Jaguar XJ220 slaví neskutečné 20. narozeniny

Je to jak u lidí: některým byste od pohledu tolik let nehádali. A Jaguar XJ220 vypadá i na prahu veteránského věku stále skvěle!

Vyrobeno bylo jen 281 vozů, přesto se Jaguar XJ220 stal novodobou ikonou milovníků Jaguarů i britské konstruktérské školy obecně. Ačkoli byl Jaguar XJ220 oficiálně představen již v roce 1992, stále si drží titul nejrychlejšího Jaguaru všech dob. Na několik měsíců se svojí schopností dosáhnout rychlosti 343 km/h dokonce stal nejrychlejším silničním autem světa, než si tento rekord přivlastnil neméně slavný McLaren F1.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jaguar XJ220 letos slaví své 20. narozeniny

Jízdní výkony modelu Jaguar XJ220 byly vynikající. Severní smyčku Nürburgringu nedávno zajel nový Nissan GT-R V-Spec za 7:25, Jaguar XJ220 ji však v době své premiéry zvládl za 7:46, nicméně je to i s odstupem dvou dekád stále velmi slušný výsledek. Tento model byl veřejnosti představen v roce 1992, ale za vyložený úspěch značky Jaguar jej považovat nelze. Spíše naopak…

Jaguar XJ220 a XKR-S na Nürburgringu

Jaguar XJ220 a XKR-S na Nürburgringu

Původ modelu XJ220 sahá až hluboko do osmdesátých let. Na autosalonu v Birminghamu byl roku 1988 vystaven prototyp opatřený dvanáctiválcem z typu XJ-S převrtaným z 5,3 na 6,3 l, soustavou pohonu všech kol a masivní, ale zároveň elegantní a originální karoserií z pera Keitha Helfeta. Byla to však stále jen soukromá iniciativa nadšenců z útrob firmy Jaguar Cars, kteří snili o stroji, jenž překoná nejrychlejší silniční supersporty své doby.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Model XJ220 dodnes fascinuje svými jízdními výkony i nadčasovým vzhledem a přesně zapadá do genealogie sportovních i vyloženě závodních automobilů Jaguar minulosti

Úspěch birminghamského prototypu byl mezi veřejností fenomenální a vedení Jaguaru na sklonku roku 1989 rozhodlo, že skutečně vyrobí sérii 350 vozů typu XJ220. Nakonec jich vzniklo ale podstatně méně, za což si automobilka Jaguar do značné míry mohla sama. Produkční provedení dostalo místo dvanáctiválce vidlicový šestiválec s objemem 3,5 l a přeplňováním dvojicí turbodmychadel, který pocházel ze série závodních jednotek XJR-10 a XJR-11.

Dosahoval výkonu 542 koní (404 kW) a točivého momentu 642 Nm a vozu s pohotovostní hmotností jen 1 370 kg nabízel skvělé jízdní vlastnosti i výkony. První prototypy dosahovaly údajně rychlosti až 354 km/h, tedy 220 mph, což vozu nakonec dalo jeho jméno. Točivý moment se přenášel na kola zadní nápravy skrze pětistupňovou převodovku s manuálním řazením a dvoulamelovou spojkou AP Racing.

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků