Jaguar XF s novým třílitrovým dieselem

Jaguar stále hledá kompromis mezi sportovním akcentem a hospodárností. Nyní vytáhl novou zbraň, diesel s 270 koňmi.

Nový šestiválcový vznětový turbomotor nese plný název AJ-V6D Gen III 3,0 l a poprvé se objeví v sedanu Jaguar XF Diesel S. Jedná se o vůbec nejvýkonnější a nejpropracovanější „diesel“ od Jaguaru v jeho historii, což lze snadno odvodit: dosud se pod kapotami vozů této značky objevovaly pouze čtyřválce 2,0 a 2,2 TDCI od Fordu a dvojitě přeplňovaný šestiválce 2,7d V6, který vzniknul ze spolupráce s koncernem PSA, ale objevuje se rovněž ve vozech Land Rover.

Ano, bylo by zvrácené s libostí přijímat nový vznětový motor značky Jaguar, ale žijeme ve složité době expanze automobilek k dosud neobsazeným segmentům, a tak si zmiňovaný motor zaslouží naši pozornost, ačkoli ve třídě prestižních sedanů poháněných naftou není nejvýkonnějším. Tento třílitrový šestiválec dosahuje výkonu 271 koní a točivého momentu slušných 600 Nm. V porovnání se starším šestiválcem 2,7 l, který je pro model XF rovněž k dispozici, nabízí ten nový přes zanedbatelný rozdíl ve zdvihovém objemu výkon vyšší o 33% a točivý moment při 1 500 ot./min. o 61% mohutnější. I přes tyto působivé pokroky se podařilo snížit spotřebu nafty o 12 a emise CO2 o 10%. Jaguar tvrdí, že typ XF Diesel S spotřebuje průměrně 6,8 l/100 km a vyprodukuje 179 g CO2 na kilometr, z 0 na 100 km/h přitom zrychlí jen za 5,9 s a dosáhne maximální rychlosti 250 km/h.  

Zásadním prvkem, který se na těchto hodnotách podílí, je zatím jedinečný systém s paralelním přeplňováním dvěma dmychadly s nestejným postupným náběhem, který je dosud první aplikací podobné soustavy u motoru s vidlicovým uspořádáním válců. Nový motor je standardně osazen šestistupňovou automatickou převodovkou. K dispozici bude též ve slabším provedení s výkonem sníženým na 237 koní, ale v porovnání s jednotkou 2,7d V6 je stále o 16% výkonnější a jeho točivý moment je vyšší o 15%. Spotřeba paliva a emise jsou přitom stejné jako u silnějšího provedení.

Nový Jaguar XF Diesel S dostane také vlastní provedení interiéru a další doplňky. Patří sem například dvacetipalcová litá kola nebo decentní spoiler na víku zavazadlového prostoru. Do modelové palety XF příští rok přibude nová verze Portfolio.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Jaguar XF Diesel S
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků