Jaguar XKR: perla sportovního luxusu (představení)

Jaguar XK se konečně dočkal i své vrcholné verze. XKR se může pyšnit velkým výkonem a výbornou dynamikou.

Model XKR vychází z luxusního coupé XK, který ve své nove generaci přišel na trh před relativně krátkou dobou. Je především řešením pro ty, kterým v klasickém XK chybí oslnivý výkon. Spojuje v sobě tradiční tvary tohoto modelu, které vychází z minulosti s nejmodernějšími technologiemi, kterými disponuje Jaguar. To vše je zabaleno v notné dávce luxusu a stylu.

Tip: Představení a jízdy dojmy z nového sportovního Jaguaru XK si můžete přečíst zde.

Sportovní vzhled

Proti modelu XK se vrcholná verze odlišuje několika drobnými detaily, které ovšem výrazně přidávají na dravosti a sportovním duchu. Základem pozměněné vizáže je nový přední nárazník s velkým nasávacím otvorem pro lepší přívod vzduchu k chladičům. Ten pak doplňují hliníkové větrací otvory na bocích vozu a také otvor pro přívod vzduchu v přední kapotě. Vnější design je poté doplněn několika detaily z hliníku a také novými 19", resp. 20" koly z lehké slitiny.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Proměny se dočkal také luxusní interiér, kde došlo ke změnám pouze v ohledu na umocnění sportovního pocitu. Zákazník si může vybrat z několika druhů dekorací, kterým ovšem vládne opět hliník. Jiné jsou také sportovní sedačky, které jsou konstruovány tak, aby poskytly ještě větší zážitek a usnadnily ovládání vozu tím, že řidiče udrží v jakékoli situaci v té správné poloze.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Hliníkový skelet verzí kupé i cabrio nového vozu řady XKR je výrazně lehčí a tužší než ocelový model, který nahrazuje. Skelet verze kupé je v porovnání s předchozím modelem XK tužší o 30%, zatímco verze cabrio dokonce 40%. V důsledku toho dosahuje XKR rychlejší akcelerace než předchozí model a zároveň nabízí vysokou bezpečnostní úroveň, snížený přenos hluku a vibrací a zlepšenou jízdní charakteristiku. V případě verze cabrio je hmotnost prázdné karoserie pouhých 287 kg, což je oproti předchozím vozům řady XKR o 19% méně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Motor a dynamika

Písmeno "R" na konci názvu modelu značí, že se jedná o vrcholnou verzi. U Jaguaru bývá dobrým zvykem osadit osmiválec kompresorem a získat tak potřebné kilowaty. Stejně tak je tomu i u modelu XK, který Jaguar standardně osazuje osmiválcovým agregátem o objemu 4,2 litru.

V modelu XKR dostal navíc kompresor a jeho výkon se vyšplhal na slušných 309 kW (420 k) při 6 250 ot./min, což je o 120 koní více, než kolik nabízí základní model XK. Točivý moment dosahuje hodnoty 560 Nm při 4 000 ot./min. O přenos výkonu na zadní kola se stará špičková šestistupňová sekvenční převodovka Jaguar Sequential Shift s možností ručního řazení "pádly" pod volantem.

Jaguar XKR zvládne sprint na stovku za 4,9 s (Cabrio za 5 s) a dosáhne elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h. Nutno podotknout, že bez omezovače by nebyl pro XKR problém atakovat hranici tří set kilometrů v hodině.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Převodovka

Jaguar je na svou převodovku s označením Sequential Shift velmi pyšný a má být proč. Převodovka totiž v sobě kombinuje rychlost a ovladatelnost klasické sekvenční převodovky s komoftem klasického automatu.

Automatizovaná manuální převodovka přerušuje při změně rychlostního stupně plynulost točivého momentu – při uvolnění spojky – hnací ústrojí Jaguaru udržuje plynulost točivého momentu i během změny rychlostního stupně. Následkem toho je řazení  velmi rychlé a také velmi hladké.

Změna rychlostního stupně trvá od okamžiku, kdy řidič pohne řadící páčkou až do chvíle dokončení řazení, necelých 600 milisekund. Srovnávací testy systému Jaguar Sequential Shift s konkurenčními automatickými převodovkami ve stejné třídě, které byly realizovány, ukázaly, že tento systém je rychlejší, než u konkurence. Změna rychlostního stupně je oproti standardním automatikám rychlejší o 400 milisekund, popřípadě o 100 milisekund při srovnání s automatizovanými manuálními systémy.

Tři režimy převodovky dávají umožňují zvolit právě takový jaký řidič v daný okamžik potřebuje. Pro běžné jízdní podmínky je k dispozici automatický režim Drive, který se chová jako běžný automat a poskytuje maximální komfort řazení na úkor jeho rychlosti.

V režimu Sport software pozmění nastavení převodovky a ta reaguje dynamičtěji a rychleji. Mírně se také sníží komfort při řazení. Systém v tomto režimu také monitoruje, zda vůz nejede zrovna v zatáčce a pokud vyhodnotí, že ano, počká se zařazením až do výjezdu.

Třetím v řade je režim Manual, který již klade maximální důraz na rychlost řazení. Řidič v tomto režimu plně ovládá převodovku, která reaguje pouze na jeho pokyny a to v jakémkoli okamžiku. Tento režim je vhodný pro opravdu ostrou jízdu, kdy řidič nevyžaduje přílišný komfort při řazení. Převodovka se v tomto režimu chová jako běžná sekvenční převodovka.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Podvozek

Celý podvozek modelu XKR doznal proti verzi XK podstatného vylepšení. Sportovnímu vyžití přispívá modifikovaný podvozek, zavěšení a brzdy.

Tuhost předních pružin se proti verzi XK zvýšila o 38 procenta a zadních o 24 procent. Tím se výrazně eliminovaly náklony vozy při ostrých průjezdech technickou tratí a zlepšila se tak jistota při ovládání. Pro maximální souznění řidiče a vozidla pomáhá i upravený posilovač řízení Servotronic, který byl inovován jak po mechanické, tak po elektronické stránce. Posilovač nyní poskytuje daleko více údajů o situaci pod koly.

Dobré ovladatelnosti a řízení pomáhá i upravený systém regulace jízdní stability se systémem regulace trakce (Trac DSC). Celý systém byl překalibrován a upraven k potřebám modelu XKR. Systém zasahuje do řízení až při opravdu krajních situacích. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků