Jaguar XJ220 slaví neskutečné 20. narozeniny

Je to jak u lidí: některým byste od pohledu tolik let nehádali. A Jaguar XJ220 vypadá i na prahu veteránského věku stále skvěle!

Vyrobeno bylo jen 281 vozů, přesto se Jaguar XJ220 stal novodobou ikonou milovníků Jaguarů i britské konstruktérské školy obecně. Ačkoli byl Jaguar XJ220 oficiálně představen již v roce 1992, stále si drží titul nejrychlejšího Jaguaru všech dob. Na několik měsíců se svojí schopností dosáhnout rychlosti 343 km/h dokonce stal nejrychlejším silničním autem světa, než si tento rekord přivlastnil neméně slavný McLaren F1.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jaguar XJ220 letos slaví své 20. narozeniny

Jízdní výkony modelu Jaguar XJ220 byly vynikající. Severní smyčku Nürburgringu nedávno zajel nový Nissan GT-R V-Spec za 7:25, Jaguar XJ220 ji však v době své premiéry zvládl za 7:46, nicméně je to i s odstupem dvou dekád stále velmi slušný výsledek. Tento model byl veřejnosti představen v roce 1992, ale za vyložený úspěch značky Jaguar jej považovat nelze. Spíše naopak…

Jaguar XJ220 a XKR-S na Nürburgringu

Jaguar XJ220 a XKR-S na Nürburgringu

Původ modelu XJ220 sahá až hluboko do osmdesátých let. Na autosalonu v Birminghamu byl roku 1988 vystaven prototyp opatřený dvanáctiválcem z typu XJ-S převrtaným z 5,3 na 6,3 l, soustavou pohonu všech kol a masivní, ale zároveň elegantní a originální karoserií z pera Keitha Helfeta. Byla to však stále jen soukromá iniciativa nadšenců z útrob firmy Jaguar Cars, kteří snili o stroji, jenž překoná nejrychlejší silniční supersporty své doby.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Model XJ220 dodnes fascinuje svými jízdními výkony i nadčasovým vzhledem a přesně zapadá do genealogie sportovních i vyloženě závodních automobilů Jaguar minulosti

Úspěch birminghamského prototypu byl mezi veřejností fenomenální a vedení Jaguaru na sklonku roku 1989 rozhodlo, že skutečně vyrobí sérii 350 vozů typu XJ220. Nakonec jich vzniklo ale podstatně méně, za což si automobilka Jaguar do značné míry mohla sama. Produkční provedení dostalo místo dvanáctiválce vidlicový šestiválec s objemem 3,5 l a přeplňováním dvojicí turbodmychadel, který pocházel ze série závodních jednotek XJR-10 a XJR-11.

Dosahoval výkonu 542 koní (404 kW) a točivého momentu 642 Nm a vozu s pohotovostní hmotností jen 1 370 kg nabízel skvělé jízdní vlastnosti i výkony. První prototypy dosahovaly údajně rychlosti až 354 km/h, tedy 220 mph, což vozu nakonec dalo jeho jméno. Točivý moment se přenášel na kola zadní nápravy skrze pětistupňovou převodovku s manuálním řazením a dvoulamelovou spojkou AP Racing.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků