Jaguar XJ s novým motorem V6 Turbo

Značka Jaguar bude od nastávajícího modelového roku nabízet upravenou řadu velkých sedanů XJ.

Svoji premiéru si modernizovaný Jaguar XJ pro modelový rok 2013 odbyl letos v dubnu na autosalonu v Pekingu. Po stylistické stránce se nezměnilo zhola nic, ale významným způsobem byla upravena nabídka pohonných jednotek, nastavení podvozku a prvky výbavy. Vůbec nejdůležitější novinkou se stává zavedení zcela nového zážehového šestiválce 3,0 V6 s přeplňováním, o němž jsme vás podrobně informovali již v dubnu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejdůležitější změnou řady XJ jsou v novém modelovém roce nový motor a osmistupňová převodovka

Turbodmychadlem přeplňovaný agregát se záhy objeví i v dalších modelech skupiny Jaguar – Land Rover, a to včetně připravovaného sportovního modelu Jaguar F-Type, a postupně začne nahrazovat atmosféricky plněné verze pětilitrového zážehového osmiválce. V řadě F-Type bude dosahovat výkonu 380 koní (279 kW), ale pro ostatní modely má být přiškrcen na 340 koní (250 kW).

Jaguar představuje dva nové přeplňované motory

Jaguar představuje dva nové přeplňované motory

Točivý moment vrcholí hodnotou 450 Nm a Jaguar XJ s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,9 s a v kombinovaném provozu vykáže průměrnou spotřebu 9,4 l/100 km. Pro srovnání, dosavadní osmiválec 5,0 l bez přeplňování sice dosahoval výkonu 385 koní (283 kW) a točivého momentu plných 515 Nm (!) a sedan XJ s ním z klidu na 100 km/h zrychlil už za 5,4 s, ale v průměru si řekl o 11,4 l/100 km, a na TO se dnes hraje…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Osmistupňová převodovka má především snížit spotřebu

Neméně důležitou je také nová osmistupňová automatická převodovka z dílen ZF kombinovaná se start/stop systémem, jež nahrazuje dosavadní šestistupňový „automat“ napříč všemi typy, tedy včetně turbodieselu 3,0 V6 a kompresorem přeplňovaného osmiválce 5,0 l. Například u „naftožrouta“ údajně srazila průměrnou spotřebu o 14 % na výsledných 6,0 l/100 km.

Test Jaguar XJ 3,0 D: dieselový aristokrat

Test Jaguar XJ 3,0 D: dieselový aristokrat

Co se dalších modifikací určených sedanu Jaguar XJ modelového roku 2013 týče, těšit se můžete na nově odladěné pružiny a tlumiče s novým programem řízení jejich charakteristiky a vylepšenou verzi špičkového audiosystému s výkonem 825 W. Pod její přípravu se podepsala specializovaná britská společnost Meridian, standardem bude pro verze XJ Portfolio a XJ Supersport a pro ostatní za příplatek.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Připlatit si lze za novou verzi audiosoustavy Meridian

Modernizovaná řada sedanů Jaguar XJ modelového roku 2013 se začne prodávat letos v říjnu a třeba ve Velké Británii mají ceny začínat v přepočtu na částce 1,8 mil. Kč za základní provedení Jaguar XJ 3.0 Diesel Luxury.

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 85 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků