28
Fotogalerie

Jaguar XF a XJ AWD - první jízdní dojmy

Kapitoly článku:


Praxe?

Nový benzinový šestiválec vybavený technologií přímého vstřiku a přeplňováním pomocí kompresoru (Roots) je pro XF a XJ naladěn na 340 koní (6500 ot./min) a 450 Nm dostupných od 3500 do 5000 ot./min. Jaguar slibuje 400 Nm už od dvou tisíc. V obou případech se bavíme o zrychlení z nuly na stovku za 6,4 s a maximální rychlosti limitované na 250 km/h. Se spotřebou by se britské čtyřkolky měly vejít do deseti litrů.

jaguar_awd_10x.JPGjaguar_awd_4x.JPG 
Nový třílitr nabídne velmi plynulý zátah, skvělý zvuk a maximálně kultivovaný projev. Nakonec špatná není ani spotřeba.

První setkání s novým třílitrem proběhlo ještě před odjezdem do rakouského Salcburku v showroomu. Zákazníci si údajně pochvalují zvuk motoru. A jak se ukázalo, není se čemu divit. V tichém uzavřeném prostoru zní motor skvěle. Tohle byl jeden z hlavních důvodů, proč jsem se velmi těšil, až usednu za volant britské novinky a také to byla jedna z věcí, která mě velmi rychle (v uvozovkách) zklamala. Ano, zvenku zní motor výborně, ale uvnitř o něm ani nevíte. Je to obzvlášť škoda v kombinaci s menším XF, které na silnici působí skoro až sportovně.

Právě s XF jsem vyrazil vstříc prvním testovacím kilometrům. Kromě toho, že motor uvnitř téměř není slyšet, se mi nějak nezdály také reakce na plyn, respektive to, že šestiválec táhne až nad čtyřmi tisíci. Není to ovšem pravda, šestiválec je perfektně plynulý a nabídne velmi sympaticky ostré reakce na plynový pedál, musíte ovšem aktivovat sportovní režim. Až teprve potom si vyzkoušíte, co benzinová novinka dovede.

jaguar_awd_14x.JPGjaguar_awd_6x.JPG 
O nedostatek výkonu se rozhodně obávat nemusíte. Plynulý zátah určitě potěší každého řidiče. Systém start/stop je dnes už nutné evropské zlo.

Čím více jsem s ní jezdil, tím více se mi líbila. Zátah je plynulý a motor si zachovává bez přehánění charakter atmosféry. Když jsem za volantem zavzpomínal na nedávný test XF Sportbrake s naftovou dva-dvojkou, nezbývalo nic jiného, než se hlasitě zasmát. Ano, evropský trh si žádá nízkou spotřebu a nepochybuji o tom, že si základní diesel zákazníky najde, ale tohle je ta správná pohonná jednotka pro Jaguar. Příkladně tichá, příkladně kultivovaná a s charakterem.

Otázka spotřeby je podle očekávání řekněme trochu choulostivé téma. Jistě, nechybí start/stop systém, v režimu běžné jízdy jsou reakce na plyn poněkud laxnější, přesto nečekejte, že se běžně dostanete pod deset. Při klidné jízdě mezi 100 – 120 km/h si XF řeklo o 9,1 l/100 km, na okreskách pak o cca třináct litrů a pokud mu pomůžete, dvacítka není problém. XJ je na tom se spotřebou logicky trochu hůře. Jde ale o předběžné hodnoty, téma spotřeby si necháme raději na případný redakční test. Každopádně se nakonec ukázalo, že to při delších jízdách přeci jen nebude až taková tragédie.

jaguar_awd_11x.JPGjaguar_awd_12x.JPG 
Pro jízdu na sněhu má Jaguar připravený příslušný režim. I velké XJ si díky němu dokáže poradit v těžších podmínkách celkem s přehledem.

Když padají trakaře

Doufám, že mi odpustíte, když přeskočím téma jízdních vlastností. Jaguar XJ i XF jsme několikrát v testu už měli a kromě informace, že čtyřkolky pocitově působí tužším dojmem (což možná trochu vadí u XJ, kde člověk podvědomě hledá možnost, jak přepnout podvozek do režimu Comfort) tak nic nového nabídnout nemohu. Snad jen řízení, které opět vypadá pocitově tužší, než u zadokolek. Nakonec do Salcburku a okolí jsme se nevydali proto, abychom testovali čtyřkolky na běžných silnicích, ale především na sněhu, což je logicky v tomto případě to nejdůležitější.

Pro zimní cestování mají nové britské čtyřkolky připravený příslušný režim. Ten najdeme i u zadokolek, kde upravuje chování převodovky a odezvu na plyn. Vše je výrazně plynulejší. U AWD systém pohonu všech kol připraví coby základní nastavení třicet procent výkonu na přední kola a jinak se chová také stabilizace.

jaguar_awd_20x.JPGjaguar_awd_21x.JPGjaguar_awd_22x.JPG
Také XJ může být zábavné. Stačí chvilku podržet příslušné tlačítko. I přes pohon všech kol je auto stále výrazně přetáčivé.

Když to na kluzké vozovce přeženete s nájezdem do zatáčky, dostaví se nedotáčivý smyk. Tohle chování je úmyslné. Pokud máte opustit silnici, pak je žádoucí, aby to bylo předkem napřed. Je to výrazně lepší alternativa než boční náraz, že ano… Jakmile dojde k nedotáčivému smyku, zasáhne stabilizace a kromě obvyklých záležitostí typu snížení výkonu motoru začne systém brzdit vnitřní kolo, kolem kterého se automobil začne „otáčet“. Zábavné to samozřejmě zrovna dvakrát není (člověk stojí na plynu a nic se neděje…) ale celá věc funguje velmi dobře. S trochou nadsázky stačí pustit plyn, zatáčet a nic nedělat. Elektronika se postará…

Zcela opačná situace panuje v momentě, kdy stabilizační systémy úplně odstavíte (deset sekund držíte příslušné tlačítko). Potom se Jaguar XF i XJ stává velmi zábavným společníkem. Auto si zachovává i přes přítomnost pohonu všech kol přetáčivý charakter a systém připojuje přední nápravu, až když dojde ke smyku (nebo to tak alespoň působí). Určitě nemusím zdůrazňovat, že jezdit bokem s XJ je jako tancovat valčík s poněkud korpulentní dámou…

jaguar_awd_25x.JPGjaguar_awd_27x.JPG
S menším XF AWD je na sněhu (nečekaně) podstatně větší zábava. Stačí najít vhodný prostor...

Povedená kombinace

Kombinace nového šestiválce, osmistupňové převodovky a pohonu všech kol je velmi povedená. Jak XF, tak XJ díky této novince zvládnou i řekněme extrémní podmínky, ve kterých by pohon jedné nápravy neměl nárok. Fungování samotného systému taktéž zaslouží pochvalu. Jednoduše řečeno, přední náprava se připojuje „v pravý čas na pravém místě“ a pokud se zrovna chcete naopak na suché vozovce bavit v zatáčkách, možná byste ani nepoznali, že v autě pohon všech kol je.

Jaguar XJ i XF si můžete již objednat u českých dealerů. Za větší XJ AWD zaplatíte minimálně 2 362 646 Kč (bez pohonu všech kol stojí 2 239 710 Kč) a kombinovat jej lze také s prodlouženou variantou L. XF 3.0 V6 AWD stojí 1 448 733 Kč. 

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud