Jaguar XJ slaví 40. narozeniny

Od roku 1968 je vlajkovou lodí značky Jaguar. Pojďme si v krátkosti zrekapitulovat slavnou historii písmen XJ.

V současnosti přitom probíhají jízdní zkoušky zcela nové generace, jež na trh přijde na počátku roku 2010 a učiní přítrž kritice té současné, která směřuje nejčastěji k archaickému designu a úzké škále nabízených motorů. Ale současná, „hliníková“ generace se má stále čile k světu. Jaguar na jaře v Ženevě představil prestižní sérii Portfolio pro řady XKR a XJ. Jedná se o „nejnadupanější“ a stylisticky mírně upravené verze těch standardních a s trochou nadsázky nabízejí to nejlepší, čeho je nyní Jaguar schopen. Pod kapotami ukrývají přeplňovanou jednotku V8 s výkonem 420 koní, doplněnou šestistupňovou sekvenční převodovkou s řazením pod volantem. Jaguar XJ Portfolio je standardně osazen i samonivelačním pneumatickým pérováním.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

První Jaguar řady XJ se představil v říjnu roku 1968. Tato první generace byla posledním Jaguarem, na jehož přípravě se podílel Williams Lyons, jenž stál u zrodu společnosti a jejích zásadních úspěchů. Dodával se také v přepychovém provedení Daimler, jež při životě udrželo kdysi slavnou britskou značku, kterou Jaguar pohltil. Název XJ vzniknul z původního interního označení „eXperimental Jaguar“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Až do devadesátých let se konstrukce modelu XJ příliš neměnila. Zprvu se tento sportovně střižený sedan nabízel s řadovými šestiválci s objemy 2,8 a 4,2 litru, ale v roce 1972 byl představen nový vidlicový dvanáctiválec o zdvihovém objemu 5,3 litru. Ten vozu uděloval rychlost 240 km/h, díky níž se v té době jednalo o nejrychlejší sedan na světě. Ropná krize sedmdesátých let přivedla k životu nový šestiválec s objemem 3,4 l a teprve devadesátá léta se stala svědky představení nového, šestilitrového dvanáctiválce. Závěr osmdesátých let poznamenal vozy Jaguar prudce klesající kvalitou výroby. O nápravu zdánlivě bezvýchodné situace se postaral koncern Ford Motor Company, který značku koupil a do poloviny devadesátých let vrátil kvalitu vozů Jaguar na úroveň, jež těchto aut hodna. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Kromě výše zmíněné verze Jaguar XJ Portfolio pro nadcházející modelový rok připravila automobilka na letošní rok několik upomínkových akcí. Ta nejdůležitější proběhne na Nurburgringu, kde německý autoklub pořádá Grand Prix klasických automobilů. Zde se kromě jiných objeví také Jaguar XJ6 z první série z roku 1969, který patřil Williamsi Lyonsovi, nebo XJ12 z roku 1972, používaný britskou Královnou Matkou. Nurburgring bude také místem premiéry série Portfolio. 

Prestižních sportovních sedanů Jaguar řady XJ se dosud vyrobilo zhruba 900 000 kusů a v nejbližší době se očekává představení nové vlajkové lodi XJ Super V8. Zcela nová generace, jež se na trhu objeví do dvou let, přitom zaručí legendární řadě historickou kontinuitu i v situaci, která je velmi vzdálena podmínkám šedesátých let.

Pří příležitosti oslav 40. narozenin této legendy jsme pro vás připravili test poslední generace vozu s motorem 2,7 D pod kapotou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

včera | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků