Jaguar X-Type Estate: kočkovité kombi v Česku (představení)

Jaguaru nastávají krušné časy. Prodeje stagnují, proto automobilka sáhla po drastickém řešení: nejprve do řady X-Type přidala naftový motor, poté uvedla historicky první kombi. V článku najdete ceny X-Type Estate na českém trhu, obrázky a technické parametry.
Jaguar X-Type Estate: kočkovité kombi v Česku (představení)

X-Type Estate si odbyl svou výstavní premiéru loni ve Frankfurtu, na českém trhu se začal prodávat teprve nedávno. Dosud si každý představil pod značkou Jaguar pouze elegantní sedany s klasickou zádí či sportovně laděná kupé. Nově se přidává také verze kombi, která má podobně jako naftový dvoulitr (pochází od Fordu) zvýšit prodeje.

Oproti sedanu je kombi podstatně praktičtější, i když má objem zavazadlového prostoru jen 452 litrů; to není na kombi střední třídy mnoho. Po sklopení sedaček získáte prostor o objemu 1 415 litrů. Kombi je sice elegantní a patří zcela jistě k tomu lepšímu ve třídě, ale příznivci značky mají pocit, že už to to zkrátka není „pravý“ jaguar. Už jen proto, že má pohon předních kol (2.0D a 2.1 V6; silnější dvoulitry mají poháněny obě nápravy 40:60).

Následující útržky pocházejí z webu Jaguar Moravia.

„Převodovky:

Pětistupňová přímo řazená převodovka se samonastavitelnou spojkou a dvouhmotovým setrvačníkem, zajišťující kultivovaný chod. Jako volitelná výbava je dodávána pětistupňová elektronicky řízená automatická převodovka s konvertorem točivého momentu. Různá schémata řazení optimalizují výkon za různých jízdních podmínek, jako jsou např. jízda z kopce a použití tempomatu. Obě převodovky jsou bezúdržbové.

Stálý pohon všech kol u modelů 2.5 a 3.0 l:

Stálý pohon všech kol Jaguar Traction 4 zajišťuje optimální jízdní vlastnosti a bezpečnost i při vyšších rychlostech za každého počasí. Točivý moment je rozdělen v poměru 40 % na přední kola a 60% na zadní kola, a poskytuje tak pocit sportovní jízdy s náhonem na zadní nápravu. Viskózní spojka rozpozná rozdíly v rychlosti otáčení předních a zadních kol a okamžitě přizpůsobí rozdělení přenosu točivého momentu na nápravy tak, aby optimalizovala trakci, ovládání a stabilitu.

Řízení:

Posilovač řízení s proměnlivým účinkem v závislosti na rychlosti zvyšuje pocit kontaktu s vozovkou a snižuje posilovací účinek úměrně k rychlosti, čímž poskytuje vynikající dojem směrové stability a přesnosti. Poloha volantu je seřiditelná jak výškově, tak i podélně. Posilovačem řízení s proměnlivým účinkem jsou vybaveny pouze modely 2.5 a 3 l.

Přední náprava:

Zavěšení kol přední nápravy je tvořeno systémem McPherson s použitím dvouplášťových tlumičů Bilstein. Vzpěra přední nápravy navazuje na odlitek závěsu kola upevněným kulovým kloubem ke spodnímu rameni uložení kola. To je pak připevněno k obvodovému rámu, který nese komplet řízení a příčný zkrutný stabilizátor. Pro optimalizaci dynamiky výkonu a jízdního komfortu je spodní rameno uložené v rámu nápravy pomocí hydraulického lůžka. Obvodový rám nápravy je připevněn čtyřmi pryžovými lůžky ke skeletu karoserie.

Zadní náprava:

Příčná zkrutná vzpěra nápravy je navržena tak, aby každé kolo reagovalo nezávisle. Zadní náprava pak zajišťuje jízdní komfort a ovladatelnost na vysoké úrovni. Systém připevnění nápravy odděluje pomocný rám od karoserie a pohon nápravy od pomocného rámu. Příčný zkrutný stabilizátor. Sportovní podvozek: o 10% tužší pružiny a tlumiče, sportovní charakter řízení a 17“ kola zajišťují přesnou ovladatelnost.

Brzdová soustava:

Velkoprůměrové kotoučové brzdy montované standardně na všech kolech, vpředu s vnitřním chlazením. Čtyřkanálový protiblokovací systém s elektronickým rozdělováním brzdného účinku pro zvýšení stability za nepříznivých podmínek. Nyní již standardně dodávaný systém Dynamic Stability Control ve spojení s protiblokovacím systémem a systémem řízení pomůže předejít přetáčivosti či nedotáčivosti tím, že aplikuje brzdnou sílu v jakékoliv požadované kombinaci na všechna čtyři kola.

Lak a ochrana proti korozi:

81% (hmotnosti) karoserie je vyrobeno z oboustranně pozinkované oceli. Čtyři lakovací procesy: nános základové vrstvy, zbroušení za mokra pro optimalizaci hladkosti povrchu druhé vrstvy a následně vrchního laku. Při aplikaci základnové barvy se používá technologie vodou ředitelných barev, snižující emise rozpouštědel o 85% oproti tradičním metodám lakování.“

Technická data motorů

MOTOR 2.0 Diesel 2.1 V6 2.5 V6 3.0 V6
Počet válců / ventilů na válec 4/4 6/4 6/4 6/4
Vrtání - mm 86/86 81.6/66.8 81.6/79.5 89.0/79.5
Objem - ccm 1998 2099 2495 2968
Max. výkon - bhp (kW) 130 (96) 157 (117) 194 (145) 231 (172)
Při otáčkách za minutu 3800 6800 6800 6800
Max. točivý moment - Nm 330 - 350 200 244 284
Při otáčkách za minutu 1800 4100 3000 3000
Kompresní poměr : 1 18,2 10,75 10,3 10,5
Převodovka 5-ti stupňová
manuální
5-ti stupňová
manuální nebo
automatická
5-ti stupňová
manuální nebo
automatická
5-ti stupňová
manuální nebo
automatická
VÝKONY (manuální / automatická převodovka)
Akcelerace 0 - 100 km/h 10,2 9,6/11,1 8,5/9,2 7,2/7,8
Max. rychlost - km/h 198 207/201 222/217 232/227
SPOTŘEBA PALIVA (manuální / automatická převodovka)
Město - l/100 km 7,7 12,9/14,5 13,8/15,2 14,9/15,2
Mimo město - l/100 km 4,7 7,2/7,5 7,3/7,7 7,8/7,9
Kombinovaná - l/100 km 5,7 9,3 /10,3 9,7/10,4 10,4/10,6

Ceny v Česku

Jaguar X-Type Estate 2.0D 2.1 V6 2.5 V6 3.0 V6
Classic 1 040 495 1 060 495 1 210 495 1 340 495
Sport 1 160 495 1 180 495 1 330 495 1 440 495
SE 1 170 495 1 190 495 1 340 495 1 430 495

Kompletní přehled výbav najdete v PDF na webu Jaguar Moravia; jeho přepis do tabulky by zapsal příliš mnoho času.

Kromě toho přišel Jaguar s provedením N1, tedy pravým náklaďákem. Důvodem je možnost odpočtu DPH pro firmy; za X-Type Estate v tomto provedení zaplatíte 888 tisíc korun bez daně, ovšem jste omezeni verzí 2.0D Classic.

Fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

bazar

Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 158 232 km
Cena: 109 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 141 941 km
Cena: 110 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 678 km
Cena: 127 000 Kč
Ford Focus 1,8
Rok výroby: 2006
Stav: 231 797 km
Cena: 56 000 Kč
Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 119 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 280 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků