidičům jsou naše hlavy pořád zahlceny myšlenkami, proč tyto práce trvají tak dlouho. Ministerstvo dopravy (MD) tak nyní veřejnosti představuje shrnutí nezbytných kroků a aspektů, se kterými musí úřady a stavební firmy během celého procesu vypořádat.
Léto na dálnicích: Přes 40 uzavírek a omezení, D1 zase budou hlídat radary
Jen pro představu, k polovině roku 2019 je v ČR rozestavěno 243 kilometrů dálnic a silnic I. třídy. Více než polovinu staveb tvoří nové úseky dálnic, zejména jihočeské D3, hradecké D11 či tolik potřebné českomoravské D35. Vcelku krátký, jednoduchý a výstižný průvodce od MD má tedy ukázat, co se vlastně od složitě získaného stavebního povolení děje, než projede po nové silnici či dálnici první vozidlo (viz ke stažení níže).
„Než se nějaká nová stavba v Česku povolí, projde neuvěřitelným, neúnosným, zpravidla daleko více než desetiletým papírovým martyriem českých úřadů a sporů s aktivisty. Resort dopravy teď pracuje na tom, aby se praxe změnila. Lidé potřebují průjezdné Česko, kde je všechno blízko. První krok resortu v podobě novely zákona urychlující výstavbu dopravní infrastruktury už cestu změny ukázal,“ zmiňuje v průvodci ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Galerie: Jak se stavěla dálnice D1. Výstavba začala již před 80 lety
Příprava území, zemní práce, zakládání staveb, konsolidace násypů, spodní stavby mostů, vrstvy vozovek, nosné konstrukce, vybavení komunikace. Vše je provázané, jeden krok umožňuje druhý. Každý potřebuje čas. Jednotlivé etapy jsou v průvodci rozděleny do časových úseků. O žádnou rychlovku v žádném případě nejde:
- Příprava území – 8 měsíců
- Zemní práce a zakládání staveb – 8 měsíců
- Spodní stavba a podkladní vrstvy – 8 měsíců
- Konstrukce – 6 měsíců
- Dokončovací práce – 6 měsíců
Češi natočili skvělé video o rekonstrukci D5. Více detailů už asi jinde neuvidíte
Ministerstvo dodává, že časová náročnost procesů v příručce je pouze orientační. Pochopitelně, stavba od stavby se liší podle velikosti, geologických podmínek či technické náročnosti mostů a konstrukcí. Nehledě na nepředvídatelné problémy a překážky, které se v reálném životě prostě objevují.
Že stavba dálnic a silnici není jen prosté lití betonu a asfaltu do prázdného koryta vybagrovaného stroji, to už se přesvědčte v samotné příručce. Ke stažení je zde na stránkách MDČR.