Jaguar XF a XJ AWD - první jízdní dojmy

Jaguar se pro rok 2013 cítí na více než 100 automobilů prodaných v ČR. Odvážný cíl? Ani ne. Na rozdíl od předchozích let se může spolehnout na několik zajímavých novinek a jednou z nich je očekávaný pohon všech kol.
Seznam kapitol
  1. Určeno pro Ameriku a Rusko, Ve stylu xDrive
  2. Praxe?, Když padají trakaře, Povedená kombinace
  3. Fotogalerie

Český trh je velmi specifický. Jednou z typických zvláštností je zdejší obliba vozů s pohonem všech kol. Přestože tu v drtivé většině roku nemáme sníh, kroupy, někdy všechno dohromady… (jak zní v reklamě BMW na systém xDrive), zákazníci si rádi připlácejí a auta s pohonem všech kol se těší nečekané oblibě. Nebudeme zde tentokrát rozebírat, zda to má nebo nemá smysl. Takový je zkrátka fakt.

Určeno pro Ameriku a Rusko

Anglická automobilka Jaguar se ve spolupráci s indickým vlastníkem chce dotáhnout na německé prémiové značky. Jak jsem psal v testu XF Sportbrake, zavedení kombíku do nabídky je určitě krok správným směrem a rozhodně jde o hodně velký krok. Je celkem logické, že hned tím dalším je přidání pohonu všech kol. Pokud teď začínáte skákat radostí a uvažujete o tom, že si koupíte na místo naftového BMW 5 s karoserií kombi atraktivnější XF Sportbrake AWD, mám špatnou zprávu. Takové auto si od Jaguaru hned tak nekoupíte, jestli někdy vůbec…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V případě pohonu všech kol sází Jaguar na karoserii sedan a benzinový motor. Důvod? Tohle auto je primárně určeno na americký a ruský trh. Krom toho je šestiválcový diesel moc velký.  

Pohon všech kol je prozatím spojený výhradně s novým benzinovým třílitrem a karoserií sedan a tak to také velmi pravděpodobně zůstane. Proč, když by kombi s dieselem a AWD zahýbalo zcela zaručeně českými prodejními čísly podstatně více? Odpověď je jednoznačná. Jak už bylo řečeno, kombi a pohon všech kol jsou atraktivní v ČR, Švýcarsku, částečně v Německu a Rakousku... Není to málo, ale pro Jaguar je potenciál podobného modelu příliš malý na to, aby investoval do vývoje a rozšíření nabídky. Může nás to štvát, ale je to celkem pochopitelné.

Test Jaguar XF Sportbrake 2.2D – další hřebík na scéně

Test Jaguar XF Sportbrake 2.2D – další hřebík na scéně

Jaguar XF a XJ s pohonem všech kol mají namířeno především do Ameriky a do Ruska. Proto ta kombinace s benzinovým motorem a karoserií sedan v případě XF. Kromě toho dalším důvodem, proč se nedočkáme v blízké budoucnosti naftového šestiválec kombinovaného s pohonem všech kol, je fakt, že je motor příliš velký. Údajně jde o pár centimetrů, ale i tak to je problém, který ke svému vyřešení už potřebuje rozsáhlejší zásahy. Tolik krátký úvod.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Aktuálně Jaguar eviduje více objednávek pohonu všech kol v kombinaci s větším XJ než XF. Obrovskému sedanu přijde čtyřkolka určitě vhod.

Ve stylu xDrive

Samotný pohon všech kol svým způsobem připomíná xDrive od BMW. Stále hnaná je zadní náprava, ke které se pomocí vícelamelové spojky připojuje náprava přední. Tedy se bavíme o běžném rozsahu 0/100 ve prospěch zadní nápravy až po 50/50 v momentě, kdy se spojka naplno sepne. V extrémních případech (zadní kola s nulovou trakcí) může dopředu jít i sto procent točivého momentu, ale to se dostáváme tak trochu do více teoretické roviny.

Test Jaguar XJ 3,0 D: dieselový aristokrat

Test Jaguar XJ 3,0 D: dieselový aristokrat

Na osmistupňovou automatickou převodovku ZF (tu najdeme ve všech Jaguarech) tedy navazuje mezinápravová spojka. Vlevo vedle motoru je vedena hnací hřídel přední nápravy, přední poloosy pak procházejí olejovou vanou (což asi bude právě ten problém, proč k šestiválcovému dieselu AWD nelze). Vpředu je samozřejmě diferenciál a upravená náprava. Jiné jsou pružiny, tlumiče i stabilizátor. To platí jak pro XF, tak pro větší XJ, které má ve verzi AWD upravený i zadní stabilizátor.

Protože je anglická novinka určena pro ruský trh, nabízí se otázka, zda není podvozek ještě dále upraven nebo zda se neměnila světlá výška, tak jako tomu je třeba u Lexusu GS 350 AWD. Ničeho podobného se nedočkáte ani u XF, ani u XJ. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Určeno pro Ameriku a Rusko, Ve stylu xDrive
  2. Praxe?, Když padají trakaře, Povedená kombinace
  3. Fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků