Jaguar XF s novým třílitrovým dieselem

Jaguar stále hledá kompromis mezi sportovním akcentem a hospodárností. Nyní vytáhl novou zbraň, diesel s 270 koňmi.

Nový šestiválcový vznětový turbomotor nese plný název AJ-V6D Gen III 3,0 l a poprvé se objeví v sedanu Jaguar XF Diesel S. Jedná se o vůbec nejvýkonnější a nejpropracovanější „diesel“ od Jaguaru v jeho historii, což lze snadno odvodit: dosud se pod kapotami vozů této značky objevovaly pouze čtyřválce 2,0 a 2,2 TDCI od Fordu a dvojitě přeplňovaný šestiválce 2,7d V6, který vzniknul ze spolupráce s koncernem PSA, ale objevuje se rovněž ve vozech Land Rover.

Ano, bylo by zvrácené s libostí přijímat nový vznětový motor značky Jaguar, ale žijeme ve složité době expanze automobilek k dosud neobsazeným segmentům, a tak si zmiňovaný motor zaslouží naši pozornost, ačkoli ve třídě prestižních sedanů poháněných naftou není nejvýkonnějším. Tento třílitrový šestiválec dosahuje výkonu 271 koní a točivého momentu slušných 600 Nm. V porovnání se starším šestiválcem 2,7 l, který je pro model XF rovněž k dispozici, nabízí ten nový přes zanedbatelný rozdíl ve zdvihovém objemu výkon vyšší o 33% a točivý moment při 1 500 ot./min. o 61% mohutnější. I přes tyto působivé pokroky se podařilo snížit spotřebu nafty o 12 a emise CO2 o 10%. Jaguar tvrdí, že typ XF Diesel S spotřebuje průměrně 6,8 l/100 km a vyprodukuje 179 g CO2 na kilometr, z 0 na 100 km/h přitom zrychlí jen za 5,9 s a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h.  

Zásadním prvkem, který se na těchto hodnotách podílí, je zatím jedinečný systém s paralelním přeplňováním dvěma dmychadly s nestejným postupným náběhem, který je dosud první aplikací podobné soustavy u motoru s vidlicovým uspořádáním válců. Nový motor je standardně osazen šestistupňovou automatickou převodovkou. K dispozici bude též ve slabším provedení s výkonem sníženým na 237 koní, ale v porovnání s jednotkou 2,7d V6 je stále o 16% výkonnější a jeho točivý moment je vyšší o 15%. Spotřeba paliva a emise jsou přitom stejné jako u silnějšího provedení.

Nový Jaguar XF Diesel S dostane také vlastní provedení interiéru a další doplňky. Patří sem například dvacetipalcová litá kola nebo decentní spoiler na víku zavazadlového prostoru. Do modelové palety XF příští rok přibude nová verze Portfolio.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Jaguar XF Diesel S
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků