Jaguar XK: historie legendy

Pojďte se s námi podívat na zářnou historii jednoho z nejvýznamnějších sportovních aut minulosti, Jaguaru XK120 a jeho modifikací.
Seznam kapitol
  1. Jaguar XK120, Karosářské verze, Technické údaje, Kočka z Coventry
  2. Jaguar XK140, Karosářské verze, Počet vyrobených kusů, XK140 DHC favoritem
  3. Jaguar XK150, Sportovní varianty, C-type
  4. D-type, Jak to bylo dál?

Jaguar XK120

Druhá světová válka napáchala nedozírné škody na lidských životech, ekonomice a kultuře moderního světa. Po jejím skončení se na většině evropských území nedařilo uspokojovat ani základní lidské potřeby, na cokoli nadstandardního neměla většina lidí ani pomyšlení. Roku 1948 se však na londýnské Earl Court Motor Show s patřičnou pompou představil dvoumístný sportovní vůz Jaguar XK120. Přes zdánlivou disproporci mezi drahým autem v palbě reflektorů a smutnou situací na ulicích šlo o jeden z důkazů, že se svět obrací k lepšímu.

Jaguar XK120 slavil téměř okamžitý úspěch, a to zejména na americkém trhu. Byl zprvu nabízen za necelých 1000 liber, zatímco srovnatelná konkurence stále více než dvakrát tolik. Tento slavný vůz však vznikl jakýmsi omylem. Pod vedením technického ředitele Williama Heynese začal v Coventry vývoj řadového šestiválce, který měl pohánět připravovaný vysokovýkonný sedan. A vůz XK120 postavili pro jeho ozkoušení. Měl to být vůbec první motor značky Jaguar, v předválečných vozech SS100 tepaly agregáty Standard.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Na londýnském autosalonu se tehdy představily dva vozy, XK120 a XK100. Druhý z nich měl pod kapotou dvoulitrový čtyřválec s výkonem 95 koní. Jako jednoznačně lepší varianta se ukázala šestiválcová verze, takže typ XK100 neopustil stadium prototypů. Tak jako u všech pozdějších modifikací řady XK, i zde vyjadřoval číselný údaj nejvyšší rychlost v mílích za hodinu.

Tvary nového vozu byly z větší části dílem Williama Lyonse, jenž se v roce 1956 stal ředitelem společnosti Jaguar. Uhlazené a elegantní tvary, zrychlení z 0 na 100 km/h pod 10 sekund a nejvyšší rychlost přes 200 km/h z něj udělaly nejrychlejší auto své doby. Nejdříve se do výroby dostal původní dvoumístný roadster, v tovární řeči typ OTS. Když export těchto vozů překročil 90 procent produkce, podařilo se Lyonsovi konečně vyjednat s britskou vládou zvýšení přídělů železa. Teprve když roadster takto upevnil svoji pozici, přišly na řadu varianty FHC a DHC.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Karosářské verze

 

XK120 OTS (Open Two Seater)

roadster s odnímatelnou střechou

XK120 FHC (Fixed Head Coupe)

kupé

XK120 DHC (Drop Head Coupe)

roadster se sklápěcí střechou

 

 

 

 

 

 

XK120 – technické údaje motoru

 

Počet válců:

6 v řadě

Vrtání/zdvih:

Ø83/106 mm

Zdvihový objem:

3 444 cm3

Řízení ventilů:

2 ´ OHC

Karburátor:

2 ´ SU

Maximální výkon:

160 koní/5000 ot./min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kočka z Coventry

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Jaguar XK120 Super Sports – to je původní název “kočky z Coventry”. Tento roadster měl odnímatelná boční okénka, plátěnou střechu i čelní sklo. Karosérie prvních vozů se stavěly téměř celé ručně z hliníku. Nově zkonstruovaný podélně uložený řadový šestiválec zaručoval vozu mimořádnou dynamiku. Byl vybaven dvojicí vačkových hřídelí, dvěma karburátory SU a čtyřstupňovou převodovkou s řazením pákou na podlaze a se třemi vyššími převody synchronizovanými.

Sériová plochá sedadla vozů XK120 neposkytovala posádce příliš opory. S příchodem závodní varianty C-Type se v příplatkové výbavě objevila sedadla se zvýrazněným bočním vedením. Velký volant omezoval prostor okolo řidičových kolen. Přehledná a dobře vybavená palubní deska byla u roadsterů potažená kůží.

Kupé XK120 FHC poskytovala svojí posádce komfort limuzíny a ochranu před všemi rozmary počasí. Za sedadly byly praktický prostor pro příruční zavazadla a police, interiér byl osvětlován dvojicí lampiček.

Sklápěcí střecha verzí DHC snadno spořádaně zmizela pod zvláštním krytem. Oproti roadsteru OTS byly vybaveny pevným čelním sklem a trojúhelníkovými výklopnými okénky ve dveřích. Palubní desky vozů DHC a FHC se od roadsterů lišily, byly obloženy dýhou z ořechu.

Zadní světla byla atraktivní, ale také se pořádně “zapotila”: fungovala totiž zároveň jako světla brzdová, zpáteční a směrová.

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Jaguar XK120, Karosářské verze, Technické údaje, Kočka z Coventry
  2. Jaguar XK140, Karosářské verze, Počet vyrobených kusů, XK140 DHC favoritem
  3. Jaguar XK150, Sportovní varianty, C-type
  4. D-type, Jak to bylo dál?
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků