Jaguar XK: stylové GT (jízdní dojmy)

Není mnoho vozů s tak bohatou historií, jako má coupé Jaguar XK. Měli jsme možnost vyzkoušet novou generaci. Jaká je?
Seznam kapitol
  1. Aristokracie v novém kabátě
  2. Jízda s Jaguarem XK, Zhodnocení, Technické parametry
  3. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Historie Jaguaru XK sahá hluboko do minulého století. Za tu dobu si získal mnoho příznivců a pro své tvary, výkon a luxus byl vždy synonymem drahých coupé pro movité zákazníky. Coupé od Jaguaru se také často objevovala ve filmech, což jejich výjimečnou image jen podtrhovalo.

Doba ovšem pokročila a píše se rok 2006. Jaguar před nedávnem přišel, po deseti letech, s novou generací XK. Starší model, který se na silnicích poprvé objevil v roce 1996, již nutně potřeboval nástupce.

Aristokracie v novém kabátě

U vozů, jako je XK, není jednoduché přijít s novou generací. Dlouhá historie nutí zachovat jakousi tradici a přitom přinést zcela nový vůz. U Jaguaru se ale s podobným problémem nepotýkali poprvé, a tak nepřekvapí, že návaznost nového vozu na tradice značky se vývojářům povedla na sto procent.

Nový tvar vychází z klasické koncepce dlouhé přídě, na kterou navazuje subtilnější kabina řidiče. Svažující se střecha coupé je poté protažena až téměř k zadnímu nárazníku. Jednoduše řečeno - klasické coupé, klasické GT.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přestože to není na pohled zřejmé, nové XK je větší, než minulá generace. Na délku měří slušných 4 791 mm, na šířku 1 893 mm, na výšku 1 322 a rozvor má hodnotu 2 752 mm. Obavy, že větší rozměry přinesou i větší hmotnost vzaly za své díky použitému hliníku. Přes nárůst rozměrů váží nová XK o nezanedbatelných 90 kg méně, než starší model, u kterého byla vyšší hmotnost nezřídka kritizována.

O klasičnosti tvarů jasně vypovídá záď vozu. Zadní blatníky vystupují z profilu vozu opravdu zřetelně a dávají prostor pro ukrytí velkých zadních kol s nemalými pneumatikami. Subtilnější přídi tak výborně kontrastuje tato část vozu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Záď je ukončena malým křidélkem, ve kterém je integrováno třetí brzdové světlo. Nezbytná je i anténa na zadním blatníku. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Typický vzhled posledních generací si XK přineslo v přední části vozu. Eliptická mřížka chladiče v nízké a protažené přídi, spolu se světlomety umístěnými na vyvýšených a vypouklých blatnících jde přesně v tradici Jaguaru a jeho luxusních coupé. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Celý vnější vzhled dotvařejí elegantně vyvedené detaily. Všechny křivky a prvky na sebe navazují a nijak se navzájem neruší. Drobnosti jako je štítek výrobce na výdechu odvodu tepla z motoru, nebo okna rámována chromem jsou toho důkazem. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Přestože se jedná o coupé, nabídne XK poměrně slušný zavazadlový prostoro o objemu 300 l. V případě, že nepotřebujete rezervu, lze po vyjmutí získat dalších 30 litrů. Na druhou stranu pro rodinně smýšlející řidiče je zde nevýhoda, že zadní sedačky nelze sklopit. Do zavazadelníku je opravdu dobrý přístup, protože velké výklopné víko zpřístupní celou plochu. Víko je navíc protaženo hluboko do nárazníku, takže i nakládací hrana je velmi nízká. Je zajímavé, že Jaguar nevyužil možnost ponechat vyšší hranu a získat tím další výztuhu, která by zvedla torzní tuhost.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Také interiér potřeboval pořádně omladit a tak se i stalo. Ušlechtilé materiály doplňují kožené čalounění všech části vozu. Je jen na zákazníkovi, zda zvolí luxusnější dřevěné obložení, nebo sportovně střižený hliník..

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Využívání koncernových prvků se nevyhnulo ani tohoto kupátka a po shlédnutí vnitřního osvětlení vyvstala otázka: Kdepak jsme to už viděli? Že by Mondeo?

Klepněte pro větší obrázek

Jaguar XK je coupé klasického stylu, tedy 2+2. I na fotografiích je jasné, že zadní sedala jsou pro jízdu čtyř urostlých pasažéru nevhodná, ale v případě nouze je lze použít. Výhoda tohoto uspořádaní je ovšem opravdu velká. Díky prostoru za zadními sedadly můžete alespoň příruční zavazadla či oblečení (sako, notebook, atd.) odložit hned za sedačky a nemusíte vše schovávat do kufru. Proti menším kupátkům jako BMW Z4 má v tomto Jaguar XK menší náskok, ale to je dáno třídou vozu, kterou lze označit jako kupé střední třídy. Oproti vozům jako Porsche Cayman nebo BMW Z4 je o něco větší, oproti tomu např. cenově srovnatelné BMW řady 6 nabízí více prostoru i pro pasažéry vzadu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Aristokracie v novém kabátě
  2. Jízda s Jaguarem XK, Zhodnocení, Technické parametry
  3. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

bazar

Porsche Cayenne 3,2
Rok výroby: 2006
Stav: 267 049 km
Cena: 190 000 Kč
Porsche Cayenne 4,5
Rok výroby: 2007
Stav: 188 476 km
Cena: 280 000 Kč
Porsche Boxster 2,7
Rok výroby: 2006
Stav: 58 037 km
Cena: 600 000 Kč
Porsche Cayenne 4,8
Rok výroby: 2007
Stav: 112 954 km
Cena: 440 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 827 km
Cena: 187 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2017
Stav: 7 836 km
Cena: 1 900 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků