Britové nám připomínají, že motorový olej musíme nejen pravidelně měnit, ale také
Asi nikdo nedojde s ignorancí výměny oleje tak daleko, že by nechal spotřebovat tuto kapalinu až do sucha ztrátovým procesem při běhu motoru. K fatální ztrátě oleje přesto může dojít, například při poškození olejové vany.
Co se stane poté, před lety ukázal britský televizní pořad Fifth Gear. Tvůrci vytáhli starý pokus na svůj Youtube účet. Moderátor vypustil olej z Protonu Wira a vydal se na cestu v rámci série ve stylu "co se stane, když...".
Motorový olej má několik důležitých úkolů. Zatímco bez prvního - odplavování nečistot - se stovky kilometrů lze obejít, s dalšími atributy už je to jinak. Olej musí motor chladit, mazat pohyblivé části a udržovat mastný film na stěně válce.
Moderní oleje na důležitých mazacích místech zanechají trochu tohoto povlaku i bez toho, aby jimi protékaly. Vždyť ve velmi nízkých teplotách funguje klidně první minutu motor bez oleje na všech mazacích místech. Zvláště, pokud nemá proměnlivé olejové čerpadlo. Právě proto je se ztuhlým olejem důležité motor nezatěžovat a zároveň nestát po startu na místě. Ale to už je jiný příběh.
Po pár kilometrech se ve zmíněném experimentu začíná ozývat hluk od motoru. Největším zdrojem hluku jsou tehdy písty, které se dřou o válce a v uložení se začínají viklat. Když už motor zní jako šicí stroj, moderátor vůz odstavuje. Přitom se ani neobjevila pára zpod kapoty. Právě písty se k válcům doslova přitavily.
Takto se podle tvůrců ve Velké Británii zničí 25 motorů každý den! K takovému osudu stačí i příliš nízká hladina oleje, jen se motor nezastaví tak brzy. Ze zkušeností automechaniků navíc vyplývá, že senzory měřící minimální hladinu oleje nejsou příliš opatrné a "olejnička" se často rozsvítí daleko pod značkou MIN. Kontrolovat hladinu oleje pravidelně se tedy vyplatí bez ohledu na moderní elektroniku.